حق‌آبه تالاب گندمان از سوی وزارت نیرو پیگیری می‌شود

سادس/چهارمحال و بختیاری معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌ زیست گفت: بسیاری از تالاب‌ها در وزارت نیرو برنامه مدون برای تامین حق‌آبه‌ها نداشتند که پیگیری حق‌آبه تالاب گندمان به صورت کامل از سوی وزارت نیرو انجام خواهد شد.

مجتبی ذوالجودی، ۲۶ مهرماه در سفر به چهارمحال و بختیاری و در بازدید از تالاب گندمان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: چهارمحال و بختیاری به عنوان یکی از مهم‌ترین استان‌های تالابی کشور محسوب می‌شود که تالاب‌های بسیار بااهمیتی دارد.

وی افزود: تالاب گندمان دارای اهمیت بسیار بالایی برای کشور و استان بوده که ثبت این تالاب در لیست رامسر سایت به عنوان تالاب بین‌المللی از سوی وزارت امور خارجه را پیگیری می‌کنیم تا این موضوع هر چه سریع‌تر دنبال شود.

ذوالجودی با بیان اینکه شهر و تالاب گندمان به دلیل داشتن شرایط مناسب کاندیدای شهر تالابی دنیا برای معرفی است، تصریح کرد: به دنبال آن هستیم تا با اخذ مصوبه به عنوان شهر تالابی معرفی شود، البته برای معرفی شهر تالابی شرایط خاصی لازم است که با اقدامات صورت گرفته امید است برای سال آینده گندمان به عنوان شهر تالابی بین‌المللی شناخته شود.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌ زیست بیان کرد: بسیاری از تالاب‌ها در وزارت نیرو برنامه مدون برای تامین حق‌آبه‌ها نداشتند که پیگیری حق‌آبه این تالاب به صورت کامل از سوی وزارت نیرو انجام خواهد شد.

وی گفت: ۲۲۶ تالاب کشور جزو برنامه‌های اصلی دولت بوده که حساسیت روی آن‌ها وجود دارد و قرار است در استان و ستاد موضوعات پیگیری شود، البته تالاب‌های مهمی که در استان وجود داشته از طریق استانداری پیگیری می‌شود و در صورت لزوم  در سطح ملی و ستاد ملی حفظ تالاب‌های کشور پیگیری‌ها صورت خواهد گرفت.

ذوالجودی تاکید کرد: باید به این موضوع دست یابیم که تالاب‌ها بیش از گذشته در سطح کشور مدیریت شوند، گرچه مشکلاتی در تالاب‌ها وجود دارد و این  مربوط به کشور نیست بلکه این مسائل و مشکلات مربوط به دنیاست، متاسفانه به دلیل خشکسالی در کمتر از یک قرن اخیر بیش از ۷۰ درصد تالاب‌های دنیا از بین رفته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: کشور از این امر مستثنی نبوده و در این زمینه می‌توانیم با همکاری و همراهی که بین ارگان‌ها وجود دارد بخشی از مشکلات را برطرف کنیم، به خصوص مباحث کشاورزی اطراف تالاب‌ها و حوزه آبخیز تالاب‌ها را بتوان به نوعی مدیریت کرد تا حق‌آبه تالاب‌ها که منافع اقتصادی و فرهنگی برای استان‌ها و جوامع محلی را دارد بهتر مدیریت کرد، البته این اتفاقات در دولت سیزدهم بیش‌تر از گذشته دنبال می‌شود و حساسیت بسیار زیادی از سوی رئیس جمهور و هیات دولت در این زمینه دنبال می‌شود که موظف به دنبال کردن این موضوع هستیم.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *