پای دستگاه قضایی به موضوع ورزشگاه مس رفسنجان باز شد/ افزایش بازداشتی‌های پرونده نمایندگی سایپا

سادس/کرمان رئیس دادگستری رفسنجان از ورود دستگاه قضایی شهرستان به موضوع فروکش کردن قنات در ورزشگاه مس خبر داد.

حسین رمضانی‌زاده عصر امروز، ۱۸ مهرماه در نشست خبری در پاسخ به سئوالی درباره فروکش کردن قنات در ورزشگاه تازه‌ تاسیس شهدای مس رفسنجان، اظهار کرد: موضوع ورزشگاه مس بحث مهمی است و دادستانی و شورای پیشگیری از وقوع جرم به این قضیه ورود خواهد کرد.

وی با اشاره به اقدامات دادگستری رفسنجان در دو ماه گذشته، گفت: توجه ویژه به پرونده‌های مسن و معوقه را در دستور کار قرار دادیم تا در کمترین زمان تعیین تکلیف شوند که خوشبختانه بخش قابل توجهی از این پرونده‌ها تعیین تکلیف شد و بخشی نیز در دست پیگیری و اقدام است.

وی با بیان این‌که نتیجه کار همه همکاران ما در واحد اجرای احکام کیفری و حقوقی است، ادامه داد: در واحد اجرای احکام مدنی ۲۸۰۰ فقره پرونده موجودی داشتیم که با تلاش شبانه‌روزی همکاران ما در واحد اجرای احکام مدنی خوشبختانه ۳۴ درصد کاهش ورودی پرونده صورت گرفت.

رمضانی‌زاده افزود: در دادگاه و دادسرای و شورای حل اختلاف رفسنجان با کمبود کادر قضایی روبرو هستیم که از طریق استان پیگیر این موضوع هستیم. همچنین با کمبود شدید کادر اداری در مجموعه شورای حل ختلاف نیز مواجه هستیم که این موضوع را نیز پیگیری می‌کنیم.

آخرین وضعیت پرونده نمایندگی سایپا

رئیس دادگستری رفسنجان با بیان این‌که دو فقره پرونده کثیرالشاکی در دادگستری رفسنجان وجود دارد، تصریح کرد: این پرونده‌ها مربوط‌به دو نمایندگی شرکت سایپا در رفسنجان است. در یکی از پرونده‌ها بیش‌از ۵۰۰ شاکی و محکوم‌له داریم که بین ۴۰ تا ۵۰ میلیارد تومان مطالبات دارند. این پرونده به مرحله اجرای احکام رسیده است.

رمضانی‌زاده ادامه داد: با تلاش و پیگیری‌هایی که انجام شد در خصوص پرونده‌ای که ۵۰۰ شاکی داشت، ملکی هفته گذشته در جهت توقیف، مزایده و فروش اخذ کنیم که در مرحله کارشناسی است اما در برآوردی که شده ارزش این ملک حدود ۴۰ میلیارد تومان است که می‌تواند بخش زیادی از مطالبات مردم را تعیین تکلیف کند و به نتیجه برساند.

وی با بیان این‌که اشخاص مرتبط با دو پرونده نمایندگی سایپا در زندان هستند، تصریح کرد: تعدادی نیز اخیراً بازداشت شدند و برخورد قانونی انجام شد. در پرونده دیگر نمایندگی سایپا نیز ملکی با ارزش حدود ۱۲ میلیارد تومان وجود داشت که یکی از بانک‌ها بابت تسهیلاتی که پرداخت کرده بود این ملک را تملیک کرده بود که با مکاتبات و پیگیری‌های متعدد مجدداً بانک مذکور این ملک را در اختیار اجرای احکام قرار داد تا بتوانیم از طریق مزایده و فروش، مطالبات مردم را پرداخت کنیم.

رئیس دادگستری رفسنجان در خصوص آخرین وضعیت پرونده بهرمان نوق(تبعه افغانستانی ۱۰ نفر را به قتل رساند) نیز گفت: حکم قصاص قاتل صادر شده و پرونده در دیوان عالی کشور در حال رسیدگی است که با مکاتبات و پیگیری بنده، دادستان رفسنجان و رئیس کل دادگستری استان امیدواریم این پرونده در اسرع وقت تعیین‌تکلیف شده و آن شخص مجرم مجازات شود.

راه‌اندازی کمپ ماده ۱۶ در رفسنجان تا چند ماه آینده

رمضانی‌زاده اجرای طرح جامع پیشگیری از سرقت پسته در رفسنجان را بسیار موفق خواند و گفت: این طرح برای نخستین‌بار به این نحو در شهرستان اجرا شد و بسیار موفق بود و مردم رضایت داشتند و تشکر کردند. اجرای این طرح سبب توفیق بالای ۹۰ درصدی در دستگیری سارقین پسته شد.

وی با بیان این‌که با تأمین مالی احداث کمپ ماده ۱۶ در رفسنجان تا چند ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید، عنوان کرد: این کمپ حداقل ۲۰۰ نفر معتاد متجاهر را در شهر رفسنجان، انار، بخش کشکوئیه و بخش نوق ساماندهی خواهد کرد که در کاهش جرائم بسیار موثر است.

رئیس دادگستری رفسنجان به طرح تجمیع کارگاه‌های ضایعاتی پرداخت و بیان کرد: بالغ بر ۱۵۰ کارگاه جمع‌آوری ضایعات در شهرستان رفسنجان وجود دارد که به این نتیجه رسیدیم این کارگاه‌ها در یک مکان واحد تجمیع شوند. زمین آن به‌مساحت ۲۰ هکتار حل و مجوزهای آن اخذ شده و با مدیریت انجمن حمایت از زندانیان کار آغاز خواهد شد.

رمضانی‌زاده از راه‌اندازی مرکز مهر خانواده در رفسنجان خبر داد و گفت: این مرکز برای نخستین‌بار در شهرستان رفسنجان ایجاد شده که امروز افتتاح می‌شود. دفتر حمایت از زنان و کودکان دادگستری رفسنجان نیز ایجاد شده است.

هشدار به ادارات راه و راهداری درباره جاده نوق و داوران

رئیس دادگستری رفسنجان از وجود پرونده‌های قضایی در رابطه با تصرفات و واگذاری‌ها در حریم و بستر رودخانه‌های رفسنجان نیز خبر داد و اظهار کرد: این پرونده‌ها قرار شد تعیین‌تکلیف شوند. همچنین در خصوص سیلاب سال گذشته، مسیر سیلاب به‌عنوان یک اقدام عاجل باید ترتیبی اتخاذ شود که آب به مسیری هدایت شود که منجر به ایراد خسارت نشود.

رمضانی‌زاده با بیان این‌مطلب که شهرستان رفسنجان موقوفات مهم و بزرگی دارد که اشخاصی به‌عنوان متولی و ناظر برای آن‌ها تعیین شده‌اند، بیان کرد: در سال جاری جهت کنترل روند برداشت، توزیع، فرآوری، ضبط محصول پسته، انبار و فروش آن در برخی پرونده‌ها ناظر و امین مشخص کردیم و در برخی پرونده‌ها شخص دادستان ورود کرد و بازدیدهایی انجام شد. با اداره اوقاف ارتباط گرفتیم و سعی شد امسال نظارت خوبی داشته باشیم.

وی ادامه داد: در خصوص اقداماتی که موقوفات هلال احمر در رفسنجان انجام داده بود سعی شد با همکاری دادستان در جهت راه‌اندازی مرکز توانبخشی، درمانی و مرکز چشم‌پزشکی که جزء نیات واقف بود، کمک کنیم و این مراکز در ماه‌های آینده شروع به احداث و راه‌اندازی خواهد شد.

رمضانی‌زاده در خصوص وجود موتورهای سنگین در رفسنجان نیز تأکید کرد: به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم برخی افراد آرامش مردم را به‌هم بزنند لذا در بحث امنیتی و قضایی، سیاست دستگاه قضایی برخورد با جرائم و تخلفات در این زمینه است و در بلندمدت پیشنهاد راه‌اندازی پیست موتورسواری را دادیم.

رئیس دادگستری رفسنجان با بیان این‌که جاده‌های مواصلاتی نوق و داوران بسیار پرخطر هستند، تصریح کرد: اگر این روند ادامه داشته باشد و مسئولین ادارات راهداری و راه و شهرسازی به این موضوع بی‌توجه باشند در بحث اجرای قوانین و مقررات حتماً سهم اداراتی که در وقوع این حوادث موثر بوده‌اند را مشخص خواهیم کرد و این ادارات باید پاسخگوی دستگاه قضایی و مردم باشند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *