واکنش سرمربی رویینگ به تلخ و شیرین بازی‌های آسیایی

واکنش سرمربی رویینگ به تلخ و شیرین بازی‌های آسیایی

سرمربی تیم ملی قایقرانی رویینگ ایران در مورد عملکرد مردان و زنان رویینگ‌سوار ایران صحبت کرد و گفت: پیش‌بینی من سه مدال بود و یک مدال کمتر گرفتیم.

افشین فرزام در گفت‌وگو با سادس، درباره عملکرد قایقرانی رویینگ ایران در بازی‌های آسیایی هانگژو بیان کرد: حدود شش ماه پیش که کار را برای بازی‌های آسیایی آغاز کردیم، مسئولیت تیم بانوان هم به من محول شد چون در قهرمانی آسیا نتوانسته بودند عناوین خاصی کسب کنند؛ مخصوصا قایق ۴ نفره سنگین وزن که در بین پنج تیم، پنجم شده بود. زمانی که تمرینات را شروع کردیم، شاید کسی متصور نبود از بین نفراتی که تازه به ما اضافه شده‌اند، به بازی‌های آسیایی اعزام شوند، چه برسد به اینکه بتوانند مدال بگیرند.

او ادامه داد: در شش ماهی که کار کردیم، اکثر ورزشکاران متحول شدند. به جز دو نفر از ورزشکاران که با تجربه هستند، بقیه نفرات زیر ۲۳ سال بودند. روی تیم جوان و آینده‌داری کار کردیم و اگر ماندگار باشند، می‌توانند سال‌ها برای فدراسیون نتایج خوبی را رقم بزنند. ورزشکاران در این شش ماه توانستند ۲۰ ثانیه رکوردهای خود را ارتقا دهند. خودشان هم از این بابت خوشحال بودند و شرایط به گونه‌ای شده بود که حتی در تست گیری‌ قایق یک‌نفره، توانستند از نفرات با تجربه ما بالاتر قرار بگیرند و رکورد زمانی بهتری ثبت کنند.

واکنش سرمربی رویینگ به تلخ و شیرین بازی‌های آسیایی

پیش‌بینی من سه مدال بود

فرزام در مورد پیش بینی خود از تعداد مدال‌های رویینگ در بازی‌های آسیایی هانگژو گفت: پیش بینی من سه مدال بود که ما نهایتا به دو مدال رسیدیم و یک مدال کمتر از پیش بینی من بود. باید با تلاش بیشتر، نقاط ضعف خود را برطرف کنیم. ژاپن امکانات فوق العاده‌ای دارد و حتی المپیک برگزار کرده و از نفرات شاخصی برخوردار است. این کشور در بازی‌های آسیایی سه مدال نقره گرفت و من هم دوست داشتم هم رده ژاپن قرار بگیریم اما یک مدال کمتر به دست آوردیم.

سرمربی تیم ملی در پاسخ به این پرسش که با توجه پیش‌بینی سه مدال، فکر می‌کرد هر سه مدال در بخش دختران به دست بیاید؟ تصریح کرد: احتمال گرفتن مدال در دختران بیشتر بود. چون سابقه مدال‌آوری دختران در بازی‌های آسیایی بیشتر بود و من در ادوار گذشته هم با آنها کار کرده بودم. تیم دو نفره مردان را هم بدون شانس نمی‌دیدم. فکر می‌کردم یکی از دو قایق سبک وزن زنان و دو نفره سنگین وزن مردان به مدال برسد.

واکنش سرمربی رویینگ به تلخ و شیرین بازی‌های آسیایی

اندونزی تیمی نبود که به آن ببازیم

او در مورد ناراحتی نازنین ملایی از صحبت هایش مبنی براینکه مسابقه از دستشان در رفته بود و ملایی معتقد است تمام تلاششان را در رویینگ دونفره سبک وزن کرده‌اند، تصریح کرد:  قطعا تلاش خودشان را کردند و نمی‌توان منکر بود. ما هر چه قدر هم روی کاغذ بررسی کردیم هیچ شانسی برای اندونزی قائل نبودیم و اندونزی تیمی نبود که ما به آن ببازیم. ما می‌دانستیم چین و ازبکستان رقیبان خوبی هستند. روی ژاپن هم حساب کرده بودیم و فکر می‌کردم ژاپن بهتر از این عمل کند اما ژاپنی‌ها در دونفره ضعیف عمل کردند. هچنین خودشان هم می‌گویند متوجه نشدند قایق اندونزی رفته است یعنی به نوعی آخر کار، مسابقه از دستشان در رفته است. البته این اتفاقات طبیعی است چون در ۱۰۰ – ۲۰۰ متر پایانی سروصدا خیلی زیاد بود و جو ۱۰۰ متر آخر به گونه‌ای بود که کار از دست رفت، در حالی که می‌توانست اینطور نباشد و در این قسمت، بدشانسی آوردیم.

در اردوی روسیه چه گذشت؟

فرزام در پاسخ به این پرسش که ورزشکاران عنوان می‌کنند حواشی و و فشارهای روانی در اردوی روسیه زیاد بود و چه اتفاقاتی در این اردوی یک ماهه رخ داده است؟ تاکید کرد: رقابت بین ورزشکاران خیلی زیاد شده بود و چون رقابت در حد صدم ثانیه بود، فشار روی آنها زیاد بود. همچنین حساسیت‌هایی در تست گیری پیش می‌آمد که به نظرم طبیعی هم بود. به هر حال شرایط بازی‌های آسیایی با قهرمانی آسیا متفاوت است. فرصت محدودی برای ارسال ترکیب‌ها وجود داشت و همیشه در ادوار بازی‌های آسیایی، این شرایط را داریم که فشار روانی و استرس زیاد است. اگر فاصله بین ورزشکاران زیاد بود، فشارها کم می‌شد اما تیمی که دست من آمد، سریع رشد و رکوردها ارتقا پیدا کرد و ورزشکاران در کورس رقابت افتادند و شرایط سخت شد. چیز خاصی که فکر کنید خارج از این بحث ها باشد، نبود و همه مسائل در قالب تست‌گیری‌ها و رقابت بین ورزشکاران بود.

او همچنین گفت: ما دو قایق دونفره در بخش زنان ساختیم که رکوردهایشان نزدیک به هم بود. هر دو قایق دو نفره زنان ما رقابت خوبی را به نمایش گذاشتند. نشان دادند هر وقت تیم دست من باشد اختلاف‌های زمانی بین بچه‌ها کم و ثانیه‌ای می‌شود، از این رو در رقابت سنگینی در بخش زنان پیش آمد.

همیشه مغلوب ویتنام می‌شدیم اما شکستش دادیم

فرزام با اشاره به مدال نقره رویینگ چهار نفره زمان در بازی‌های آسیایی هانگژو گفت: در قایق چهار نفره، تمام هدف ما این بود که تیم ویتنام را پشت سر بگذاریم چون پیش از این در قهرمانی آسیا و بازی‌های آسیایی،  همیشه مغلوب ویتنام می‌شدیم اما در این دوره هم قایق‌های دو نفره و چهار نفره توانستند ویتنام را شکست دهند. مدال‌های نقره‌ای که قبلا در بانوان می‌گرفتیم در ماده‌هایی بود که چین نبود و ما با ویتنام رقابت داشتیم و مغلوب ویتنام می‌شدیم و به مدال نقره می‌رسیدیم اما در این دوره با نفرات باتجربه و زیر ۲۳ سال توانستیم ویتنام را هم شکست دهیم و در ماده‌هایی که چین حضور داشت به مدال نقره رسیدیم. تیم چین مدال جهانی و المپیک دارد و ما با این تیم قدرتمند رقابت کردیم.

چرا مردان رویینگ مدال نگرفتند؟

او در مورد قایق دونفره مردان که به مدال نرسید، بیان کرد: در دو نفره مردان، رکورد زمانی مدنظر ما ۶ دقیقه و ۲۰ ثانیه بود که در مرحله مقدماتی توانستند آن را ثبت کنند. ورزشکاران ما رقابت بسیار خوبی را با ازبک‌ها که نفرات با تجربه‌ای هستند و در چندین المپیک حضور داشته‌اند، به نمایش گذاشتند. من در این مدت کم و با توجه میزان تجربه‌ای که ورزشکاران داشتند، نمی‌توانستم رکورد زیر ۶ دقیقه و ۲۰ ثانیه را برای قایق ایران متصور شوم امابا همین زمان هم توانستند رکورد ایران را ۱۰ ثانیه ارتقا دهند. کشورهای دیگر زمان زیر ۶ دقیقه و ۲۰ ثانیه را ثبت کردند. هدف‌گذاری ما ابتدا دو نفره سبک وزن بود و  اگر در دو نفره سبک وزن شرکت می‌کردیم، یکی از سکوها را به دست می‌آوردیم اما متاسفانه یکی از ورزشکاران ما نتوانست سر وزن برسد.

واکنش سرمربی رویینگ به تلخ و شیرین بازی‌های آسیایی

تاثیر تمرین در پیست استاندارد

سرمربی تیم ملی در مورد تاثیر تمرین در پیست استاندارد گفت: تمام قایق‌های مردان و زنان ما مسافت ۲۰۰۰ متر را با افت کمی سپری کردند. در هزار متر دوم افت کمی داشتند و تقسیم انرژی کرده بودند و این حاصل یک ماه اردوی روسیه بود که ما در پیست استاندارد ۲۰۰۰ متر تمرین کردیم. بین بازی‌های آسیایی جاکارتا و هانگژو پنج سال فاصله وجود داشت و ما تنها یک ماه از این پنج سال را در پیست استاندارد ۲۰۰۰ متر تمرین داشتیم. این در حالی است که کشورهای دیگر کل پنج سال را در پیست استاندارد تمرین کردند.

تدوین آیین نامه برای جلوگیری از حواشی انتخابی المپیک

فرزام در پاسخ به این پرسش که قرار است برای انتخابی المپیک نیز ترکیب قایق‌ها مجددا تغییر کند؟ تصریح کرد: ما در این مدت ترکیب‌های مختلفی را بررسی کردیم، به حدی که خود ورزشکاران هم از دادن تست خسته شده بودند. ما از لحاظ فنی به این دو ترکیب رسیدیم. با این حال اگر در آینده خودشان بخواهند باز هم ترکیب‌های مختلفی را امتحان کنند، مانعی وجود ندارد و این کار را انجام می‌دهیم. با این حال فدراسیون قرار است آیین نامه‌ای را تنظیم کند که در این آیین نامه به صورت شفاف زمان تست‌گیری‌ها و تعداد آنها مشخص خواهد شد. همچنین اعلام می‌شود که هر ورزشکار بعد از چند بار تست گیری و با چه نتیجه‌ای می‌تواند ترکیب را به دست آورد. تست گیری‌ها نیز با حضور داوران رسمی فدراسیون انجام خواهد شد. با شروع اردو آیین‌نامه‌ها در اختیار ورزشکاران قرار می‌گیرد و به امضای نفرات حاضر در اردوی تیم ملی خواهد رسید.

واکنش سرمربی رویینگ به تلخ و شیرین بازی‌های آسیایی

بودجه باشد شاید در چین اردو بزنیم

او در پاسخ به این پرسش که قرار است رویینگ برای انتخابی المپیک هم اردوی خارج از ایران داشته باشد؟ بیان کرد: مسابقات انتخابی المپیک اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت برگزار می‌شود که در آن بازه زمانی روسیه سرد است. اگر بتوانیم اردوی ۲۰ روزه یا یک ماهه در جنوب چین داشته باشیم خیلی خوب است اما بستگی به بودجه فدراسیون دارد. اگر بودجه تامین شود از این اردو استفاده می‌کنیم، در غیر این صورت از داشته‌های داخلی استفاده خواهیم کرد.

فرزام در پایان در مورد نفراتی که نتوانستند در ترکیب بازی‌های آسیایی هانگژو باشند، گفت: چون فرصت محدودی برای بازی‌های آسیایی داشتیم،  مجبور بودیم ورزشکاران را تست به تست حذف کنیم. تست‌ها نشان می‌داد ورزشکاران ارتقا پیدا می‌کردند. اگر مدت زمان اردوها بیشتر بود، آنها هم می‌توانستند در رنکینگ بالاتری قرار بگیرند چون ورزشکاران با استعدادی هستند. نفراتی چون مریم امیدی پارسا، مریم کرمی، شکیبا وقوفی و هانیه خرسند روز به روز در حال پیشرفت بودند اما فرصت کم در تعیین نفرات اعزامی، باعث شد که زودتر از جمع ما حذف شوند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *