اعلام وضعیت اضطراری در یک ایالت برزیل به دلیل خشکسالی آمازون

جنگل‌های بارانی آمازون در برزیل با خشکسالی شدید دست‌ و پنجه نرم می‌کنند و این شرایط مقامات را بر آن داشته است که تا پایان سال ۲۰۲۳ هشداری در مورد پیامدهای احتمالی خشکسالی برای حدود ۵۰۰ هزار نفر صادر کنند.

به گزارش سادس به نقل از آناتولی، مقامات ایالت «آمازوناس» در شمال غربی برزیل روز گذشته (سه شنبه) در ۱۳ منطقه به دلیل خشکسالی شدید وضعیت اضطراری اعلام کردند و ۱۶ منطقه دیگر نیز در حالت آماده باش هستند.

پایین آمدن سطح آب رودخانه «سولیموئز» باعث شده است تا ساکنان محلی برای دسترسی به منابع ضروری مانند غذا و آب با مشکل مواجه شوند.

در این منطقه مسیرهای آبی به عنوان روشی برای حمل و نقل مورد استفاده قرار می‌گیرند اما سطح رودخانه‌ها به پایین ترین سطح تاریخی رسیده است علاوه بر این اثرات نامطلوب خشکسالی در فعالیت های ماهیگیری به چشم می خورد که منبع حیاتی زندگی برای بسیاری از افراد در کنار این رودخانه هاست.

فرماندار آمازوناس در این باره گفت: مقامات دولتی تدابیری را برای حمایت از مردم ساکن در مناطق آسیب دیده اندیشیده است.

برای کمک به آسیب‌دیدگان، آژانس دفاع غیرنظامی ایالتی تلاش‌هایی را برای توزیع اقلام ضروری از جمله غذا، آب و بسته‌های بهداشت شخصی آغاز کرده است.

به گفته کارشناسان، به دلیل پدیده آب و هوایی «ال نینو» انتظار می رود خشکسالی طولانی تر و شدیدتر باشد چون مانع از تشکیل ابرهای بارانی می شود.

آمازون نام بزرگ‌ترین جنگل بارانی جهان است که در شمال آمریکای جنوبی قرار گرفته است و بیشتر آن در خاک برزیل و پرو جای دارد. بیش از نیمی از همه جنگل‌های بارانی باقی‌مانده در جهان در آمازون قرار دارد اما گرما و خشکسالی که بخشی از پیامدهای تغییرات اقلیمی حاصل فعالیت‌های بشر است محدود به این منطقه از زمین نمی‌شود.

دمای زمین از زمان شروع عصر صنعتی تاکنون ۱.۱ درجه گرم‌تر شده است و اگر کشورها شدت تصاعد گازهای گلخانه‌ای را کاهش ندهند، روند گرمایش ادامه خواهد یافت.

دانشمندان مدت‌هاست هشدار داده‌اند که تغییرات آب و هوایی ناشی از انتشار گازهای گلخانه‌ای که عمدتا خود ناشی از مصرف سوخت‌های فسیلی است، توالی موج‌های گرما را بیشتر، شدید و کشنده‌تر می‌کند. این دانشمندان سال‌هاست که می‌گویند دولت‌ها باید برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای اقدامات جدی انجام دهند.

انتشار گازهای گلخانه‌ای به دلیل فعالیت‌های مختلف انسانی از جمله احتراق سوخت‌های فسیلی، جنگل‌زدایی، استفاده از کودهای شیمیایی در کشاورزی و … در حال افزایش است. در همین حال داده‌های کارشناسان اروپایی نشان می‌دهد که میانگین سالانه جهانی غلظت دی اکسید کربن و متان در جو در حال افزایش است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *