کیفیت آب جهانی در خطر است

سادس/خراسان رضوی تغییرات آب‌وهوایی کیفیت آب جهانی را کاهش می‌دهد.

به نقل از ارث، بر اساس بررسی جامع حدود ۱۰۰۰ مطالعه، تغییرات آب‌وهوایی و رویدادهای شدید آب‌وهوایی به کیفیت آب در رودخانه‌های سراسر جهان آسیب می‌زند. مقیاس مشکل و نیاز فوری به راهبردهای مدیریت بهتر آب، مواردی هستند که نمی‌توان آنها را نادیده گرفت.

گروه بین‌المللی از محققان، ازجمله کارشناسان دانشگاه آدلاید استرالیا ۹۶۵ مطالعه را که در یک بازه زمانی ۲۲ ساله از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۲ انجام شده بود، تجزیه و تحلیل کردند. یکی از هشداردهنده‌ترین یافته‌ها این بود که تغییرات آب‌وهوایی باعث افزایش دمای آب و سطح جلبک‌ها در ۵۶ درصد از مطالعات شده است.

این پدیده به کاهش غلظت اکسیژن محلول در آب رودخانه کمک می‌کند. جلبک‌ها، به ویژه در سطوح بیش از حد، می‌توانند مقادیر زیادی اکسیژن مصرف کنند؛ این امر آبزیان دیگر را محروم می‌کند و بر تعادل اکوسیستم تأثیر می‌گذارد.

این تجزیه‌وتحلیل همچنین نشان داد که خشکسالی و موج گرما منجر به افزایش شوری و غلظت بالاتر آلاینده‌ها شده است.

در حال حاضر تأثیرات شدیدی که تغییر آب‌وهوا بر کیفیت آب در سطح جهان دارد بسیار نگران‌کننده است. پروفسور لوک مازلی از نویسندگان این مقاله گفت: پیش‌بینی‌های قبلی تغییرات آب‌وهوایی این موضوع را نشان می‌داد اما متاسفانه، اکنون شاهد وقوع این رویدادهای شدید در سراسر جهان هستیم.

رودخانه‌ها ذاتا اکوسیستم‌های مهمی هستند اما منابع آب کلیدی برای آب آشامیدنی و کشاورزی را نیز فراهم می‌کنند و آب بی‌کیفیت می‌تواند باعث شود که آب رودخانه برای این مصارف نامناسب باشد.

فقط تغییرات آب‌وهوایی نیست که بر رودخانه‌های ما تأثیر می‌گذارد. استفاده از زمین، فعالیت‌های انسانی مانند تصفیه فاضلاب و سایر عوامل انسانی در ایجاد آسیب در آبراهه‌های ما نقش دارند و درک تعامل پیچیده بین آب وهوا، استفاده از زمین و عوامل انسانی که با هم بر منابع و انتقال آلاینده‌ها تاثیر می‌گذارند، بسیار مهم است.

این مطالعه که در مجله Nature Reviews Earth and Environment منتشر شده است، تصویری تاریک از تأثیرات تغییرات آب‌وهوایی بر آبراه‌های جهانی ترسیم می‌کند اما امید نیز وجود دارد. امید است که این تحقیق باعث افزایش تلاش و همکاری بیشتر در سطح جهانی برای درک اثرات شدید کیفیت آب شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *