از ساده‌ها به سادگی نگذرید

سادس/خراسان رضوی محصولات تمیزکننده معمولی خانگی صدها ماده شیمیایی سمی آزاد می‌کنند.

به نقل از ارث، مطالعه نگران‌کننده‌ منتشرشده در مجله علمی Chemosphere نشان داد که خطرات بالقوه سلامتی ناشی از محصولات تمیزکننده رایج خانگی را باید مورد توجه قرار دهیم.

این مطالعه که توسط دانشمندان گروه کاری محیط زیست مستقر در ایالات‌متحده (EWG) انجام شد، ۳۰ محصول تمیزکننده مختلف را مورد تجزیه وتحلیل قرار داد و دریافت که آنها صدها ترکیب آلی فرار خطرناک (VOCs) را منتشر می‌کنند.

این مطالعه طیف وسیعی از محصولات تمیزکننده ازجمله پاک‌کننده‌های چند منظوره، پاک‌کننده‌های شیشه، خوشبوکننده‌های هوا و غیره را مورد بررسی قرار داد و ۵۳۰ ترکیب آلی فرار خطرناک منحصر به فرد در ۳۰ محصول شناسایی کرد و به‌طور نگران کننده‌ای، ۱۹۳ مورد از این ترکیبات آلی فرار خطرناک با خطرات بالقوه سلامتی ازجمله آسیب تنفسی، افزایش خطر سرطان و اثرات رشد و تولید مثل مرتبط بودند.

انتشار ترکیب آلی فرار خطرناک از محصولات تمیزکننده به ویژه برای کیفیت هوای داخلی نگران‌کننده است. مشخص شد که آنها هوای داخل خانه را دو تا پنج برابر بیشتر از هوای بیرون آلوده می‌کنند. برخی برآوردها حتی نشان می‌دهد که این تفاوت می‌تواند تا ۱۰ برابر باشد. علاوه بر این، برخی از محصولات به انتشار ترکیب آلی فرار خطرناک برای دوره‌های طولانی روزانه تا ماهانه ادامه می‌دهند.

الکسیس تمکین، دکترای سم‌شناسی ارشد در EWG هشدار داد که این مطالعه زنگ خطری برای مصرف‌کنندگان، محققان و افراد مرتبط است تا از خطرات احتمالی مرتبط با مواد شیمیایی متعددی که وارد هوای داخل خانه می‌شوند آگاه شوند.

نتایج این تحقیق نشان داد که محصولات با برچسب سبز در مقایسه با همتایان معمولی خود به میزان قابل توجهی ترکیب آلی فرار خطرناک کمتری منتشر می‌کنند.

علاوه بر این، هنگامی که محصولات سبز به‌عنوان بدون عطر طبقه بندی می‌شوند، کمترین انتشار ترکیب آلی فرار خطرناک را دارند که حدود هشت برابر کمتر از محصولات معمولی و چهار برابر کمتر از محصولات سبز حاوی عطر است.

محصولات سبز به‌طور متوسط، تنها چهار ماده شیمیایی خطرناک را  منتشر می‌کنند، در حالی که محصولات سبز با رایحه حدود ۱۵ و محصولات معمولی ۲۲ ماده شیمیایی منتشر می‌کنند.

دکتر تمکین راه‌حل مهمی برای مصرف‌کنندگان را برجسته می‌کند که انتخاب محصولاتی سبز و بدون عطر است.

اثرات نامطلوب ترکیبات آلی فرار خطرناک بر سلامتی با توجه به میزان مواجهه عمیقا نگران‌کننده است. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد، افرادی که در صنعت نظافت کار می‌کنند ۵۰ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به آسم و ۴۳ درصد خطر ابتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه هستند. زنان در این بخش نیز با افزایش خطر ابتلا به سرطان ریه مواجه هستند.

علاوه بر این، سلامت کودکان به خطر می‌افتد. برخی تحقیقات استفاده بیشتر از برخی پاک‌کننده‌های داخل خانه در دوران بارداری و نوزادی را با افزایش خطر ابتلا به آسم و خس‌خس در دوران کودکی مرتبط می‌دانند.

اثرات زیست محیطی ترکیبات آلی فرار خطرناک به همان اندازه نگران کننده است. ترکیبات آلی فرار خطرناک موجود در محصولات مصرفی می‌توانند آلودگی هوای بیرون را تشدید کنند. نتایج تحقیقی در سال ۲۰۱۸ تخمین زد که محصولات مصرفی منبع نیمی از ترکیبات آلی فرار خطرناک هستند که در آلودگی هوا نقش دارند.

این تحقیق مهم، بر اهمیت انتخاب آگاهانه در مورد محصولات پاک کننده خانگی، نه تنها برای سلامت فردی، بلکه برای رفاه کره زمین تاکید می‌کند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *