تشکیل میز تخصصی «مبارزه با استعمال دخانیات» در شورای عالی انقلاب فرهنگی درپی افزایش آمارها

معاون اجتماعی ستاد فرهنگی اجتماعی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی از تشکیل میز تخصصی مبارزه با استعمال دخانیات در شورا و سیاستگذاری و راهبری مسائل اساسی این حوزه خبر داد.

دکتر امید عبدالهی در گفت و گو با سادس با اشاره به رویکرد قرارگاهی شورای عالی انقلاب فرهنگی در توجه به ابعاد اجتماعی و فرهنگی رخدادهای جامعه و حاکم شدن رویکرد حل مساله با مشارکت دستگاه های متولی و گروه های مردمی در دور جدید فعالیت شورا، درباره وضعیت و آمارهای استعمال دخانیات به ویژه سیگار در جامعه گفت:  گسترش الگوهای فراغتی همسال-محور و نیز شیوع فردگرایی افراطی در نزد نوجوانان در کشور، موجب گسترش مصرف مواد دخانی به ویژه سیگار در نزد نوجوانان و جوانان و قلیان در بین خانواده ها شده است که همین امر از عوامل مهم نهادینه شدن مصرف مواد مخدر در آینده و گسست خانواده ها خواهد شد.

وی اضافه کرد بر اساس برآوردهای سازمان بهداشت جهانی در صورت عدم اتخاذ تدابیر مناسب ممکن است تا سال ۲۰۲۵  ایران در بین سه کشور اول مصرف دخانیات در سراسر جهان قرار گیرد.

عبدالهی با اشاره به تشکیل میز تخصصی مبارزه با استعمال دخانیات در شورا بعنوان یک ضرورت و بر اساس اولویت پیامدسنجی فرهنگی در مسایل اجتماعی و حوزه سلامت، ادامه داد:  بررسی های کارشناسی و نیازسنجی مسایل فرهنگی و اجتماعی نشان داد که مصرف مواد دخانی به ویژه سیگار در نزد نوجوانان و دختران و قلیان در بین خانواده ها گسترش یافته است که طراحی و شکل گیری میز تخصصی کاهش مصرف و استعمال مواد دخانی در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی  با هدف تمرکز بر حل سه مسأله در دستور کار قرار گرفت.

اتخاذ راهبری لازم برای کاهش نرخ رشد مصرف دخانیات در کشور ، جلوگیری از کاهش سن مصرف دخانیات (به ویژه در بین نوجوانان و جوانان) و جلوگیری از رشد و شیوع سریع مصرف این مواد در بین زنان و دختران جوان؛ سه مساله ایست که دکتر عبدالهی بیان کرد.

گردش مالی بالای چند میلیارد دلاری صنعت دخانیات

معاون اجتماعی ستاد فرهنگی اجتماعی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی  در بخش دیگری از سخنان خود این را هم گفت که آمارها حاکی از افزایش شیوع استعمال دخانیات خصوصا در میان دختران نوجوان طی پنج سال اخیر از یک سو و صرف هزینه های هنگفت مالی سالانه جهت درمان بیماریهای مرتبط با سیگار از سوی دیگر است،  البته سود آوری و گردش مالی بالای چند میلیارد دلاری این حوزه وضعیت را پیچیده تر ساخته است.

به گفته وی ، درحال حاضر به دلیل وجود گروه های سنی در معرض استعمال مواد دخانی و ضعف کاربست های انگیزشی کاهش مصرف، متاسفانه شاهد رشد نسبی بسترهای افزایش و گسترش مصرف مواد دخانی و رشد مصرف سالانه آن هستیم که نیازمند برنامه ریزی مستمر نهادهای مسئول دارد که شورای عالی با هدف ارتقای سلامت جامعه و کاهش بسترهای بروز آسیب ها و بزه های اجتماعی ظرفیت حقوقی و سیاستگداری خود را در این مسیر قرار خواهد داد.

بررسی ضرورت اصلاح اسامی کالاهای آسیب‌رسان از جمله محصولات مواد دخانی 

وی این را هم گفت که وظیفه ذاتی شورای عالی انقلاب فرهنگی صیانت از فرهنگ عمومی کشور است و  به همین دلیل هر سیاست و برنامه ای که ارزش های فرهنگی کشور را ارتقا و اعتلاء بدهد را پیگیری خواهد کرد. متقابلا هر سیاست و برنامه ای که چارچوب ارزشی فرهنگ عمومی و ملی را تضعیف و یا تخریب کند را با هدف اصلاح ، مدیریت می کند. ارزش های فرهنگی جهانی ما باید با حفظ بار معنایی تراز بین المللی، تقویت کننده سبک زندگی ایرانی- اسلامی باشد و این ارزش ها را به نسل های بعدی منتقل کند.

وی در این راستا از بررسی ضرورت اصلاح اسامی کالاهای آسیب‌رسان از جمله محصولات مواد دخانی خبر داد و در این باره اظهار کرد: بدون تردید حوزه نمادها و نشانه ها در حوزه فرهنگ عمومی جامعه همواره مورد تاکید است تا با محتوای ارزش های فرهنگی سبک زندگی اسلامی ایرانی هماهنگ و متناظر باشد در این راستا برخی نامگذاری های محصولات متاثر از شرایط مکانی و زمانی خاص خود بوده است که اصلاح آنها منوط به بررسی های کارشناسی است.

به گفته وی، نامگذاری محصولات به عنوان یکی از سطوح تاثیرگذار فرهنگ صنعت در معنابخشی به این محصولات صنعتی مورد بررسی سیاستگذار فرهنگی است.  مثلا در مورد برخی اسامی و یا نمانام های محصولات مواد دخانی و سیگار میتوان از یکسری واژگان تجاری استفاده کرد تا از پیامدهای منفی فرهنگی آنها کاست و بهانه را از برخی موج سواری های رسانه های معاند گرفت.

توضیح درباره ویدیوی نام سیگار خاص

معاون اجتماعی ستاد فرهنگی اجتماعی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره حواشی نام یک سیگار خاص نیز گفت: با انعکاس ناقص پاسخ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به سوال خبرنگاری و عدم بازنمایی کامل مواضع ایشان پیرامون مقابله با آسیب های اجتماعی به گونه ای القا شد که گویا کل هم و غم شورای عالی انقلاب فرهنگی فقط تغییر نام یک سیگار خاص است،  در صورتی که شورای عالی انقلاب فرهنگی تمرکز اصلی خود را در راهبری حوزه های مختلف آسیب های اجتماعی قرار داده و در میز تخصصی مبارزه با استعمال دخانیات، سیاستگذاری و راهبری حل سه مساله اصلی ؛ افزایش نرخ مصرف، کاهش سن مصرف و گسترش ترویج مصرف در بین زنان و دختران قرار داده است و البته در این میان هر چیزی که ارزش‌های هویتی ایرانی و اسلامی را تهدید کند، هم مورد توجه خواهد بود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *