افول بسکتبال ایران/ بازگشت به ۵۷ سال قبل و سال‌های بی‌مدال!

افول بسکتبال ایران/ بازگشت به ۵۷ سال قبل و سال‌های بی‌مدال!

تیم ملی بسکتبال ایران در بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو از رسیدن به سکو ناکام بود و پنجم شد تا همانند ۵۷ سال قبل،‌ در جمع ۴ تیم برتر این مسابقات نباشد.

به گزارش سادس، در حالی که تیم ملی بسکتبال ایران پس از نتایج ضعیف در جام جهانی ۲۰۲۳ عازم بازی‌های آسیایی شد تا شاید با گرفتن مدال در این مسابقات تا حدودی انتقادها را کاهش دهد، شاگردان هاکان دمیر نتوانستند به جمع چهار تیم پایانی راه یابند و نهایتا با کسب مقام پنجم به کار خود در این رقابت‌ها پایان دادند. جایگاهی که طی پنج دوره اخیر بازی‌های آسیایی، بدترین عملکرد تیم ملی ایران بود.

نقد عملکرد تیم ملی بسکتبال در هانگژو/ چرا ایران نتیجه نگرفت؟

ایران بدون حامد حدادی

با وجود اینکه تیم ملی ایران در دوره گذر و تغییر نسل قرار دارد، بسیاری معتقدند که عدم حضور در جمع چهار تیم پایانی بازی‌های آسیایی نشان از عملکرد ضعیف تیم است. در بعد نتیجه‌گرایی قطعا این موضوع را نمی‌توان انکار کرد، با این حال باید این نکته را هم در نظر داشت که پس از سال ۲۰۰۷، این نخستین بار بود که تیم ملی بسکتبال ایران بدون در اختیار داشتن فوق ستاره‌ای چون حامد حدادی، در یک تورنمنت رسمی حاضر شد و به طور کلی خبری از ستارگان نسل طلایی در این تیم نبود. 

سجاد مشایخی، محمد ترابی، ارسلان کاظمی، میثم میرزایی، محمد شهریان،‌ امیرعلی قلی‌زاده، سجاد پذیرفته، متین آقاجان‌پور، حسن علی‌اکبری، سینا واحدی، نوید رضایی‌فر و پیتر گیرگوریان ترکیب تیم‌ملی ایران در بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ را تشکیل می‌دادند.

افول بسکتبال ایران/ بازگشت به ۵۷ سال قبل و سال‌های بی‌مدال!

بدترین عملکرد در پنج دوره اخیر

تیم ملی بسکتبال ایران از سال ۲۰۰۶ و کم کم با ظهور نسل طلایی خود که ستارگانی چون حامد حدادی، صمد نیکخواه‌بهرامی، مهدی کامرانی، حامد آفاق، اوشین ساهاکیان و … را شامل می‌شد، خود را به عنوان یکی از قدرت‌های بسکتبال در قاره آسیا مطرح کرد و همواره در بازی‌های آسیایی و جام ملت‌های آسیا به جمع ۴ تیم پایانی راه یافت و به روی سکو رفت.

تیم ملی بسکتبال ایران در چهار دوره قبل بازی‌های آسیایی یعنی ۲۰۰۶-دوحه، ۲۰۱۰-گوانگژو، ۲۰۱۴-اینچئون و ۲۰۱۸-جاکارتا، با حضور ستارگان خود به ترتیب ۲ عنوان سومی و ۲ عنوان نایب قهرمانی را به دست آورده بود که به همین دلیل انتظار می‌رود در بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲-هانگژو هم مدال‌آوری خود را تکرار کند که این اتفاق رخ نداد و شاگردان دمیر با باخت مقابل فیلیپین (قهرمان مسابقات) از رسیدن به جمع چهار تیم بازماند و به رتبه پنجم رسید.

افول بسکتبال ایران/ بازگشت به ۵۷ سال قبل و سال‌های بی‌مدال!

نخستین مدال بسکتبال در بازی‌های آسیایی

تیم ملی بسکتبال ایران با در نظر گرفتن بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ – هانگژو، ۱۲ دوره در بازی‌های آسیایی حضور داشته است که نخستین دوره آن بازی‌های آسیایی ۱۹۵۱ – دهلی نو بود که تیم ملی ایران در همان مسابقات، برای نخستین بار روی سکو این رقابت‌ها رفت و مقام سوم را به دست آورد. پس از آن دیگر بسکتبال ایران هیچگاه روی سکوی بازی‌های آسیایی نرفت تا اینکه این اتفاق با تکرار مقام سومی در بازی‌های آسیایی ۲۰۰۶ – دوحه رخ داد.

دوره‌های حضور بسکتبال ایران در بازی‌های آسیایی

۱۹۵۱ – دهلی‌نو: سوم
۱۹۶۶ – بانکوک: هفتم
۱۹۷۰ – بانکوک: هفتم
۱۹۷۴ – تهران: ششم
۱۹۹۰ – پکن: هفتم
۱۹۹۴ – هیروشیما: هشتم
۱۹۹۸ – بانکوک: هفتم
۲۰۰۶ – دوحه: سوم
۲۰۱۰ – گوانگژو: سوم

۲۰۱۴ – اینچئون: دوم
۲۰۱۸ – جاکارتا: دوم

۲۰۲۲ – هانگژو: پنجم

دوره‌های حضور بسکتبال ایران در بازی‌های آسیایی

۱۹۵۴ – مانیل
۱۹۵۸ – توکیو
۱۹۶۲ – جاکارتا
۱۹۷۸ – بانکوک
۱۹۸۲ – دهلی‌نو
۱۹۸۶ – سئول
۲۰۰۲ – بوسان

افول بسکتبال ایران/ بازگشت به ۵۷ سال قبل و سال‌های بی‌مدال!

بدترین عملکرد در بازی‌های آسیایی

تیم ملی بسکتبال ایران بدترین عملکرد خود در تاریخ این رقابت‌ها در مسابقات ۱۹۹۴ – هیروشیما به ثبت رسانده است. ملی پوشان ایران در آن رقابت‌ها با هدایت «ویتالی زاستاخوف» به مصاف حریفان خود رفتند که در دور گروهی مقابل کره‌جنوبی و فیلیپین شکست خوردند و برابر قزاقستان و امارات به پیروزی رسیدند تا راهی دور بعد شوند.

شاگردان زاستاخوف در دور دوم مقابل عربستان صعودی و تایوان شکست خوردند و در نهایت مقام هشتم را از آن خود کردن که بدترین عملکرد بسکتبال ایران در تاریخ بازی‌های آسیایی به شمار می‌رود.

افول بسکتبال ایران/ بازگشت به ۵۷ سال قبل و سال‌های بی‌مدال!

بهترین عملکرد در بازی‌های آسیایی

تیم ملی بسکتبال ایران در تاریخ این رقابت‌ها دو بار به عنوان نایب قهرمانی دست یافته است که بهترین نتیجه بسکتبال ایران در تاریخ این رقابت‌ها است. نخستین عنوان نایب قهرمانی در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ – اینچئون با شکست مقابل کره‌جنوبی و دومین عنوان نایب قهرمانی در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ – جاکارتا با شکست مقابل چین به دست آمد.

هدایت تیم ملی بسکتبال ایران را در ۲۰۱۴ – اینچئون «مهمد بچیروویچ» بر عهده داشت و در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ – جاکارتا هم مهران شاهین‌طبع به عنوان سرمربی، روی نیمکت تیم ملی ایران بود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *