ضرورت راه‌اندازی سیستم هشدار سریع زلزله در بیمارستان‌ها

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران بر ضرورت راه‌اندازی سیستم هشدار سریع زلزله در بیمارستان‌ها تاکید کرد.

به گزارش سادس، علی نصیری در نشست تخصصی هشدار سریع زلزله شهر تهران، چالش‌ها و راهکارها که امروز با حضور شماری از کارشناسان و مسئولان این حوزه در محل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برگزار شد، با خیرمقدم به مهمانان حاضر در این نشست گفت: موضوع سامانه‌های هشدار در تعداد کمی از کشورهای جهان راه‌اندازی شده و کشور ما هم یکی از اولین کشورهاست که در این زمینه اقدام کرده است.

وی ادامه داد: همایش امروز و فردا هم نقطه عطفی است برای کاری که در حدود یک دهه است در تهران کلید خورده و زحمات زیادی برای آن کشیده شده است. در این مدت اقداماتی نظیر خرید و احداث سامانه‌ها و تجهیزات مختلف انجام و تلاش شده تا با راه‌اندازی سامانه‌های مختلف بتوانیم با تشخیص به‌هنگام زلزله، آلام و خسارات و اختلالات کارکردی را به حداقل برسانیم و از این تکنولوژی برای نجات مردم استفاده کنیم.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: من یقین دارم که با حضور اساتید و اتکا به پیشرفت‌های خوب انجام شده، در کنار تجهیزاتی که داریم بتوانیم در حوزه زلزله‌شناسی یکی از کشورهای مطرح دنیا خواهیم بود. امروز بیش از ۴۰ دستگاه درکنار پژوهشگران و دانشگاهیان مخاطب این همایش هستند.

نصیری در ادامه به بررسی هشدار سریع زلزله در مراکز درمانی پرداخت و گفت: مراکز درمانی متولی مهمترین مولفه یعنی نجات جان انسان هستند. اگر جان انسان از دست برود چیزی نمی‌ماند و حفظ سلامت در ادامه راه‌اندازی سامانه‌های هشدار مهمترین نکته‌ای که برای چنین مراکزی وجود دارد. 

وی با بیان اینکه بیمارستان نماد آرامش شهر است و پابرجایی آن به رفع نگرانی کمک می‌کند، گفت: با آسیب به بیمارستان اختلال در مراقبت‌های ضروری ایجاد شده و این موضوع موجب ناامیدی می شود. بیمارستان‌ها مراکز راهبردی در هنگام رخدادهای لرزه‌ای هستند و اختلال در کارکرد آنها مانع ارائه مراقبت‌های بهداشتی و درمانی می‌شود.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: سیستم هشدار باید به درد بیمارستان‌ها بخورد. در چهار منطقه تهران بیش از نیمی از بیمارستان‌های شهر قرار گرفته است و باقی بیمارستان‌ها در سایر مناطق توزیع شده است، ما باید در برنامه‌ریزی‌ها به این موارد توجه کنیم.

وی اشاره‌ای هم به طرح بررسی ایمنی ساختمان‌ها کرد و گفت: در ارزیابی ساختمان‌ها، به ساختمان‌های مهم و بلندمرتبه می‌پردازیم که چند تا از این سازه‌ها مربوط به بیمارستان‌هاست و از این رو موضوع اتصال هشدار سریع به مراکز درمانی از موضوعات بسیار مهم است.

نصیری در ادامه مدل چهار مرحله‌ای سامانه هشدار سریع را توضیح داد گفت: دانش خطر، پایش و هشدار، انتشار هشدار و ظرفیت پاسخ به عنوان بخش‌های مختلف این مدل شناخته می‌شود. 

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به مزایای سامانه هشدار سریع زلزله در مراکز درمانی گفت: امکان ایمن‌سازی غیر سازه‌ای، امکان از سرگیری فعالیت مرکز درمانی، مراقبت بدون وقفه از بیماران با فراهم آوردن امکان فعالیت تجهیزات حیاتی در حین و پس از زلزله، امکان غیر فعال کردن سامانه‌های حساس یا هدف به حداقل رساندن آسیب‌ها و خطرات احتمالی و کاهش خسارات و تلفات در مراکز درمانی از جمله این مزایا است.

وی همچنین درباره فرآیند ادغام  سامانه هشدار در زیرساخت‌های درمانی نیز توضیحاتی را ارائه کرد و گفت: تجربیات کشورهایی نظیر آمریکا، ژاپن، مکزیک و ترکیه را در ادغام سامانه هشدار در مراکز درمانی در اختیار داریم و از آنها بهره خواهیم برد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *