سیل، خشکسالی و مهاجرت؛ پاسخی به عصر تغییرات آب و هوایی

سادس/خراسان رضوی رویدادهای آب‌وهوایی شدید خطرات بیشتری را برای طبیعت، ساختمان‌ها، زیرساخت‌ها و سلامت انسان ایجاد می‌کنند. این رویدادها که انتظار می‌رود فراوانی و شدت آن به دلیل تغییرات آب و هوایی افزایش یابد، در حال حاضر باعث آسیب و تلفات قابل‌توجهی شده است بنابراین ما باید خود را تطبیق دهیم و برای زندگی در آب و هوای متغیر آماده شویم.

تابستان ۲۰۲۳، گرمترین تابستان ثبت شده در جهان بود و در سال جاری بیش از ۴۶۰ هزار هکتار از جنگل‌ها در اثر آتش‌سوزی از بین رفته است.

اروپا در دهه‌های گذشته، به‌طور مکرر و شدید آب‌وهوا و خطرات طبیعی مرتبط با آب‌وهوا مانند خشکسالی، آتش‌سوزی جنگل‌ها، موج گرما، طوفان و باران شدید را تجربه کرده و لازم است بدانیم که تغییرات آب‌ و هوایی این رویدادها را شدیدتر و مکررتر خواهد کرد.

دمای شدید نه تنها بر سلامت گروه‌های آسیب‌پذیر تأثیر می‌گذارد، همچنین باعث اختلال خواب برای همه می‌شود. رودخانه‌ها و دریاچه‌ها در حال خشک شدن هستند و تمام زندگی وابسته به آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. خاک‌ها نیز خشک‌تر می‌شوند و خطر آتش‌سوزی را افزایش و بهره‌وری کشاورزی را کاهش می‌دهند.

بسیاری از بخش‌های اروپا با بارش‌های شدید باران مواجه می‌شوند که گاهی باعث آبگرفتگی ساختمان‌ها و آسیب دیدن اموال و زیرساخت‌ها در چند دقیقه می‌شود. مناطق ساحلی در معرض خطر موج‌های طوفانی مکرر قرار خواهند گرفت همچنین منجر به آبگرفتگی ساختمان‌ها یا زمین‌های کشاورزی می‌شود. سرعت باد به سطحی می‌رسد که پیش از این در اروپا مشاهده نشده بود و باعث تصادفات و خسارات جدی به اموال می‌شود و برخی از مناطق شاهد سرمای شدید هستند.

سیل، خشکسالی و مهاجرت؛ پاسخی به عصر تغییرات آب و هوایی

این رویدادها یادآور آب‌ و هوای متغیر و بی‌ثباتی است که بسیاری ازمناطق جهان ازجمله اروپا باید با آن سازگار و برای آن آماده شوند و در عین حال اقداماتی را برای کاهش شدید انتشار کربن به منظور کاهش سرعت و محدود کردن تغییرات آب و هوایی انجام دهد.

موج گرما و سرمای شدید تأثیر زیادی بر سلامت عمومی دارد. گرمای شدید ارتباط نزدیکی با نرخ مرگ و میر بالاتر و پذیرش در بیمارستان دارد و به‌طور کلی بر رفاه و بهره‌وری کارگران تأثیر می‌گذارد. مهمترین تأثیر گرما روی افراد مسن است اما در برخی شهرها، افراد جوان‌تر نیز تحت تأثیر قرار گرفته‌اند.

نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد که تغییرات آب و هوایی باعث افزایش سیل و خشکسالی می‌شود. خشکسالی‌ها و سیل‌ها در حال حاضر با گرم شدن جهان تشدید می‌شوند.

طی ۲۰ سال گذشته، افزایش شدیدی در مرطوب‌ترین و خشک‌ترین رویدادهای آب وهوایی روی این سیاره وجود داشته است.

هوای گرمتر می‌تواند رطوبت را از خاک بگیرد و خشکسالی را تشدید کند. از طرف دیگر، هوای گرم همچنین می‌تواند رطوبت بیشتری را در خود نگه دارد، به این معنی که می‌تواند آب بیشتری را به یک منطقه از قبل مرطوب منتقل کند.

سیل، خشکسالی و مهاجرت؛ پاسخی به عصر تغییرات آب و هوایی

بر اساس این مطالعه، افزایش سیل و خشکسالی شدید می‌تواند «عواقب وخیم» برای سلامت انسان، محصولات کشاورزی و ناآرامی‌های منطقه‌ای داشته باشد و درک انواع رویدادهای شدید آب و هوایی که در پیش است به منظور ایجاد انعطاف‌پذیری، آماده‌سازی و جلوگیری از سختی‌های آینده و آسیب‌های اقتصادی و کشاورزی بسیار مهم است.

سیل و خشکسالی در دو دهه گذشته،  دو مورد از مخرب‌ترین پیامدهای بحران آب و هوا بوده که سه میلیارد نفر را تحت تاثیر قرار داده و هزینه‌های سرسام‌آور انسانی و خسارات اقتصادی داشته است.

سیل و خشکسالی به‌عنوان رویدادهای جدایی‌ناپذیر هستند و بر تلاش‌های جمعی ما برای ایجاد انعطاف‌پذیری آب وهوا و بهبود مدیریت ریسک بلایا تأکید می‌کند.

رویدادهای شدید آبی که بر آب برای آشامیدن، پخت وپز، شست‌وشوی و کشاورزی تأثیر می‌گذارد، مهاجرت را در سراسر جهان به دنبال دارد.

سیل، خشکسالی و مهاجرت؛ پاسخی به عصر تغییرات آب و هوایی

طوفان‌ها تنها یکی از شکل‌های رخدادهای شدید آبی هستند که با بدتر شدن بحران‌های آب با تغییرات آب و هوایی، مکرر و نامطلوب‌تر رخ می‌دهند. افراط در آب و تغییرات آب و هوایی باعث می‌شود تا سال ۲۰۵۰ بیش از یک میلیارد نفر مهاجرت کنند.

رسیدگی به مهاجرت ناشی از آب نیازمند تحقیقاتی است که از مرزها و مرزهای تحقیقاتی عبور کند. از آنجایی که تغییرات اقلیمی همچنان باعث جابه‌جایی جدی و تحولات سیاسی و اجتماعی می‌شود، دولت‌ها باید برای به حداقل رساندن اثرات آن بر افراد آسیب‌پذیر در برابر مهاجرت اقدام کنند.

مهاجرت ناشی از آب یک چالش حیاتی برای افرادی است که در مناطق آسیب‌پذیر و ناپایدار زندگی می‌کنند. تنش آبی به‌عنوان محرک مستقیم یا غیرمستقیم درگیری و مهاجرت عمل می‌کند و با بدتر شدن آب و هوای شدید، مردم بیشتری با بحران آب مواجه و مجبور به مهاجرت می‌شوند.

سیل، خشکسالی و مهاجرت؛ پاسخی به عصر تغییرات آب و هوایی

جمعیت‌های آسیب‌پذیر بیشترین تأثیرات را بر دسترسی به آب، تولید غذا، معیشت و درآمد متحمل می‌شوند. زنان و دختران به‌عنوان تامین‌کنندگان آب و مراقبت، بار تامین آب مورد نیاز خانواده را به دوش می‌کشند. زنان و دختران نیز اثرات نامتناسبی را بر سلامتی ناشی از بحران آب متحمل می‌شوند زیرا ساعت‌های بیشتری صرف تامین نیازهای آب خانگی می‌شود.

گزارشی توضیح می‌دهد که بی‌ثباتی سیاسی، فقر مزمن و نابرابری و تغییرات آب و هوایی، مهاجرت ناشی از آب را بدتر می‌کند.  

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد خشکسالی بیشتر از سیل مردم را به مهاجرت سوق می‌دهد. احتمال جابجایی مردم به دنبال شرایط خشکسالی، ۵ برابر بیشتر از سیل یا دوره‌های فراوانی آب است.

منابع

theconversation.com

worldbank.org

preventionweb.net

eea.europa.eu

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *