آلودگی صوتی، آلودگی خاموش کلانشهرها

مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با بیان اینکه آلودگی صوتی یکی از آلودگی‌های خاموش است، تاکید کرد: برنامه‌ریزی مدیران جهت اجرای راهکارهای کنترلی و کاهشی آلودگی صوتی به عنوان یک اولویت محیط زیستی برای تمامی کلانشهرها ضرورت دارد.

به گزارش سادس حلیاسادات حسینی در نشست مجازی کارگروه آلودگی هوا و صوت کلانشهرها  گفت: آلودگی صوتی به گونه‌ایست که شما آن را تحمل و انطباق تدریجی پیدا می‌کنید اما به‌صورت یک بیماری، ناهنجاری اجتماعی و خشونت خود را نشان می‌دهد.

وی اضافه کرد: کاهش آلودگی صوتی به  منظور بالا بردن سطح کیفی زندگی و کاهش اثرات آن بر سلامت شهروندان، به عنوان یکی از معضلات محیط زیستی شهر تهران بر همگان به‌خصوص پیکره شهرداری آشکار است. به همین منظور وضعیت آلودگی صدا در شهر تهران با استفاده از ٣٦ ایستگاه فعال از سوی شرکت کنترل کیفیت هوا اندازه گیری و سنجش می ‌شود.

مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران ادامه داد: با توجه به آثار مخرب آلودگی صوتی بر سلامت جسم و روان افراد جامعه، ضروری است برنامه‌ریزان و مدیران شهری اجرای راهکارهای کنترلی و کاهشی آلودگی صوتی را به عنوان یک اولویت در سطح کلانشهرها مد نظر قرار دهند.

وی کمبود استاندارها و قوانین کارآمد در خصوص حد مجاز صدا برای تجهیزات و ماشین‌آلات مورد استفاده در فعالیت‌های عمرانی سطح شهر، بی‌توجهی به مکان‌یابی بزرگراه‌ها، خیابان‌های شلوغ شهری و کاربری‌های مختلف شهر در برنامه‌ریزی‌های شهری و طرح‌های جامع و تفضیلی، تردد موتورسیکلت‌ها و وسایل نقلیه پرسروصدا در سطح شهر، خودداری از استفاده از روکش مناسب برای خیابان‌ها،عدم استفاده از تایرهای مناسب (کم صدا)، عدم توجه به چینش مناسب کاربری‌های مختلف در درون ساختمان‌ها، بی‌توجهی به استفاده از مصالح جاذب صوت در دیوارها، درها، پنجره ها و سقف و استفاده بیش از حد رانندگان از بوق حین رانندگی ناشی از فقر فرهنگی از جمله چالش‌های آلودگی صدای شهر تهران عنوان کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، حسینی افزایش مساحت دیواره‌های عایق صوتی نصب شده در حاشیه بزرگراه‌ها، شناسایی و انتقال صنایع و مشاغل مزاحم و آلاینده شهری در راستای بند ٢٠ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها همکاری شهرداری با سازمان نظام مهندسی نسبت به اعمال قانون و نظارت بر حسن اجرای «مبحث ١٨ مقررات ملی ساختمان» در خصوص عایق‌بندی و تنظیم صدا از طریق دوجداره کردن پنجره‌ها، جانمایی مناسب فضاهای داخلی ساختمان و شکل و ترکیب خارجی آن‌ها و به‌روزرسانی نقشه‌های آلودگی صوت مناطق ٢٢ گانه شهر تهران هر شش ماه یک بار توسط شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران را از برنامه‌های شهرداری جهت رفع معضل آلودگی صدای شهر تهران دانست.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *