دبیر: احتمال تغییر کادر فنی آزاد وجود دارد/ پوست رییس فدراسیون هایی که نتیجه نگرفتند را بکنید

دبیر: احتمال تغییر کادر فنی آزاد وجود دارد/ پوست رییس فدراسیون هایی که نتیجه نگرفتند را بکنید

رییس فدراسیون کشتی ضمن ابراز نارضایتی از عملکرد کشتی ایران در رقابت‌های قهرمانی جهان، گفت: درستکار باید توضیح بدهد که چرا ما نتوانستیم یک کشتی گیر بزرگ جهان را ببریم؟

به گزارش سادس، علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی درباره عملکرد عیسی حاجی‌اف، مربی روس تیم ملی کشتی آزاد، گفت: من در بحث سر و گردن دو نفر را واقعا قبول دارم. یکی اکبر فلاح که به من گرفتن سر و گردن را یاد داد، یکی هم عیسی حاجی‌اف که واقعا در این ۲ یا ۳ ماه کار کرد.

من باید مربیان را هل‌ بدهم آنالیز کنند!

رییس فدراسیون کشتی درباره مشکل آنالیز در تیم‌های ملی کشتی، خاطرنشان کرد: یکی‌از نقدهای من همین موضوع است. همیشه من باید هولشان می‌دادم بروید اتاق آنالیز بنشینید، هم در کشتی آزاد و هم فرنگی. من در دوران کشتی همیشه در اردوی تیم ملی یک ویدیو می‌بردم و فیلم‌های حریفانم را می‌دیدم. از همان موقع هم آنالیز در کشتی ما باب شد. الان آنالیز در دنیا حرف اول را می زند. کادرفنی و کشتی‌گیر باید از من جلوتر باشند نه اینکه من جلوتر از آن‌ها بروم و آن‌ها پشت من بیایند. این خیلی بد است.

گواردیولا کارهای من را انجام داده است

وی ادامه داد: باید با کادرهای فنی بنشنیم. بحث من با کادر فنی تیم ملی جدی است و باید چارچوب‌ها را مشخص کنیم. فیلمی از گواردیولا دیدم و به این نتیجه رسیدم که کارهایی که من کردم را او هم کرده است. یا فرگوسن و مسی هم همینطور. در دوران قهرمانی و مدیریتم به این‌ها رسیده‌ام. ما باید روی تشک زحمت بکشیم. سلامت بودن در کنار زحمت کشیدن قطعا نتیجه می‌دهد. مگر می‌شود این دو باشند و جواب ندهد؟

دبیر درباره آشتی دادن جواد نکونام و خطیر گفت: من اصلا از خانواده فوتبالی بودم. پدرم مربی فوتبال بود و فوتبال را خیلی دوست دارم. بچه که بودم پرسپولیسی «تیر»  (دوآتشه) بودم و هیچکدام از بازی‌های داربی دهه ۶۰ از دست من در نرفت. ما یک هفته سر استقلال و پرسپولیس در محل دعوا و چوب کشی داشتیم. در این قضیه می‌دانم آن بالا عده‌ای تصمیم می‌گیرند اما تصمیم آن‌ها روی مردم تاثیر کف خیابان تاثیر دارد. «نکونام‌ها» یک قبیله در شاه عبدالعظیم هستند که بعد از آنجا رفتند. خطیر هم رفیق من است. ان‌شاءالله جفت تیم‌های استقلال و پرسپولیس نتیجه بگیرند تا مردم خوشحال باشند. شبکه‌های ضد انقلاب که من را می‌زنند با من مشکل دارند. من باید کارم را درست انجام بدهم یا خدایی ناکرده پول بیت المال را بالا نکشم. مردم از من کار می‌خواهند و باید کار کنیم.

من از نتایج کشتی راضی نیستم

وی درباره نایب قهرمانی تیم‌های کشتی ایران در رقابت‌های قهرمانی جهان، گفت: ما در ۷۰ سال ۸ یا ۹ بار دوم جهان شدیم. رک بگویم باید قهرمان جهان می‌شدیم. این را بگویم که من از نتیجه به دست آمده راضی نیستم. درستکار باید جواب بدهد چرا ما یک قهرمان بزرگ جهان را نبردیم؟ من درباره رحمان عموزاد که قهرمان جهان ما بود و اینطور کشتی گرفت حرف دارم. اگر بحث ناآمادگی بدنی بود، زارع هم نتیجه نمی‌گرفت اما درباره نفراتی مثل رحمان عموزاد حتما باید دلایل آن را بشنوم. نفراتی مثل رضا اطری هم خیلی بعید است دیگر با نفرات جوانی که هستند به تیم ملی برسند.

دبیر که در برنامه ورزش و مردم حاضر شده بود، درباره مدال‌های طلای دو سنگین وزن کشتی آزاد و فرنگی ایران در رقابت‌های قهرمانی جهان، خاطرنشان کرد: وقتی میرزازاده در المپیک توکیو باخت به او گفتم وزنت را باید بالا بیاوری. آن وقت ۱۱۷ کیلو بود اما الان ۱۲۸ کیلوست که می‌تواند این حریفانش را به بیرون پرتاب کند.او نباید چابکی‌اش را  از دست بدهد. او باید یکی، دو حرکت هم به خودش اضافه کند. زارع هم اگر می‌خواهد المپیک طلا بگیرد باید زیرگیری کند.

یزدانی خیلی کامل‌تر از تیلور است

رییس فدراسیون کشتی درباره شکست یزدانی مقابل دیوید تیلور، گفت: حسن یکی از استثناهای ایران است. او ۹ مدال دارد که شوخی نیست. یزدانی زحمت می‌کشد و در چارچوب است. باید قبول کنیم حریف او هم استثنای جهان است که قهرمانی جهان و المپیک را دارد. هر کدام از ما در دوران قهرمانی یک گربه سیاه داشتیم. از نظر کشتی حسن خیلی کامل‌تر از تیلور است اما نقاط منفی حسن نقطه مثبت تیلور شده است. مثلا حسن از تیلور وقتی عقب می‌افتد به هم می‌ریزد. در مسابقات امسال هم از نظر من کنده‌کشی حسن ۴ امتیاز برای او داشت. هر کسی نظر خود را دارد اما حسن فن زد. اگر امتیازش را می‌دادند و حسن ۵ بر ۲ جلو می‌افتاد خیلی فرق می کرد اما وقتی عقب می‌افتد شرایط خیلی فرق می کند. او کتفش هم خراب بود و غیرت کرد. امیدوارم واقعا وقت بگذارد تا ان‌شاءالله برای المپیک پیروز شود.

وی درباره اینکه بار ورزش ایران در المپیک بر دوش کسیت است و اینکه آیا شانس کسب طلا داریم؟ خاطرنشان کرد: کارمان درالمپیک خیلی سخت است. خیلی مشکل داریم و باید کار کنیم. ما امید به کسب طلا داریم. مردم هم دعا کنند اما اگر بخوابیم و تنبل باشیم و وقت نگذاریم اینطور نمی‌شود. من و سرمربی آزاد و فرنگی باید مثل کشتی‌گیرهایی مثل میرزازاده و زارع زندگی کنیم تا موفق شویم‌. نمی‌شود سرمربی من تنبل باشد، وقت نگذارد اما موفق شود. وقتی من و سرمربی بیشتر از همه وقت بگذاریم و تلاش کنیم بچه‌ها هم شجاع می‌شوند و نتیجه به دست می‌آید. باید به این نقطه برسیم وگرنه اینطور نمی‌شود. مردم بدانند ما ذره‌ای کم نمی‌گذاریم.

به آدم‌های بی‌ربط باج نمی‌دهم

دبیر در ادامه درباره رأی ابطال انتخابات فدراسیون کشتی، گفت: دادگاه عمومی به این موضوع ورود پیدا کرده و حکمی داده است. حتماً کار را دنبال و اعتراض می‌کنیم. روحیات من هم طوری است که به آدم‌های بی‌ربط باج نمی‌دهم، اما رأی قوه قضاییه را حتماً دنبال و از آنها هم تشکر می‌کنم. آن‌ها می‌خواستند بازی را شروع و به اتحادیه جهانی بکشانند اما حواس ما هم جمع است و اجازه این کار را ندادیم. با همان اساسنامه سه انتخابات برگزار و دوستان خودشان و من در دوره قبل با همین اساسنامه انتخاب شدند. همین دوستان همه با هم حتی یک رای هم نداشتند و هیچ‌کدام‌شان در مجمع نبودند. کسی هم که در مجمع نبوده حق اعتراض ندارد. اصلاً صبح انتخابات بگذارند و بگویند نباش، دست آنها را می‌بوسم و می‌گویم خدا خیرتان دهد. آن چیزی را که تکلیف من است، عمل می‌کنم. این اساسنامه شش، هفت سال مرجع تصمیم‌گیری فدراسیون کشتی بوده و اگر اینطور است، همه چیز اشتباه بوده است.

وی راجع به عملکرد تیم‌های کشتی آزاد و فرنگی ایران در بازی‌های آسیایی هانگژو گفت: خودم در ۲۰۰۲ و سر همین بازی‌های آسیایی و جهانی ضربه خوردم و فقط نگران همین مساله بودم. بخاطر همین دلم راضی به رفتن تیم اصلی نبود اما تنها به خاطر بهبود عملکرد کاروان ایران موافقت کردم. با هفت یا هشت روز تمرین بعد از مسابقات جهانی، کسب پنج مدال طلا عملکرد بدی نبود. وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک راضی بودند، اما من راضی نبودم چرا که زیاده‌خواه هستم. از مسابقات جهانی وزنه‌برداری تا بازی‌های آسیایی یک ماه فاصله بود، اما ما فقط شش، هفت روز فاصله جهانی تا بازی‌های آسیایی را داشتیم.

دارنده مدال‌های طلای جهان و المپیک، در ادامه درباره میزان بودجه ورزش گفت: یک بار در سال ۲۰۰۸ یا ۲۰۱۲ گفتم هند در حال گرفتن دنیا به خصوص در کشتی است که همه به من خندیدند. اقتصاد رابطه مستقیم با ورزش، هنر و فرهنگ دارد. در بازی‌های آسیایی بعدی در ژاپن، هند حتماً سوم خواهد شد و چهار سال بعد از آن جای ژاپن را هم خواهد گرفت. اگر خودمان را جمع نکرده بودیم در کشتی هم ما را می‌گرفت. مجلس و دولت باید به این دید برسند. اینکه دنیا را با چه عینکی ببینیم خیلی مهم است. امیدوارم به این فهم برسند که ورزش مهم است تا دیگر نگویند بودجه ورزش ۳۰ درصد بالا رفت. اعزام‌ها که کمتر شود، باخت‌های ما در بازی‌های آسیایی و المپیک خواهد بود. یک دیدگاه، دیدگاه بالاست که متوجه شوند و یک دیدگاه هم در کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش است.

دبیر ادامه داد: ما ۵۳، ۵۴ رئیس فدراسیون داریم که خیلی‌ها شلوغ می‌کنند این مدال را می‌گیریم و آن مدال را می‌گیریم. صالحی امیری یک فهمی داشت و به او می‌گفتم در توکیو متوجه خواهید شد. در هر سالن باخت‌ها را می‌دیدند و در سالن کشتی بالا رفتن پرچم را. اگر رشته‌های تیراندازی و دوومیدانی مدال بگیرند بار از روی دوش برخی رشته‌ها برداشته خواهد شد. کیومرث هاشمی خیلی توجیه است و در دیدار با بچه‌ها گفت اصلاً مدال نگیرید و بار را برداشت.یک جاهایی مردم پول کم باشد ناراحت نیستند اما از نحوه توزیع پول ناراحت هستند. آنها که ماشین ندارند یارانه ماشین آنها چه می‌شود؟ اگر کشتی هم مدال‌آوری می‌کند باید در بودجه ببینند. دیدگاه کیومرث هاشمی و کمیته ملی المپیک خدا را شکر متفاوت است.

باید پوست روسای فدراسیونی را که نتیجه نگرفتند بکنید!

دبیر در ادامه درباره وظایف رؤسای فدراسیون‌ها، خاطرنشان کرد: باید پوست رؤسای فدراسیون‌هایی را که نتیجه نگرفتند بکنید. من هم اگر نتیجه نگرفتم باید جواب بدهم. به من می‌گویند چرا از جمهوری اسلامی نقد نمی‌کنم؟ اتفاقاً چون دوستش دارم نقد هم می‌کنم. جمهوری اسلامی باید مدیرانی را که کار نمی‌کنند بدون رودربایستی بازخواست کند. یکی از روسای هیات‌های ما دزد بود و من او را برداشتم. مطمئناً او همه تلاشش را می‌کند که من را بزند. حتماً هزینه می‌دهم، اما مطمئن باشید آنهایی که می‌فهمند موضوع را می‌گیرند. 

دبیر در ادامه گفت: ورزشکار باید حرفه‌ای فکر کند. درستکار 10 شب موبایل‌ها را می‌گیرد، اما ورزشکاری موفق است که 10 روز موبایل را کنار بگذارد. ما یک کتابخانه زدیم که پنج هزار جلد کتاب دارد و بچه‌ها می‌توانند وقت خود را با آن پر کند. مطلب فضای مجازی سریع فراموش می‌شود اما کتاب است که ذهن را می‌سازد. 

رفاقت دبیر و درستکار

رییس فدراسیون کشتی در ادامه درباره رفاقتش با پژمان درستکار و حجم بالای انتقادات از عملکرد این مربی و احتمال تغییرات در کادر فنی کشتی آزاد، گفت: هر احتمالی ممکن است. این مدت با خیلی از قهرمانان بزرگ نشستم و خیلی ایرادت از جمله ایرادات خودم را در آوردم. اجازه بدهید ببینیم تیم امیدها چه می‌شود. تا امروز آلبانی به خاطر مشکلات سیاسی ویزا نداده است. بعد از مسابقات امیدهای جهان با سرمربیان آزاد و فرنگی جلسه خواهم داشت. از نظر نتیجه همیشه فکر می‌کردم در ورزش نتایج را نمی‌شود پنهان کرد. ما تیم نهم و یازدهم دنیا را تحویل گرفتیم و دوم کردیم اما دوستان دومی در دنیا را باخت می‌دانند. تنها تیمی هستیم که در چهار رده سنی قهرمان جهان شدیم و در بازی‌های آسیایی هم در آزاد و فرنگی اول شدیم. در بزرگسالان هم در هر دو رده دوم جهان شدیم. رشد عمرانی فدراسیون کشتی با قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست و ما را باید با خودمان بسنجیم. قبول دارم نسبت به جهانی نروژ و سال قبل بد نتیجه گرفتیم و حتماً باید بررسی کنیم. اصلا قبول ندارم چیزی اتفاقی باشد. تصادف هم اتفاقی نیست و یک نفر مقصر بوده که باعث تصادف شده است. پنج ثانیه آخر کشتی یک سال کار است و با کادر فنی کار دارم. 

ترس را در یکی، دو کشتی‌گیرمان دیدم!

دبیر درباره ضعف بدنی کشتی گیران در مسابقات جهانی گفت: نمی‌توانیم همه ایرادات را به کادر فنی ربط بدهیم. خود من هم دخیل هستم، اما درصد دارد. کشتی‌گیر وقتی بلد نیست پا بگیرد یا وقتی می‌گیرد بلد نیست خاک کند و امتیاز بگیرد بعد از 19، 20 سالگی این ضعف درست نمی‌شود. الان نسل نوجوانان ما همه زیرگیر و پاگیر هستند و من قرار است فردا به تمرین نونهالان بروم و کار کنیم. آمریکایی‌ها هم زیرگیری را از کشتی ما یاد گرفتند. مشکلات بدنی در مورد یکی، دو کشتی گیر ما صدق می‌کرد. ترس را در یکی، دو نفر از آن ها دیدم که حتی نمی‌توانستند آب دهان‌شان را قورت بدهند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *