پسماندهای بیمارستانی نیازمند مراقبت ویژه

سادس/اصفهان مدیر گروه بهداشت محیط مرکز بهداشت اصفهان با اشاره به اینکه در پسماند و زباله‌های عفونی، قانون بازیافت در آن معنی نمی‌دهد، گفت: پسماندهای بیمارستانی و عفونی از لحظه تولید تا دفع نهایی نیاز به مراقبت دارند و تولید و جمع‌آوری آن‌ها باید از بقیه زباله‌ها جدا باشد.

مهدی میر جهانیان، درباره فرآیند تشخیص و طبقه‌بندی پسماندهای بیمارستان مطابق با استانداردها، اظهار کرد: پسماندها بر اساس ماهیت و محل تولید به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که هرکدام از آن‌ها توجه‌های خاص خودشان را نیاز دارند. در مکان‌هایی مانند بیمارستان‌ها، مطب برخی از پزشکان، مراکز جراحی محدود، آزمایشگاه‌ها و مراکز انتقال خون که امکان عفونت و میکروب وجود دارد و به دلیل کار با عوامل بیولوژیکی و میکروبی شرایط خاص خودشان را دارند، پسماندهای عفونی طبقه‌بندی می‌شوند.

وی افزود: به‌عنوان‌مثال هر کارخانه‌ پسماند صنعتی خاص خودش را تولید می‌کند که برای دفع و حمل‌ونقل آن‌ها شرایط خاصی نیاز دارد؛ همچنین پسماندهای شیمیایی دارویی که ممکن است از بیمارستان‌ها تولید شده باشند و داروهای تاریخ‌گذشته داروخانه‌ها و مراکز درمانی طبقه‌بندی خاص خودشان را دارند.

مدیر گروه بهداشت محیط مرکز بهداشت اصفهان با اشاره به اینکه از کدام روش‌ها برای جمع‌آوری پسماند و زباله‌های بیمارستانی استفاده می‌شود، توضیح داد: پسماندهای بیمارستانی و عفونی از لحظه تولید تا دفع نهایی نیاز به مراقبت دارند و تولید و جمع‌آوری آن‌ها باید از بقیه زباله‌ها جدا باشد. مبحث تفکیک زباله از مبداء بسیار مهم است، البته برای حمل پسماندها ماشین مخصوص وجود دارد و همچون رنگ سطل‌ها و کیسه‌های زباله‌ها متفاوت است.

وی خاطرنشان کرد: جابجایی و نحوه دفع پسماند عفونی و غیرعفونی فرق دارد که با دستگاه زباله‌سوز یا دستگاه بی‌خطر دفع می‌شوند. پسماندهای بیمارستانی که عفونی هستند در مرحله اول در دستگاه بی‌خطر ساز می‌رود تا عوامل عفونت آن‌ها تقریباً بی‌تأثیر شوند و بعد در کارخانه با سیستم و فرآیند خاص سوزانده می‌شوند. پسماند مطب و کلینیک‌های خصوصی در قسمتی از منطقه خاص استان اصفهان با توجه و شرایط خاص بی‌خطر شده و دفع می‌شوند.

میرجهانیان درباره جلوگیری از آلودگی و انتقال بیماری‌ها گفت: تمام رعایت زنجیره‌ای درست از زمان تولید تا دفع نهایی زباله‌های بیمارستانی است. برای این زنجیره و یک‌سری از قوانین و مقررات محکم و سخت هم در این مورد وجود دارد که فقط ما تأکیدکننده بر روی آن نیستیم، بلکه سازمان حفاظت محیط‌زیست، شهرداری، استانداری، دادستانی و مقام قضائی هم بر روی آن نظارت دارند.

وی تصریح کرد: در پسماند و زباله‌های عفونی، قانون بازیافت در آن معنی نمی‌دهد؛ اما زباله‌های شهری و معمولی دقیقاً مشخص است که چه تعداد می‌توانند به کارخانه هدایت شوند و چه قسمتی باید با شرایط خاص بازیافت شوند. وقتی بخواهید زباله‌ها را جمع‌آوری کنید باید زباله‌های تر و خشک را در کیسه جداگانه بریزید و به دلیل شرایط خاص بازیافت‌شدن ترکیب و جنس اقلام باید به‌گونه‌ای باشد که بتوانند به‌صورت استاندارد و ایمن این کار را انجام دهند.

مدیر گروه بهداشت محیط مرکز بهداشت اصفهان درباره آموزش‌های لازم که باید داده شود، گفت: ما درباره زباله‌های عفونی برنامه‌های آموزشی و کنترل‌های خاص خودمان را داریم. اما زباله‌های شهری، برای شهرداری است. مردم باید زباله‌های  شهری که قابل‌ بازیافت هستند را با دیگر زباله‌ها در یک کیسه نیندازند و آن‌ها را به نزدیک‌ترین ایستگاه بازیافت منطقه و محله خود تحویل دهند. این فرآیند را شهرداری طی سال‌ها انجام داده است که به طور موفقیت‌آمیز  نیز در حال انجام است.

وی در خاتمه اضافه کرد: در مراکزی که زباله‌های عفونی تولید می‌کنند، قانونی به نام «تفکیک پسماند عفونی از مبداء» وجود دارد. زباله‌های عفونی باید از غیرعفونی‌ها جدا شوند. زباله‌های عادی و بیمارستانی‌ها با تمهیدات و توجه به رنگ و نوع سطل و نکات آموزشی و اقدامات دیگر جمع‌آوری می‌شوند و حجم زباله‌ی عفونی را باید به حداقل ممکن به‌صورت ایمن برسانند. وقتی این اتفاق بیفتد با بهترشدن مدیریت، دفع و جابه‌جایی روبرو خواهد شد. همچنین هزینه‌های اقتصادی به‌شدت پایین‌تر می‌آید.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *