شاهرخی: پشتوانه تیم ملی همین تیمی است که به هنگ کنگ باخت!

شاهرخی: پشتوانه تیم ملی همین تیمی است که به هنگ کنگ باخت!

همایون شاهرخی، مربی سابق تیم ملی فوتبال ایران، معتقد است با روندی که در فدراسیون فوتبال در جریان است، آینده روشنی برای این رشته ورزشی وجود ندارد.

همایون شاهرخی در گفت‌وگو با سادس، درخصوص عملکرد تیم ملی فوتبال امید ایران در مسابقات آسیایی هانگژو اظهار کرد: عملکرد تیم ملی همین بود که دیدیم. پایان بسیار بدی داشت که آنقدر واضح و مشخص است، نیازی به کارشناسی ندارد.

این کارشناس فوتبال درباره اینکه تیم ملی برخلاف اغلب تیم‌های حاضر در این مسابقات با بازیکنان جوان‌تر به هانگژو اعزام نشد، گفت: این یعنی در فوتبال ما دوراندیشی وجود ندارد. اغلب تیم‌های آسیا با بازیکنان زیر 18 سال در این مسابقات شرکت کردند که نشان می‌دهد از چند سال جلوتر به دنبال ساختن تیم ملی بزرگسال‌ کشورشان هستند. وقتی ایران موفق شد تایلند را شکست بدهد بسیاری بلیت تدارک دیده بودند تا به چین بروند و سهمی در این اتفاق داشته باشند!

او ادامه داد: اگر هنگ کنگ هم برنده می‌‎شد، مدعوین فدراسیون فوتبال برای تماشای بازی مرحله بعدی و گرفتن پاداش بیشتر هم می‌شد. خیلی از چیزها باید درست شود چون ما برای یادآوری موفقیت‌ها فقط به چندین سال قبل رجوع می‌کنیم و با رویاهایی که داریم فکر می‌کنیم که خیلی خوب هستیم.

شک ندارم فوتبالمان بدتر از این می‌شود

شاهرخی با اشاره به تعطیلی مسابقات لیگ برتر اضافه کرد: حقیقت فوتبال ما این است و شک ندارم که از این بدتر هم می‌شود. وقتی رقابت‌های باشگاهی تعطیل می‌شود تا بازیکنان به آنجا بروند و بعد هم چنین نتیجه‌ای به دست می‌‎آورند، واقعا آدم نمی‌داند چه بگوید.

مربی سابق تیم ملی فوتبال ایران درباره انتقادات پیرامون انتخاب رضا عنایتی به عنوان سرمربی تیم ملی امید عنوان کرد: در مورد اشخاص صحبت نمی‌‎کنم ولی منطق انتخاب هر سرمربی در فوتبال این است که باید یک کمیته فنی تشکیل شود. کمیته فنی باید از کسانی انتخاب شود که بی طرف و بدون احتیاج به مسائل مالی مانند قاضی‌های سالم خود رای باشند. متاسفانه چون فدراسیون‌های ما دوست دارند تمام مسائل به آن‌ها ختم شود، خودشان در نهایت تصمیم می‌گیرند.

پایان راه تیم پر سروصدا با شکست ناباورانه مقابل هنگ‌کنگ!

شاهرخی: پشتوانه تیم ملی همین تیمی است که به هنگ کنگ باخت!

شاهرخی اضافه کرد: اینجا دو اتفاق می‌افتد که اگر تیم برنده شود، می‌گویند انتخاب ما بوده اما اگر بازنده شوند می‌گویند “کی بود، کی بود، من نبودم!” کمیته فنی باید بدون احتیاج به میز و صندلی در فدراسیون فوتبال سرمربیان را انتخاب کند اما با این وضعیت، در فدراسیون فوتبال چنین چیزی امکان پذیر نیست. نظرم این است که خانه از پای بست ویران است، اگر همه چیز سر جای خود بود که چنین اتفاقاتی در فوتبال ما اتفاق نمی‌افتاد. وقتی انتخابات قائل به یک فرد باشد اینطور است که پس از عدم نتیجه‌گیری می‌گوید من گفتم، شما چرا قبول کردید؟

فوتبال و فرهنگ ما از عربستان جلوتر است اما …

کارشناس فوتبال درباره اینکه طی چند وقت اخیر فوتبال ایران با کشورهای سرشناس قاره آسیا مانند عربستان سعودی مقایسه می‌شود، گفت: در این مورد ضرب المثلی هست که می‌گوید سالی که نکوست از بهارش پیداست. ما اصلا نباید خودمان را با عربستان مقایسه کنیم. فوتبال و فرهنگ ما از آن‌ها جلوتر بود و دلیل اینکه الان به آن‌ها نگاه می‌کنیم، نتیجه ضعف مدیریتی ماست. همه چیز پول نیست بلکه تفکر در کنار پول است. باید تفکری باشد که این پول را به درستی خرج کنید. باید یک فکر درست برای راهبرد فوتبال داشته باشیم که آینده را بسازیم. در حال حاضر با توجه به مسئولان فعلی فدراسیون فوتبال، هیچ آینده روشنی نمی‌بینم. مثلا میانگین سنی تیم ملی فوتبال ما الان 29 سال است، اگر آن‌ها بروند که قطعا هم باید بروند، آن زمان چه پشتوانه‌ای داریم که به تیم ملی بزرگسالان برود؟ پشتوانه ما الان همین تیمی است که به هنگ کنگ باخت! فوتبال ما به جای اینکه هر روز صعود کند، هر روز قوس نزولی دارد و باید یک جایی بالاخره با خرد جمعی جلوی آن را گرفت.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *