۵۰ آموزش‌دیده نهضت سوادآموزی، پزشک شدند/ طرح مجلس برای تعیین تکلیف معلمان «نهضتی»

بنابر اعلام معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی، حدود ۵۰ نفر از بزرگسالانی که برای آموزش سواد وارد نهضت سوادآموزی شده‌ بودند، در حال حاضر مدرک پزشکی گرفته و پزشک شده‌اند.

به گزارش سادس، علیرضا عبدی با حضور در برنامه «فرامتن» شبکه افق سیما، با اشاره به اینکه در اساسنامه سازمان نهضت سواد آموزی ماموریت آموزش این سازمان برای افراد  ۱۰ سال به بالا عنوان شده است، اظهار کرد: نهضت سوادآموزی در واقع آموزش دوره اول بزرگسالان را در کشور پرچمداری کرده و یکی از الگوهای بسیار قوی در دنیا است؛ چراکه شتاب بسیار بالایی داشته است.

وی توضیح داد: از سال ۵۷ تا تقریبا سال ۲۰۲۰، رشد دنیا در امر باسوادسازی ۱۸ درصد بوده است اما باسوادسازی در ایران و در همین بازه زمانی تقریبا ۵۰ درصد رشد داشته است که این رقم بالایی است. از سوی دیگر بسیاری از کشورهایی که در امر سوادآموزی و آموزش پایه بزرگسالان کار می‌کنند، به مدرک تحصیلی خیلی اهمیت نمی‌دهند، اما باسوادی در نهضت سوادآموزی معادل مدرک تحصیلی است و افراد می‌توانند ادامه تحصیل داده و به مدارج بالا برسند. لیستی را می‌خواندم که طبق آن تقریبا ۵۰ نفر از افرادی که وارد نهضت شده‌ بودند در حال حاضر پزشک شدند و مدرک پزشکی گرفته‌اند.
 
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی به بیان فرآیند فعالیت نهضت سواد آموزی طی سال های اخیر پرداخت و توضیح داد: قبل از سال ۹۰ آموزشیاران نهضت مستقیم با نهضت سوادآموزی کار می‌کردند و قرارداد داشتند. درواقع نهضت صاحب جریانی در کشور بود و ادارات کل داشت. اما اتفاقی می‌افتد و با اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، پایه‌های تحصیلی تغییر می‌کنند و نظام شش، سه، سه اجرا می‌شود. با اجرای نظام شش، سه، سه آموزشیاران نهضت جذب آموزش و پرورش می‌شوند.

معاون وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: می‌ توان گفت طی آن فرآیند نهضت یک شبه تمام نیروهای کاری خود را از دست می‌دهد. در آن مقطع می‌گفتند می‌توان کار و جریان نهضت سوادآموزی را با معلم‌ها ادامه داد. این در حالی است که معلمان آنقدر مشغله دارند که نمی‌توانند بعدازظهر به کار سنگین آموزش بزرگسالان برسند. از این رو نتوانستیم این کار را با معلمان انجام دهیم و این اتفاق نیفتاد. از این رو آن زمان شورای عالی آموزش و پرورش مصوبه‌ای ارائه می دهد مبنی بر “برون‌سپاری” کارهای نهضت سواد آموزی که از آن به بعد جریان آموزش در نهضت به واسطه شرکت ها و موسسات از جنس “آموزش‌دهندگان” شد. ما هم خیلی از این بابت راضی نیستیم و امیدواریم روزی این جریان تمام شود.

آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی باید استخدام آموزش و پرورش می‌شدند؟
 

عبدی در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اینکه برخی آموزش دهندگان نهضت معتقدند باید طبق قانون استخدام آموزش و پرورش می شدند اما این اتفاق رخ نداده است، اظهار کرد: درباره اینکه برخی آموزش‌دهنده‌ها می‌گویند طبق قانون ما باید استخدام می‌شدیم، باید گفت این قانون بر اساس اساسنامه نهضت در سال ۶۳ بوده است که طبق آن اگر فردی ۶۰ ماه کاری یا به تعبیر دیگری پنج سال متداوم که طبیعتا در ۷ الی ۸ سال محقق می شود، کار کرده باشد باید استخدام آموزش و پرورش شود. اما این قانون سال ۷۸ ملغی می‌شود. دیگر این اتفاق نمی‌افتد و از آن به بعد هر استخدامی از طریق آزمون رخ داده است. ما سال ۹۹ و ۱۴۰۰ نیز استخدام نهضتی ها را داشتیم اما بر اساس آزمون اتفاق افتاده است و طبق مصوبه مجلس برای آن آزمون گرفته شده است.
 
وی در عین حال با بیان اینکه با این حال این افراد هم تجربه کار بسیار بالای اجتماعی دارند و هم کار آموزشی و تربیتی را با دیرآموزترین افراد به لحاظ علمی انجام می‌دهند، تاکید کرد: یک شائبه‌ای در برخی جاری شد که می‌گفتند نهضتی‌هایی که وارد آموزش و پرورش می‌شوند افراد ضعیفی هستند. برای از بین بردن این شائبه پژوهشی خارج از نهضت انجام شد. طبق نتایج آن می‌توان گفت در سال گذشته علاوه بر اینکه بین ورودی دانشگاه فرهنگیان، ورودی تربیت معلم و آموزش‌دهندگان نهضت هیچ اختلاف معناداری به لحاظ توانمندی وجود نداشت بلکه در دو درس ریاضی و علوم برخی نهضتی‌ها توانمندی بیشتری هم داشتند.

حقوق معلمان نهضتی با کسر حق بیمه چقدر است؟

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در پاسخ به این سوال که معلم آموزش دهنده نهضتی چقدر دریافتی دارد؟، توضیح داد: در بهترین حالت با کسورات بیمه در عرض ۴ ماه تا حدود ۶ میلیون و ۵۰۰ تومان حقوق می‌گیرند، یعنی ماهی یک و نیم میلیون تومان حقوق می‌گیرد. برای ۶ میلیون تومان حقوق هر آموزش‌دهنده باید ۱۲ نفر را آموزش دهد تا در چهار ماه ۶ میلیون تومان بگیرد. همچنین از هر یک میلیون و ۲۰۰ تومان حقوق تقریبا ۶۰۰ هزار تومان حق بیمه کم می‌شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: شرکت هایی که با ما کار می‌کنند بین ۸ تا ۱۳ درصد از حقوق فرد را برای بیمه بر می دارند اما رقم حقوق آموزش‌دهنده آن رقمی نیست که برای بقیه افراد جامعه است. بیمه می‌گوید ما بر مبنای قانون کار، فعالیت می‌کنیم و آن سقف باید پرداخت شود. در اینجا آموزش‌دهنده متضرر می‌شود. اگر قرار است آموزش‌دهنده‌ها برون‌سپاری شوند باید برون‌سپاری درستی رخ دهد.

وی ادامه داد: سال ۹۲ برون‌سپاری اتفاق می‌افتد و عدد بسیار کمی را به عنوان پایه حقوق در نظر می گیرند. این عدد هر سال بر اساس افزایشی که در بودجه پیش بینی می‌شود، افزایش پیدا می‌کند اما واقعیت این است که تورم موجود دیده نمی شود. حتی اگر حقوق آموزش دهندگان نهضت را با افزایش حقوق کارمندان مقایسه می کردیم و طبق آن حقوق آموزش دهندگان را زیاد می کردیم، هر آموزش دهنده برای آموزش هر نفر بی‌سواد در دوره سوادآموزی ۴۰۰ تا ۴۵۰ ساعت، باید نزدیک ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان حقوق بگیرد اما الان تقریبا یک میلیون تومان حقوق می‌گیرند، چراکه تورم در آن در نظر گرفته نمی‌شود.
 
عبدی با بیان اینکه ما هر سال برنامه خود را به سازمان برنامه ارائه می‌دهیم و باید در خصوص حقوق آموزش دهندگان با سازمان برنامه و بودجه به تفاهمی برسیم، تاکید کرد که معمولا در این موضوع مشکل وجود دارد. 
 
معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه برخی از نیروهای نهضتی عنوان کرده اند که سالی دو میلیون تومان حقوق می گیرند، آیا این درست است؟، گفت: شاید چون این افراد  یک الی دو بی‌سواد را تحت پوشش قرار می‌دهند، حقوق‌شان در این مبلغ است.
 
رئیس سازمان نهضت سواد آموزی در پاسخ به اینکه برخی نیروهای نهضتی عنوان کرده اند حقوق آنها بعضا دو سال یکبار پرداخت شده است، تصریح کرد: قبل از دولت سیزدهم، نهضت سواد آموزی روی ارثیه‌ای از بدهی‌ها نشسته بود.  

وی در بخش دیگر سخنان خود افزود: کارهای غیر اصولی هم در نهضت اتفاق افتاده است و شاید علت اینکه برخی‌ها مقابل جذب نیروهای نهضتی می‌ایستند، همین خطاهایی است که در سال‌های قبل انجام شده است. مثل اینکه گفته شده بود برای اینکه آموزش‌ دهنده‌ای خود را فعال نگه دارد، اگر یک نفر بی‌سواد را باسواد کند، کفایت می‌کند. این اتفاق غیر حرفه‌ای است که رخ داده است.
 

طرح مجلس برای تعیین تکلیف معلمان «نهضتی»

عبدی با بیان اینکه اساسا برون‌سپاری آموزش کار درستی نیست و آفت‌های مختلفی دارد و یکی از آفت‌هایش همین موضوع حقوق و بیمه معلمان نهضتی است، عنوان کرد: در فرآیند برون سپاری ما به عنوان سیاست‌گذار با مجری که کار را انجام می‌دهد فاصله‌ای داریم و این فاصله همان شرکتی است که بین ما قرار گرفته است اما در وادی این کار نیست. امیدواریم طرحی که در کمیسیون اجتماعی پیگیری می‌کنند به سامان برسد و این فاصله کم شود. اگر این طرح تصویب شود نهضتی‌ها به صورت کار معین با آموزش و پرورش قرارداد می‌بندند.
 
وی در پاسخ به چرایی ضرورت ثبت کد ملی سوادآموزان در سامانه‌ای مخصوص از سوی آموزش دهندگان، توضیح داد: اگر مجلس تصویب کند نیروهای نهضتی زمانی می‌توانند تبدیل وضعیت شوند که به لحاظ قانونی در ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ شاغل بوده باشد. شاغل آموزشی در سال ۱۴۰۱ از مهر تا شهریور و شاغل آموزشی سال ۱۴۰۲ از مهر ۱۴۰۲ تا شهریور ۱۴۰۳ محسوب می‌شود و علت ضرورت این کار نیز همین امر است.

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی در پایان سخنان خود با اشاره به مصوبه کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه در خصوص انحلال نهضت سوادآموزی، خاطر نشان کرد: در متن برنامه نوشته شده است نهضت سوادآموزی در معاونت ابتدایی ادغام شود، اما معاونت ابتدایی توسعه نیابد. سازمانی با این عریضی و طویلی چطور  می تواند در معاونت ابتدایی آموزش و پرورش ادغام شود؟. این یعنی انحلال نهضت سواد آموزی. 

معاون وزیر آموزش و پرورش  در پاسخ به اینکه برخی معلمان نهضتی از انحلال نهضت خوشحال هستند چراکه به آنها گفته شده که می توانند تعیین تکلیف شوند، بیان کرد: گفته‌اند نهضت ادغام می‌شود تا بر مبنای رویه‌ای که سال‌ها وجود داشته است با انحلال یک سازمان نیروهای آن تعیین تکلیف شوند؛ اما این روش شایسته‌ای نیست. حتما اگر جذبی رخ دهد به سمت برگزاری آزمون می‌رود. به نظر من ابتدا باید نمایندگان مجلس کمک کنند تا اساس‌نامه نهضت به صورت جهادی شود و ماموریت آن توسعه یابد و از سوی دیگر تقاضا دارم در برنامه هفتم ظرفیتی دیده شود که آموزش دهندگان ما یا در خدمت آموزش بزرگسالان باشند و یا با یک آزمون وارد چرخه آموزش و پرورش شوند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *