ووشو مدال‌ها را تکرار کرد اما …

ووشو مدال‌ها را تکرار کرد اما ...

ووشوکاران ایران در بازی‌های آسیایی هانگژو، در حالی مدال‌های این فدراسیون در بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتا را تکرار کردند که در مصاف با حریفان اصلی خود یعنی نمایندگان چین، نتیجه‌ نگرفتند.

به گزارش سادس، فدراسیون ووشو که رشته کوراش را به عنوان زیر مجموعه در اختیار دارد، با کسب ۳ طلا، ۷ نقره و ۲ برنز در بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو، بعد از فدراسیون کشتی که ۵ طلا، ۴ نقره و یک برنز را به دست آورد، عنوان دومین فدراسیون موفق از نظر مرغوبیت مدال در این رقابت‌ها را به خود اختصاص داد.

تیم ملی ووشوی ایران در بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو، ۲ مدال طلا و ۴ مدال نقره خود در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا را تکرار کرد تا بار دیگر از نظر مدالی عملکرد خوبی را در این تورنمنت داشته باشد، اما در بعد فنی نکات قابل تاملی را بر جای گذاشت که در ادامه به آن می‌پردازیم.

ووشو مدال‌ها را تکرار کرد اما ...
یوسف صبری، دارنده طلای بازی‌های آسیایی 2022 هانگژو
ووشو مدال‌ها را تکرار کرد اما ...
افشین سلیمی، دارنده طلای بازی‌های آسیایی 2022 هانگژو

بازنده مطلق مقابل چین

در رشته ووشو، کشورهای چین و ایران دو قطب اصلی ساندای جهان به شمار می‌روند و همواره باید عملکرد آن‌ها را با نتایجی که مقابل یکدیگر کسب می‌کنند سنجید. به همین منظور باید اشاره کنیم که در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا، هر دو طلای ساندای ایران با پیروزی محسن محمدسیفی و عرفان آهنگریان مقابل رقبای چینی کسب شد، اما در بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو، سانداکاران ایران همه مبارزات خود مقابل چینی‌ها را واگذار کردند!

مطمئنا ارزش طلای یوسف صبری و افشین سلیمی در بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو، کم‌تر از ارزش طلای محمدسیفی و آهنگریان در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا نیست و نقش بسزایی در ارتقای رتبه کاروان ایران در جدول مدال‌ها داشت، اما باید این واقعیت را بپذیریم که اگر چین و ایران را دو قطب اصلی ساندای جهان در نظر بگیریم، نمایندگان چین با شکست دادن ۴ نماینده ایران (۲ مبارزه در بخش زنان و ۲ مبارزه در بخش مردان) در مبارزات رو در رو، گوی سبقت را به طور کامل از ساندای ایران ربودند.

ووشو مدال‌ها را تکرار کرد اما ...
محسن محمدسیفی، کاپیتان تیم ملی ووشو ایران

باخت کاپیتان شکست ناپذیر

محسن محمدسیفی کاپیتان پر افتخار تیم ملی ساندای ایران که سه طلای بازی‌های آسیایی را در کارنامه دارد، در حالی که طی سه دوره گذشته بازی‌های آسیایی موفق به کسب مدال طلا با شکست دادن حریفان چینی شده بود، اینبار اما در سن ۳۴ سالگی برابر حریفی از چین شکست خورد تا رکورد بی‌نظیر خود که ۱۳ سال شکست ناپذیری برابر حریفان چینی بود را از دست داده و با مدال نقره از این رقابت‌ها وداع کند. 

ووشو مدال‌ها را تکرار کرد اما ...
الهه منصوریان، ساندار تیم ملی ایران
ووشو مدال‌ها را تکرار کرد اما ...
شهربانو منصوریان، ساندار تیم ملی ایران

خواهرانی که در حسرت طلا ماندند

نکته مهم دیگر هم ناکامی ادامه دار خواهران منصوریان یعنی الهه و شهربانو برابر رقبای چینی بود. این دو سانداکار باتجربه تیم ملی زنان ایران که سومین بازی‌های آسیایی خود را تجربه می‌کردند، بار دیگر نتوانستند مقابل حریفان چینی خود حرفی برای گفتن داشته باشند و همچنان باید خدیجه آزادپور را تنها ساندارکار زن ایرانی بدانیم که با شکست دادن حریف چینی در ۲۰۱۰ گوانگژو، موفق به کسب مدال طلا در بازی‌های آسیایی شد.

با این شرایط به نظر می‌رسد که فدراسیون ووشو باید در بخش ساندای زنان تجدید نظری را انجام داده و نیروهای جوان‌تر را به بدنه تیم ملی ساندای زنان وارد کند تا شاید در سال‌های آیند، بار دیگر شاهد پیروزی زنان ایران مقابل حریفان چینی باشیم.

ووشو مدال‌ها را تکرار کرد اما ...
زهرا کیانی،‌دارنده مدال نقره بازی‌های آسیایی

دختر تاریخساز با شایستگی نقره گرفت

یکی از مهم‌ترین مدال‌هایی که ووشوکاران ایران در بازی‌های آسیایی 2022 هانگژو به دست آوردند، نشان نقره زهرا کیانی در رقابت‌های تالو بود. تالوکار جوان تیم ملی ایران که در بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتا هم موفق شده بود به عنوان نخستین تالوکار زن ایرانی به مدال بازی‌های آسیایی دست یابد، بار دیگری شایستگی های خود را به رخ کشیده و از نایب قهرمانی خود دفاع کرد. 

ووشو مدال‌ها را تکرار کرد اما ...
صادق آذرنگ، تنها طلایی کوراش ایران در بازی‌های آسیایی هانگژو

درخشش کوراش کاران در هانگژو

رشته کوراش نخستین با در ۲۰۱۸ جاکارتا بود که وارد بازی‌های آسیایی شد و طبق پیش بینی‌ها، ازبک‌ها قدرت بلامنازع این مسابقات بودند. ملی پوشان ایران در آن مسابقات یک مدال طلا، یک نقره و دو برنز را به دست آوردند که عملکرد نسبتا خوبی بود. کوراش ایران در سال ۲۰۱۸، زیر نظر فدراسیون جودو عازم جاکارتا شد.

بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو دومین دوره‌ای بود که رشته کوراش در این رقابت‌ها حضور داشت و تیم ملی ایران نسبت به دوره نخست، عملکرد بهتری را به ثبت رساند. ملی پوشان ایران در این دوره یک طلا، سه نقره و یک برنز را به دست آوردند تا تجربه خوبی را زیر نظر فدراسیون ووشو کسب کنند. 

عملکرد ووشوی ایران در ادوار مختلف بازی‌های آسیایی:

۲۰۲۲ – هانگژو: ۲ طلا، ۴ نقره و ۱ برنز

۲۰۱۸ – جاکارتا: ۲ طلا و ۴ نقره

۲۰۱۴ – اینچئون: ۱ طلا، ۲ نقره و ۱ برنز

۲۰۱۰ – گوانگژو: ۳ طلا و ۳ برنز

۲۰۰۶ – دوحه: ۱ نقره و ۲ برنز

۲۰۰۲ – بوسان: ۱ طلا و ۱ نقره

۱۹۹۸ – بانکوک: ۱ نقره

انتهای پیام 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *