تامین روشنایی۱۰ کیلومتر اول جاده عباس آباد تا پایان پاییز

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به آغاز عملیات ایجاد روشنایی در جاده عباس‌آباد اظهار کرد: براساس گفت و گوهای انجام شده مقرر شده است تا پایان پاییز روشنایی ۱۰ کیلومتر اولیه این جاده تامین شود.

به گزارش سادس، مرگبارترین جاده کشور برای یوزها جاده عباس آباد است. جاده عباس‌آباد در استان سمنان یکی از محورهای مواصلاتی تهران – مشهد است که از حاشیه مرز شمالی منطقه حفاظت‌شده توران عبور می‌کند. اولین آمار ثبت شده از تلفات یوز در این جاده به سال ۸۹ باز می‌گردد که یک فرد یوز ماده و دو توله نابالغ تلف شدند این درحالیست که در این محدوده ۳۰ کیلومتری طی دو دهه اخیر حدود ۱۰ فرد (قلاده) یوزپلنگ آسیایی تلف شده است؛ به عبارتی بیشترین تلفات جاده‌ای یوز در جاده عباس‌آباد گزارش شده چراکه توران یک منطقه زادآور و زیستگاهی مهم برای یوزپلنگ است، به همین دلیل بیشترین تلفات در این جاده رخ داده است. تاکنون برای ایجاد امنیت در این جاده چالش‌های زیادی اعم از نبود بودجه و… وجود داشت اما حالا سازمان حفاظت محیط زیست از آغاز عملیات تامین روشنایی در این جاده خبر داده است.

حسن اکبری در گفت و گو با سادس درباره اخرین وضعیت ایمن‌سازی جاده عباس‌آباد با تاکید بر اینکه پیشرفت پروژه تامین روشنایی جاده عباس آباد چندان چشمگیر نیست، اظهار کرد: اقدامات مورد نیاز برای ایجاد روشنایی آغاز و حدود ۱.۵ کیلومتر از جاده روشن شده است اما از آن ۱۰ کیلومتری که توافق شده بود تا روشنایی آن تامین شود پیمانکار در حال انجام اقدامات اولیه و فراهم کردن زیرساخت همچون چاله کنی است.

وی افزود: مسوولان ذیربط قول دادند که تا پایان پاییز مرحله اولیه ایجاد روشنایی در جاده عباس آباد به پایان خواهد رسید.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره فنس‌کشی و تامین امنیت جاده عباس‌آباد از این طریق اظهار کرد: برای فنس کشی جاده نیز هنوز اقدام اجرایی انجام نشده است و اعتبار ۲۰ میلیارد تومانی که قرار بود وزارت راه و شهرسازی در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست قرار دهد، هنوز تعلق نگرفته است و ما در مرحله انتقال اعتبار از ‌ طریق سازمان برنامه و بودجه هستیم.

وی با اشاره به اینکه میزان زمان لازم برای این کار چندان مشخص نیست، تاکید کرد: نکته قابل توجه این است که حتی با تخصیص و دریافت بودجه ۲۰ میلیارد تومانی نیز فنس کشی بخش عظیمی از جاده را نمی‌توان انجام داد و تنها بخش کوچکی از آن فنس کشی قابل انجام است.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: دو مجموعه خصوصی داوطلبانه برای فنس کشی اعلام آمادگی کرده‌اند و سازمان محیط زیست مذاکراتی با آن‌ها انجام داده‌اند اما نمی‌توانیم فعالیت آنها را تضمین کنیم. در صورت تمایل می‌توانند از طریق قانونی و صندوق ملی محیط زیست اقداماتی را انجام دهند اما هنوز از آن‌ها جواب مثبتی دریافت نکرده‌ایم.

اکبری در پایان تصریح کرد: در این شرایط هنوز اقدام اجرایی برای فنس کشی انجام نشده است اما به دریافت آن ۲۰ میلیارد تومان خوشبین هستیم و امیدواریم که بتوانیم این مبلغ را دریافت و عملیات فنس کشی را آغاز کنیم.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *