بنیان خانواده و ضرورت ریل‌گذاری مجلس در برنامه هفتم توسعه

یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد کعه مجلس به عنوان قانون گذار می‌تواند در زمینه بنیان خانواده ریل‌گذاری انجام دهد و باید در برنامه هفتم توسعه به آن بپردازد.

به گزارش سادس، موضوع تقویت و حفظ بنیان خانواده همواره مورد تاکید و توجه مسئولان و مقامات ارشد نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است، تا آن‌جا که شهریور امسال سیدابراهیم رئیسی رییس‌جمهوری اسلامی ایران بخش مهمی از سخنرانی خود در هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد را به این موضوع اختصاص داد، و از همه رهبران جهان و رهبران ادیان الهی برای حمایت از جایگاه اصیل مفهوم خانواده و مقابله با روایت‌های ساختگی دعوت کرد.

بنیان خانواده و ضرورت ریل‌گذاری مجلس در برنامه هفتم توسعه
سخنرانی رئیسی در هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد

رئیسی خاطرنشان کرد: حفاظت از حریم خانواده و ازدواج، که از وصلت یک زن و یک مرد شکل می‌گیرد، یک واقعیت جهانی است که باید به دستور کار مشترک جهانی تبدیل شود. آموزش، توسعه و تعالی انسانی جز در چارچوب ارزش‌های خانوادگی به کمال نمی‌رسد. روایت‌های ساختگی از زوجیت و جنسیت، در حقیقت تلاش برای حذف مفاهیم متعالی نظیر مادر، پدر و خانواده طبیعی است؛ اقداماتی که می‌توان آن را مصادیق جنایت علیه بشریت و موجب انقطاع نسل بشر دانست. مقابله با چنین رویکردهایی وظیفه انسانی ماست. ما امروز نیازمند جنبش جهانی تعهد به خانواده هستیم تا همه اعضای خانواده زندگی گرم در کنار یکدیگر را تجربه کنند. ما از همه رهبران جهان و رهبران ادیان الهی می‌خواهیم به وظیفه تاریخی خود در حمایت از جایگاه اصیل مفهوم خانواده و مقابله با روایت‌های ساختگی عمل نمایند. ما از سازمان ملل انتظار داریم که احترام به جایگاه والا و اصیل خانواده را در صدر دستورکار خود قرار دهد.

بنیان خانواده و ضرورت ریل‌گذاری مجلس در برنامه هفتم توسعه
آیین گرامیداشت هفته ازدواج «جشن وصال»

وی پیش از این و در آیین گرامیداشت هفته ازدواج «جشن وصال» که به مناسبت سالروز ازدواج امیرالمومنین علی (ع)‌ و حضرت فاطمه زهرا (س) برگزار شده بود هم با اشاره به این‌که صیانت از شخصیت و روح انسان در گرو ازدواج و تشکیل خانواده است، خاطرنشان کرده بود:‌ انسان با ازدواج می‌تواند در برابر بسیاری از آسیب‌های روحی و اخلاقی از خود، همسر و زندگی‌اش صیانت کند. ازدواج مسئله‌ای بسیار مهم است که در زمره مسائل دیگر نبوده و موضوعی اهم است.

بنیان خانواده و ضرورت ریل‌گذاری مجلس در برنامه هفتم توسعه

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی هم امسال در نطقی به همین مناسبت یادآور شد: مجلس یازدهم با تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و همچنین با تصویب مواردی همچون تحت پوشش بیمه قرار دادن درمان ناباروری تلاش کرده است تا منافع خانواده را محور قانونگذاری فرهنگی قرار دهد. ما تقویت خانواده و در اولویت قرار دادن منافع خانواده را بزرگترین اقدام فرهنگی می‌دانیم.

بنیان خانواده و ضرورت ریل‌گذاری مجلس در برنامه هفتم توسعه

احمد رحمانیان قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور  هم از جمله مسئولانی است که بر ضرورت تشکیل قرارگاه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در دستگاه‌های متولی تاکید دارد و عزم و اراده بین تمامی دستگاه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی برای اجرای قانون را خواستار شده است؛ چراکه اگر این اراده در بین دستگاه‌ها وجود نداشته باشد نمی‌توان صرفا با اهرم‌های فشار دستگاه‌های نظارتی برای اجرای قانون قدم برداشت.

وی با تاکید بر اجرای کلیه تکالیف قانونی ستاد ملی جمعیت که در بند «ب» ماده یک این قانون به آن اشاره شده است، گفته است: این ستاد باید برای اجرای قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده اهتمام ویژه‌ای داشته باشد اما تاکنون نتوانسته است به کلیه وظایف قانونی خود عمل کند.
 

احمد راستینه سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس در زمینه زمانی از پیشنهاد این کمیسیون برای در محور قرار گرفتن «خانواده» در برنامه هفتم توسعه و تشکیل وزارت خانواده خبر داده و با تاکید بر این‌که «روح برنامه هفتم باید خانواده محور باشد» گفته بود: معتقدیم مهمترین مولفه فرهنگی آینده ایران اسلامی حمایت و حراست از خانواده است چراکه خانواده سلول حیاتی تمدن ساز است و اگر ما می‌خواهیم به سمت تمدن نوین اسلامی و جامعه پردازی حرکت کنیم و جامعه‌ای پرشور، با نشاط و پر تحرک داشته باشیم، باید خانواده‌ای جوان، پویا، پر تحرک، اثربخش و فعال در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی داشته باشیم.

اما فاطمه قاسم‌پور رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس در واکنش به این طرح گفت: این طرح یکی از طرح‌های مبهم است که در کنار مغایرت اساسی با سیاست‌های کلی نظام اداری، می‌تواند تبعات منفی برای حوزه خانواده نیز به همراه داشته باشد. موضوع خانواده در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های کشور حائز اهمیت فراوان است و نفس سیاست‌های ابلاغی خانواده و همچنین تأکید بر پیوست خانواده در این سیاست‌های کلی همگی گویای اهمیت برنامه‌ریزی خانواده‌محور و توجه به اقتضائات و مسائل نهاد خانواده در سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری است اما این اهمیت، بدین معنا نیست که نیازمند تشکیل وزارت خانواده هستیم.

بنیان خانواده و ضرورت ریل‌گذاری مجلس در برنامه هفتم توسعه

علی خضریان نماینده مردم تهران در مجلس در این زمینه پیشنهاد داده است که با توجه به وجود نوعی انحراف در فضای زوجیت و جنسیت در عرصه جهانی،‌ لازم است گروه‌ها و جریان‌های مختلف فکری در داخل و خارج از کشور به خصوص در فضای فکری، دانشگاهی، حوزوی و هنری بر روی این جنبش کار کرده و این موضوع را به گوش جهانیان برسانند.

بنیان خانواده و ضرورت ریل‌گذاری مجلس در برنامه هفتم توسعه

محمدصالح جوکار رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس در این زمینه گفته است: یکی از مهم‌ترین ارکان جامعه خانواده است که ارزش‌های والایی در آن خلق شده و سپس در روح جامعه دمیده می‌شود. خانواده رکن مهمی در جامعه است. ارزش های والایی در خانواده خلق می شود و سپس در روح جامعه دمیده می شود. امنیت خانواده بسیار حائز اهمیت است. بعد از خانواده، مدرسه به عنوان جامعه دوم در رشد و تعالی جامعه نقش دارد. خانواده در حوزه آموزش و تربیت فرزندان که آینده سازان کشور هستند، بسیار مهم است. رشد و تعالی جامعه از خانواده کلید می خورد، در وهله بعدی مدرسه است که استعداد فرزندان را شکوفا می کند.

بنیان خانواده و ضرورت ریل‌گذاری مجلس در برنامه هفتم توسعه

علی حدادی عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس گفت: دشمن تمام تلاش خود را برای فروپاشی خانواده‌های ایران اسلامی برای ضربه زدن به اصل انقلاب اسلامی به کار گرفته است. با توجه به باورهای دینی، استحکام خانواده یکی از اساسی ترین رکن ها برای پیشرفت یک جامعه است. همدلی که در یک خانواده شکل می گیرد سپس بین چند خانواده بسط پیدا می کند در نهایت منجر به رشد و تعالی جامعه خواهد شد. در جامعه اسلامی خانواده هایی که اصیل و باورمند بوده، منجر به رشد استعدادها می شوند.

بنیان خانواده و ضرورت ریل‌گذاری مجلس در برنامه هفتم توسعه

ولی الله بیاتی سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس هم گفته است: دشمن از دیرباز به دنبال این بود تا به بنیان خانواده آسیب وارد کند و یکی از اهداف دشمن در برپایی آشوب‌های سال گذشته ضربه زدن به نظام خانواده بود. با توجه به اهدافی که دشمنان دنبال می کنند توجه به نظام خانواده یک امر ضروری است.

بنیان خانواده و ضرورت ریل‌گذاری مجلس در برنامه هفتم توسعه

کریم حسینی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس هم تصریح کرده است: توجه جهانی به خانواده و ثبات در خانواده و احترام به کانون خانواده یک اصل است که ایران اسلامی هم ثابت کرد در این امر پیش قدم است. قطعاً برای تحقق پیشنهاد رئیس جمهوری برای تشکیل جنبش جهانی تعهد به خانواده اقدامات داخلی و یک سری اقدامات فرهنگی در ارتباطات خارجی نیاز است و استفاده از تعالیم دینی و پایبندی به اصول دینی در این زمینه می‌تواند موثر باشد.

بنیان خانواده و ضرورت ریل‌گذاری مجلس در برنامه هفتم توسعه

ریل‌گذاری مجلس در زمینه بنیان خانواده در برنامه هفتم توسعه

رحمت الله نوروزی در گفت‌وگو با سادس، با اشاره به تاکید رئیس جمهور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل برای توجه به تقویت بنیان خانواده، بیان کرد: تحکیم بنیان خانواده جزو سیره و تاکیدات پیامبر عظیم‌الشأن اسلام و ائمه بوده است. در قرآن کریم نیز به جایگاه خانواده اشاره شده و امام راحل و مقام معظم رهبری نیز همواره تاکید داشتند که ما باید بنیان خانواده را تقویت کنیم.

وی در ادامه اظهار کرد: برای تقویت بنیان خانواده لازم است که بسترهای مورد نیاز دیده شود؛ موضوع اشتغال و مسکن جوانان باید مورد توجه قرار گیرد. امروز سن ازدواج در جامعه بالا رفته که یکی از دلایل آن کمبود مسکن است، جوان اگر مسکن داشته باشد و درآمد نیز داشته باشد قطعا ازدواج خواهد کرد. باید از ابتدای دهه ۹۰ سالیانه یک میلیون واحد مسکونی می ساختیم که در این زمینه کوتاهی شد.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: مجلس به عنوان قانون گذار در این حوزه می تواند ریل گذاری انجام دهد و باید در برنامه هفتم توسعه به امر خانواده بپردازد.

نماینده مردم علی آباد در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: دشمن با هجوم فرهنگی در تلاش است تا بنیان خانواده را تضعیف کند. مقام معظم رهبری از اواخر دهه ۶۰ تاکید کردند که دشمن در تلاس است تا حرکتی که در اندلس اجرایی کرد را در جامعه ما نیز اجرایی کند.

نوروزی تاکید کرد: شبکه هایی که در کشورهای اطراف راه اندازی شد به دنبال ضربه زدن به کانون خانواده است. دشمن چالش های عدیده ای را در قالب تهاجم فرهنگی به خانواده ها روا داشت و با تلاش در فضای مجازی و محتوای فیلم ها در تلاش است تا کانون خانواده را از هم بپاشاند.

وی در پایان با بیان اینکه تقویت بنیان خانواده از ضروریات به شمار می رود، گفت:‌ آموزش و پرورش، دانشگاه و صدا و سیما وظیفه سنگینی در برابر این تهاجم فرهنگی دشمن برعهده دارند چراکه امروز آمار طلاق و آسیب های اجتماعی نگران کننده است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *