تمام فوتبالیست‌های معروف دوپینگی

تمام فوتبالیست‌های معروف دوپینگی

به بهانه مثبت شدن دوپینگ پل پوگبا با دیگر فوتبالیست‌های مشهوری که متهم به دوپینگ شدند آشنا شوید.

به گزارش سادس، نشریه ایتالیایی Corriere della Sera ادعا کرد که آزمایش دوپینگ پل پوگبا در ۲۰ اوت گذشته پس از رویارویی یووه با اودینزه به دلیل وجود ماده تستسترون مثبت شده است؛ مسابقه‌ای که هافبک فرانسوی در آن حتی بازی هم نکرد و نیمکت‌نشین بود. پس از آن به صورت رسمی اعلام شد که پوگبا تا انجام تحقیقات کامل به طور موقت محروم خواهد شد و سه روز فرصت دارد تا از خود دفاع کند.

دادگاه ملی ضد دوپینگ ایتالیا (NADO Italia) گفت که “متابولیت‌های تستوسترون در نمونه فرانسوی یافت شد و فعلا پوگبا محروم است. 

نیکولو شیرا، روزنامه‌نگار روزنامه ایتالیایی لا گاتزتا دلو اسپورت، در صفحه خود خبر داد که یوونتوس می‌تواند فسخ قرارداد با این هافبک فرانسوی را بررسی کند.

اما دیگر ستاره‌هایی که دوپینگ کردند

دیگو مارادونا

تمام فوتبالیست‌های معروف دوپینگی

دیگو مارادونا اسطوره‌ای آرژانتینی در طول دوران حرفه‌ای خود سه بار به دلیل دوپینگ دستگیر شد. اولین‌بار در سال ۱۹۹۱ بود که او در حال مصرف کوکایین دستگیر شد. در عین حال خود این فوتبالیست حتی منکر استفاده هم نشد و به همین دلیل اعتراضی به محرومیت ۱۵ ماهه نکرد.

پس از مجازات، مارادونا در جام جهانی ۱۹۹۴ آمریکا به میدان رفت. سپس نتیجه آزمایش دوپینگ او دوباره مثبت شد. علاوه بر این، او پنج ماده ممنوعه در خون خود داشت. 

آخرین تلاش ستاره آرژانتینی برای بازگشت به فوتبال قرارداد با بوکاجونیورز در سال ۱۹۹۵ بود. او دو سال را در این باشگاه آرژانتینی سپری کرد اما در تابستان ۱۹۹۷، تست دوپینگ مارادونا باز هم مثبت شد. این فوتبالیست با ادعای تغییر داده شدن نمونه‌ها به دادگاه رفت. دادگاه دستور آزمایش نمونه را صادر کرد اما مهاجم ۳۷ ساله تصمیم گرفت قبل از تکمیل تحقیقات به فوتبالش پایان دهد.

کلودیو کانیگیا

تمام فوتبالیست‌های معروف دوپینگی

بازیکن آرژانتینی رم که یکی از بهترین دوستان مارادونا بود نیز کوکایین مصرف می‌کرد. در مارس ۱۹۹۳، پس از بازی خانگی با ناپولی در تست دوپینگ این بازیکن آرژانتینی ردی از یک ماده ممنوعه پیدا شد و کانیگیا ۱۳ ماه از فوتبال محروم شد. بعد از اتمام محرومیت، کانیگیا برای بازی راهی بنفیکا پرتغال شد و در سال ۱۹۹۵ به بوکا جونیورز بازگشت جایی که او به همراه مارادونا به کارش ادامه داد.

آدرین موتو

تمام فوتبالیست‌های معروف دوپینگی

آدریان موتو، مهاجم رومانیایی می‌توانست به یکی از بازیکنان برجسته فوتبال تبدیل شود اما او کارش را خراب کرد؛ در سال ۲۰۰۳، چلسی این بازیکن را به قیمت ۲۳ میلیون یورو خرید و او در ۶ بازی ابتدایی ۵ گل به ثمر رساند. با این حال، در سال ۲۰۰۴، مهاجم ۲۵ ساله چلسی به دلیل مصرف کوکایین محروم شد. چلسی قراردادش را با این فوتبالیست فسخ کرد و از طریق فیفا ۱۲ میلیون یورو از او برای آسیب زدن به اعتبار باشگاه طلب کرد. موتو نیز از چلسی شکایت کرد اما در پاسخ، دادگاه داوری ورزش این بازیکن را به پرداخت ۵ میلیون یورو دیگر محکوم کرد. این بازیکن در ادامه به دادگاه فدرال سوییس و متعاقباً به دادگاه اروپایی حقوق بشر شکایت کرد اما درخواست تجدید نظرش در همه جا رد شد.

برنارد لاما

تمام فوتبالیست‌های معروف دوپینگی

برنارد لاما، دروازه‌بان فرانسوی از سال ۱۹۹۲ به دروازه‌بان اصلی پاری سن ژرمن تبدیل شد. در سال ۱۹۹۶ او مجبور شد بخشی از فصل را به دلیل مصدومیت از دست بدهد و پس از بازگشت به دلیل مصرف حشیش محروم شد. طبق قوانین ضد دوپینگ فرانسه، این دروازه‌بان باید ۱۵ ماه محروم می‌شد اما با توجه به این که ۱۴ ماه تا جام جهانی باقی مانده بود، حکم این دروازه‌بان به ۵ ماه کاهش یافت. در آن زمان، پاری سن ژرمن دیگر روی لام حساب باز نکرد. در ژانویه ۱۹۹۸ او به صورت قرضی به وستهم رفت تا تجربه بازی در لیگ جزیره را به دست آورد. امه ژاکه، سرمربی تیم ملی فرانسه او را به جام جهانی دعوت کرد اما لاما حتی یک دقیقه  هم در این مسابقات بازی نکرد.

یاپ استام

تمام فوتبالیست‌های معروف دوپینگی

یاپ استام، مدافع هلندی که با منچستریونایتد سه بار قهرمان انگلیس شد در سال ۲۰۰۱ به لاتزیو ایتالیا رفت. در آغاز فصل ۰۲-۲۰۰۱، استام در حال مصرف ناندرولون، یک استروئید آنابولیک  دستگیر شد. این هلندی ۵ ماه محروم شد اما پس از درخواست تجدید نظر، این دوره به یک ماه کاهش یافت.

ادگار داویدز

تمام فوتبالیست‌های معروف دوپینگی

ادگار داویدز بازیکن هلندی یکی از بهترین هافبک‌های دهه ۱۹۹۰ محسوب می‌شد. پس از انتقال از میلان به یوونتوس، داویدز با موفقیت در کنار زین‌الدین زیدان بازی کرد. با این حال، در سال ۲۰۰۱، تست دوپینگ او مثبت شد و او در معرض خطر ۱۶ ماه محرومیت و از دست دادن مسابقات جام جهانی ۲۰۰۲ قرار گرفت. این هافبک خواستار رسیدگی مجدد به این پرونده شد. وی مدعی شد که ماده ممنوعه به دلیل مصرف داروهای پزشکی به طور تصادفی وارد خونش شده است. در نتیجه محرومیت به چهار ماه کاهش یافت، اما او باز هم نتوانست به جام جهانی برسد چرا که تیم هلند نتوانست به مسابقات راه یابد. او برای بارسلونا، اینتر، تاتنهام و آژاکس بازی کرد. داویدز ۱۳ سال پس این رسوایی در سن ۴۱ سالگی بازنشسته شد.

سمیر نصری

تمام فوتبالیست‌های معروف دوپینگی

سمیر نصری، هافبک فرانسوی سویا، در سال ۲۰۱۶ در کلینیک DripDoctors در لس آنجلس، که متخصص ویتامین درمانی است، تحت درمان قرار گرفت. این بازیکن فوتبال تحت یک روش تزریق خون قرار گرفت تا کمبود آب در بدنش جبران شود.

این روش توسط قوانین ضد دوپینگ ممنوع است ولی او دستورات را نادیده گرفت و یک لیتر کامل را تزریق کرد. WADA توصیه کرد که نصری به مدت ۴ سال محروم شود اما از آنجایی که هیچ مدرک مستقیمی دال بر استفاده از مواد ممنوعه یافت نشد، بر اساس شواهد و قرائن، محرومیت وی به دو سال و بعداً به یک سال کاهش یافت.

فقط ثابت شد که او تحت یک دوره ویتامین درمانی قرار گرفته است که امکان پنهان کردن وجود دوپینگ در بدنش را فراهم می‌کند در نتیجه نصری تنها ۶ ماه محروم شد.

آندره اونانا

تمام فوتبالیست‌های معروف دوپینگی

آندره اونانا  در سال ۲۰۲۱ به دلیل دوپینگ به مدت یک سال محروم شد. ماده فوروزماید در بدن فوتبالیست کامرونی پیدا شد. این ماده طی آزمایشی که در ۳۰ اکتبر انجام شد، کشف شد.

اتحادیه اتحادیه های فوتبال اروپا (یوفا) اعتراف کرد که این بازیکن فوتبال تلاشی برای بهبود عملکرد ورزشی خود نداشت اما با این وجود این دروازه‌بان را ۱۲ ماه از فوتبال محروم کرد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *