صدور پروانه بهره‌برداری معدنی در دریاچه نمک قم بدون کسب مجوز زیست محیطی بوده است

سادس/قم مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با اشاره به صدور پروانه بهره‌برداری معدنی در دریاچه نمک بدون کسب مجوز از این سازمان، گفت: بر اساس قانون، صدور هرگونه پروانه بهره‌برداری در عرصه‌های تالابی، باید با هماهنگی و اخذ مجوز از محیط زیست باشد.

محمدحسین بازگیر با اشاره به صدور پروانه بهره‌برداری معدنی در دریاچه نمک بدون کسب مجوز از این سازمان، گفت: بر اساس قانون، صدور هرگونه پروانه بهره‌برداری در عرصه‌های تالابی، باید با هماهنگی و اخذ مجوز از محیط زیست باشد.

به گزارش سادس و به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم، بازگیر با اشاره به قانون حفاظت، احیاء و مدیریت تالاب‌های کشور، تخریب غیرقابل جبران تالاب‌ها را ممنوع دانست و گفت: واحد صنعتی بهره بردار بر خلاف ضوابط زیست محیطی اقدام به حفر ترانشه به طول ۱۵ کیلومتر و عرض سه متر در دریاچه و برداشت شورابه کرده است که در نهایت منجر به مرگ قطعی دریاچه خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم ضمن تأکید بر جبران و اصلاح خسارات وارده، از ارجاع درخواست رسمی جهت ابطال مجوز بهره برداری این واحد صنعتی به شورای عالی معادن خبر داد و گفت: ستاد ملی مقابله با گرد و غبار کشور هرگونه دستکاری در دریاچه نمک که باعث افت سطح آب زیرقشری و از بین رفتن رطوبت خاک شود را عامل گسترش کانون‌های فعال گرد و غبار در منطقه عنوان کرده است.

وی در پایان با بیان اینکه دریاچه نمک و دیگر تالاب‌های استان قم به دلیل قرار گرفتن در انتهای حوضه آبریز، دارای اکوسیستم حساس و شکننده‌ای بوده و باید بسیار مورد توجه قرار بگیرند، تصریح کرد: اراضی پیرامون این دریاچه با قطع حقابه‌ها، خشکسالی مستمر و برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی، به یکی از کانون‌های فعال القاء گرد و غبار تبدیل شده است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *