«نوپیا ۲»؛ عهد جمعی فعالان حوزه نوآوری اجتماعی برای حل مسائل پیچیده اجتماعی

مدیرعامل ستاد پیشرفت جامع منطقه‌ای ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با اشاره به آغاز به کار «نوپیا ۲» و با بیان اینکه جریان نوپیا قرار است عهد جمعی فعالان حوزه نوآوری اجتماعی باشد، گفت: امید است در نوپیای ۲ شاهد تعامل و حضور پررنگ‌تر دستگاه‌های حاکمیتی باشیم و آنها بتوانند مسائل خود را به مجموعه‌های فعال این عرصه ارئه کنند تا این تبادل جریان نوآوری و حکمرانی، بتواند حل مسئله‌های پیچیده اجتماعی را برای ما ساده‌تر کند.

به گزارش سادس، محمدمحسن دوباشی در مراسم آغاز به کار نوپیا ۲ (نوآوری و پیشرفت ایران) که صبح امروز با گردهمایی فعالان و نوآوران اجتماعی سراسر کشور در پایگاه خبری سادس برگزار شد، اظهار کرد: سال گذشته نوپیا به عنوان جریان نوآوری و پیشرفت ایران و اولین رویداد فعالان حوزه نوآوری اجتماعی تشکیل و تلاش شد که برای اولین‌بار فعالان این عرصه دور هم جمع شوند تا نوآوری اجتماعی را به عنوان یک مسئله و موضوع در میز فعالان این عرصه و مسئله‌مندان حوزه حکمرانی قرار دهند.

وی افزود: در نوپیای ۱۴۰۱ شاهد حضور بیش از ۵۰ مجموعه فعال در حوزه نوآوری اجتماعی بودیم که حضورشان در نوپیا در سه قسمت تقسیم شد؛ غرفه‌دارانی که در غرفه‌های رویداد، فعالیت خود را عرضه کردند؛ همچنین کسانی که در ارائه‌ها، داستان تولد مجموعه نوآوری خود را گفتند و همچنین افرادی که در حوزه اندیشه و فکر در این حوزه حرف‌هایی داشتند. بعد از نوپیا، دو موضوع را مطرح و تلاش کردیم که طی سال گذشته پای این دو حرف بایستیم؛ نکته اول حفظ ارتباط بین جریان‌ها با هم بود که جلسات متعددی برگزار شد و فعالان حوزه نوآوری اجتماعی دغدغه‌هایشان را مطرح کردند.

مدیرعامل ستاد پیشرفت جامع منطقه‌ای ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با اشاره به اینکه جریان نوپیا قرار است عهد جمعی فعالان حوزه نوآوری اجتماعی باشد، تاکید کرد: این عهد جمعی این بود که شروع می‌کنیم و امیدواریم در سال‌های بعد دوستان دیگری این پرچم را بگیرند و امتداد این حرکت اتفاق بیفتد.

دوباشی ادامه داد: نکته دیگری که سال گذشته شاهد آن بودیم این است که جریان نوآوری اجتماعی به عنوان ادبیات و راه‌حل برای برون‌رفت از مسئله‌ها روی میز بسیاری از مجموعه‌ها قرار گرفت و از این باب هم این حرکت توانست راه جدیدی را در برابر مسائل قرار دهد. برای برون‌رفت مسئله‌های پیچیده‌ و نوپدیدی که در جامعه با آن مواجه هستیم بیشتر از دو مسیر وجود ندارد؛ یا در بهترین حالت به بهره‌وری و بهینه‌سازی وضع موجود بپردازیم و راه دیگر این است که به جریان نوآوری اصالت دهیم و به مسئله‌ها از زاویه دیگری نگاه و به نحو دیگری مسائل را حل کنیم.

وی یادآور شد: نوآوری اجتماعی به دنبال ارائه راه‌حل‌های خرد برای حل مسئله‌های بزرگ است. امید است، رویداد نوپیا بتواند این مسیر را پیش‌روی کنشگران عرصه اجتماعی و فعالان این حوزه بیش از پیش قرار دهد. امید می‌رود در نوپیای ۲ شاهد تعامل و حضور پررنگ‌تر دستگاه‌های حاکمیتی باشیم و آنها بتوانند مسائل خود را به مجموعه‌های فعال این میدان، عرضه کنند و این تبادل جریان نوآوری و حکمرانی بتواند حل مسئله‌های پیچیده اجتماعی را برای ما ساده‌تر کند.

مدیرعامل ستاد پیشرفت جامع منطقه‌ای ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با بیان اینکه در یک دهه گذشته شاهد تولد جریان نوآوری در کشور بودیم و این اکوسیستم نوآوری و فناوری در کشور متولد شده و دستاوردهای خوبی داشته است، گفت: نوآوری اجتماعی پارادایم حاکم بر این فضا را تغییر و بیشتر به دنبال مشارکت و جمع کردن تخصص‌های متعدد کنار هستیم زیرا پدیده‌های اجتماعی امروز پدیده‌های چند بعدی هستند که فقط نمی‌توان با تک تخصصی آنها را حل کرد.

ادامه دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *