آخرین وضعیت اجرای طرح شماره واحد امدادی/ مطالعه و رایزنی برای انتخاب شماره واحد

سرپرست مرکز توسعه فناوری اطلاعات و هوشمندسازی سازمان مدیریت بحران کشور آخرین وضعیت اجرای طرح ادغام شماره‌های امدادی را تشریح کرد.

به گزارش سادس، مهدی رحمتی‌نژاد درباره آخرین وضعیت اجرای طرح ادغام شماره تلفن‌های امدادی که بنا بود به شکل پایلوت در تهران اجرا شود، گفت: سابقه ادغام تلفن‌های امدادی به سال ۱۳۹۲ بازمی‌گردد که دولت تصمیم گرفت تلفن‌های امدادی متمرکز شوند تا شهروندان در مواقع نیاز به دریافت امداد، سردرگم نشوند و با یک شماره واحد تماس بگیرند. وزارت کشور و سازمان مدیریت بحران کشور این مسئله را از سال ۱۳۹۲ پیگیری کردند تا اینکه در سال گذشته و در دولت سیزدهم تصمیم گرفته شد این تلفن‌ها ادغام و پروژه آزمایشی آن هم در شهر تهران با همکاری شهرداری تهران و سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران اجرایی شود.

رحمتی‌نژاد ادامه داد:‌ در فاز مقدماتی این پروژه قرار بود که مرکز پاسخگویی تلفن چهار دستگاه امدادی شامل اورژانس، آتش‌نشانی، هلال‌احمر و اورژانس اجتماعی در یک جا و به‌صورت متمرکز مستقر شود که کارهای مقدماتی آن شروع شد و با مطالعه نمونه‌های اجرا شده در کشورهای جهان، سرانجام طرحی انتخاب شد که نزدیک به شرایط مکانی و اجتماعی کشور ما بود.

سرپرست مرکز توسعه فناوری اطلاعات و هوشمندسازی سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه مرحله بعدی پروژه، انتخاب محل تجمیع و اسکان مرکز پاسخگویی بود، گفت:‌ بعد از انجام بررسی‌ها بنا شد تا سالنی در محل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران به این امر اختصاص پیدا کند. مرحله بعدی نیز این است که شهروندان با یک شماره تماس بگیرد که هم اکنون در حال مطالعه و رایزنی با سامان تنظیم مقررات رادیویی کشور هستیم تا شماره سه‌رقمی را به این امر تخصیص دهد. معمولاً بیشتر کشورهای دنیا از ۱۱۲ و ۱۱۷ استفاده می‌کنند؛ اما ما هنوز به جمع‌بندی نرسیدیم.

رحمتی‌نژاد با بیان اینکه در حال حاضر دو پیشنهاد در این خصوص وجود دارد، اظهارکرد:  پیشنهاد نخست این است که یکی از سرشماره‌های موجود در نظر گرفته شود و پیشنهاد دوم هم تعریف یک شماره جدید است.

در همین زمینه بخوانید:

خداحافظی تهرانی‌ها با ۴ شماره امدادی؛ به زودی

افزایش سرعت امدادرسانی با «شماره واحد امدادی»

آخرین وضعیت تجمیع شماره‌های امدادی/ آیا ۱۱۰ هم ادغام می‌شود؟

سرپرست مرکز توسعه فناوری اطلاعات و هوشمندسازی سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه این ادغام باعث افزایش سرعت امدادرسانی نیز خواهد شد، گفت: اگر قرار باشد یکی از سرشماره‌های موجود باشد، باید سرشماره‌ای انتخاب شود که اکثر گوشی‌ها حتی بدون سیم‌کارت هم بتوانند درخواست امدادرسانی کنند و اگر هم قرار شد شماره جدیدی تعریف شود قطعاً این استاندارد در گوشی‌ها پیش‌بینی خواهد شد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *