نیم قرن ناکامی

نیم قرن ناکامی

یک ناکامی دیگر برای تیم امید تکراری‌ترین اتفاق ممکن برای تیمی بود که عادت کردیم هر چهار سال یک بار این تیتر را درباره‌اش بخوانیم.

به گزارش سادس، شاگردان عنایتی با شکست مقابل ازبکستان نتوانستند به عنوان یکی از چهار تیم دوم به مرحله نهایی جام ملت‌های زیر ۲۳ سال آسیا صعود کنند. به این ترتیب حسرت صعود به المپیک هم‌چنان ادامه پیدا خواهد کرد و در المپیک پاریس هم نخواهیم بود. 

تیم فوتبال المپیک کشورمان تاکنون تنها ۴ بار موفق به صعود به بازی‌های المپیک ۱۹۶۴ توکیو، ۱۹۷۲ مونیخ، ۱۹۷۶ مونترال و ۱۹۸۰ مسکو شده است.

آخرین حضور در المپیک ۱۹۷۶ مونترال و درخشش

تیم ایران با هدایت اوفارل توانست به المپیک مونترال در سال ۱۹۷۶ صعود کند.  او یک سال پس از ورود به ایران، طی مرداد و شهریور ۱۳۵۴، تیمش را برای راهیابی به این رقابت‌ها آماده کرد بود. تیم ملی بالاخره توانست با پیروزی‌های شیرین مقابل بحرین، عراق، عربستان و تساوی مقابل کویت، صعود خود به المپیک ۱۹۷۶ مونترال را قطعی کند. البته اوفارل فرصت حضور در المپیک را پیدا نکرد و قرارداد او با تیم ملی فوتبال ایران تمدید نشد تا حشمت مهاجرانی هدایت تیم ملی را برعهده بگیرد 

در بازی‌های المپیک سال ۱۹۷۶ مونترال بود که ایران بهترین نتیجه‌ را کسب کرد. این تیم در اولین دیدار خود با نتیجه‌ی ۳ بر ۲ لهستان که عنوان سومی جهان را داشت شکست داد و در دومین دیدار کوبا را با نتیجه‌ی یک بر صفر برد و به جمع هشت تیم برتر راه یافت. ایران در ادامه در مرحله‌ یک چهارم نهایی به مصاف اتحاد جماهیر شوروی رفت و  شکست خورد و از دور مسابقات کنار رفت.

نیم قرن ناکامی

تیم ملی در مراحل مقدماتی بیشتر با ترکیب ناصر حجازی، آندرانیک اسکندریان، مسیح مسیح نیا، حسین کازرانی، حسن نایب آقا، حسن نظری، علی پروین (کاپیتان)، ابراهیم قاسمپور، حسن روشن، غلامحسین مظلومی و علیرضا خورشیدی به میدان رفت. از دیگر بازیکنان ایران در دور مقدماتی باید به بیژن ذوالفقارنسب، بهرام مودت، علیرضا عزیزی، مائیس میناسیان و محمدرضا عادل‌خانی اشاره کرد.

صعود به المپیک و غیبت در روسیه

آخرین باری که ایران موفق به صعود به المپیک شد در سال ۱۳۵۸ بود. ایران با شکست چین، سنگاپور، هندوستان و سریلانکا موفق به حضور در المپیک سال ۱۹۸۰ مسکو شد ولی در سال بعد بود که ایران به دلیل تجاوز نظامی اتحاد جماهیر شوروی به خاک افغانستان، المپیک مسکو را تحریم کرد و پس از آن تا به حال هیچ گاه به المپیک راه پیدا نکرده‌ایم. 

شروع ناکامی‌های متوالی در مسیر المپیک

ایران در سال ۱۹۸۸ با تیم بزرگسالان هم نتوانست به المپیک صعود کند. ایران با تیمی که سرمربی‌اش پرویز دهداری بود با شکست برابر کویت از دور رقابت‌ها کنار رفت. تیم ملی به رهبری مرحوم پرویز دهداری در مسابقات حضور یافت. بعد از ماجرای بازی‌های آسیایی ۱۹۸۶ سئول و کناره گیری ۱۴ بازیکن از تیم ملی، چهره های جدیدی در تیم ایران بودند. مسابقه رفت و برگشت با کویت روزهای ۸ و ۱۶ اسفند ۶۵ در قطر برگزار شد. ایران در بازی رفت ۲-۱ کویت را برد، اما در بازی برگشت و در دقیقه ۹۰ با دریافت یک گل شکست خورد و بازی در نهایت ۲-۲ شد ولی کویت به دلیل گل زده در خانه حریف به المپیک صعود کرد.

آغاز دوران تیم ملی امید

اولین بار در سال ۱۹۹۲ تیم ملی امید ایران تشکیل شد. کادر مربیگری ایران شامل حسن حبیبی و بیژن ذوالفقار نسب بود. بهزاد داداش‌زاده، میرشاد ماجدی و رضا رضایی‌منش در کنار رضا شاهرودی، گل محمدی، پیروانی در تیم ایران بودند. پیروزی برابر قطر امارات، یمن و پاکستان ایران را در آستانه صعود قرار دارد ولی در اقدامی عجیب بازی‌های روز پایانی انتخابی همزمان نبود و دو تیم قطر و امارات با آگاهی از نتیجه بازی ایران پای به بازی گذاشتند. قطر در امارات پیروز شد تا راهی المپیک شود. 

برای المپیک ۱۹۹۶ نیز بار دیگر حسن حبیبی روی نیمکت ایران بود. کریم باقری، پاشازاده، مهدوی‌کیا و مرحوم مهرداد میناوند از جمله ستاره‌های این تیم بودند ولی این بار شکست تلخ برابر امارات باعث ناکامی ایران در صعود به المپیک شد.

ایران در گروهی ۳ تیمی با امارات و ترکمنستان هم‌گروه شد ولی در نهایت بعد از امارات در رده دوم قرار گرفت و از صعود به دور بعد بازماند. 

نیم قرن ناکامی

برای المپیک ۲۰۰۰ سیدنی ایگان کوردس هدایت ایران را در بازی‌های حساس انتخابی عهده دار شد. حامد کاویانپور، علی کریمی، علی انصاریان، جواد نکونام و علیرضا نیکبخت در تیم ایران بودند. 

ایران در دور گروهی نمایش بسیار ضعیفی داشت و در گروهی که لبنان و بحرین حضور داشت در رده سوم بین سه تیم قرار گرفت و نتوانست صعود کند. این شاید کابوس‌وارترین نتیجه ایران در ادوار انتخابی‌های جام جهانی بود. 

فدراسیون صفایی فراهانی با کوردس به توافق رسید تا این مربی سرمربی شود. با آمدن کوردس، پروین ترجیح داد به پرسپولیس برود و از تیم امید کنار کشید. او پس از باخت به لبنان و بحرین از دور رقابت‌ها کنار رفت. علی کریمی محرومیت معروف یکساله خود را در دوران مربیگری کوردس متحمل شد.

نیم قرن ناکامی

در مقدماتی المپیک ۲۰۰۴ آتن، محمد مایلی کهن، سرمربی تیم امید شد و دو دور اول مقدماتی را با موفقیت پیش بردیم ولی در دور نهایی با کره جنوبی، چین و مالزی همگروه شدیم و در دو بازی رفت و برگشت برابر چین شکست خوردیم و از صعود به المپیک بازماندیم.

مهدی رحمتی، وحید طالب‌لو، امیرحسین صادقی، جلال کاملی، علی بداوی، حسین کعبی، ایمان مبعلی و جواد کاظمیان از ستاره‌های ایران در این دوره بودند. کره جنوبی با کسب  ۶ پیروزی  متوالی  و به دست  آوردن  ۱۸ امتیاز  قاطعانه جواز حضور در مسابقات  المپیک  ۲۰۰۴ آتن  را به دست آورد.

چهار سال بعد برای المپیک ۲۰۰۸ پکن رنه سیموئز برزیلی هدایت امید را بر عهده داشت. شاگردان مرد برزیلی نتوانستند موفقیتی در بازی‌های مقدماتی داشته باشند و با ناکامی در گروه عربستان و استرالیا از رسیدن به بازی‌های مرحله بعدی بازماند.

نیم قرن ناکامی

علیرضا حقیقی، سوشا مکانی، حسین کعبی، مرحوم مهرداد اولادی، حسین ماهینی، مهرداد پولادی و میلاد میداوودی از جمله بازیکنان مهم ایران در این دوره بودند. 

این در حالی است که سیموئز در نشست خبری‌اش در تیم امید این صحبت‌ها را به زبان آورده بود: هدف اصلی ما قهرمانی در المپیک ۲۰۰۸ پکن است و برای این کار برنامه‌ی منظمی را تدوین کردیم. باید هر سال بر روی جوانان کار کنیم و آنها را برای قرار گرفتن در ترکیب اصلی تیم آموزش دهیم.

مقدماتی المپیک ۲۰۱۲ و داستان کامیابی‌نیا!

مقدماتی ۲۰۱۲ لندن با پیروزی در زمین عراق آغاز شد و یک اتفاق عجیب باعث شد تا ایران حذف شود. تیم علیرضا منصوریان به علت استفاده از یک بازیکن دو اخطاره به اسم کمال کامیابی‌نیا نتوانست صعود کند و در حالی که یک بر صفر برنده شده بود با رای کمیته انظباطی ۳ بر صفر بازنده شد و در دیدار برگشت نیز نتوانست این شکست را جبران کند تا حذف تلخی را متحمل شود.

کریم انصاری‌فرد، پیام صادقیان، محسن مسلمان، احسان حاج‌صفی، علیرضا بیرانوند و علیرضا جهانبخش در این تیم حضور داشتند.

شکست سنگین برابر سامورایی‌ها در سال ۲۰۱۶

نیم قرن ناکامی

هدایت ایران را این بار محمد خاکپور بر عهده گرفت و او در دور گروهی بعد از قطر توانست با ایران به دور حذفی برسد ولی در یک چهارم نهایی با ۳ گل به ژاپن باخت. 

محمد خاکپور برای دیدار مقابل تیم فوتبال امید ژاپن از ابتدا محمدرضا اخباری، محمد دانشگر، روزبه چشمی، وحید حیدریه، علی عبدالله زاده، علی کریمی، علیرضا نقی زاده، شاهین ثاقبی، مهدی ترابی، میلاد محمدی و ارسلان مطهری را روانه میدان کرده بود.

این بار تیم فوتبال امید ایران با شکست مقابل ژاپن از صعود به جمع ۴ تیم برتر رقابت‌های انتخابی المپیک ۲۰۱۶ ریو در قاره آسیا بازماند تا رویای صعود به المپیک برای فوتبال ایران ۴۴ ساله شود. 

این سنگین‌ترین شکست فوتبال ایران مقابل ژاپن در تاریخ مصاف‌های دو تیم چه در رده بزرگسالان و چه در رده امید بود و البته بعدها تیم بزرگسالان ایران نیز با هدایت کارلوس کی روش در سال ۲۰۱۹ چنین شکستی را برابر ژاپن تجربه کرد.

۲۰۲۰ حسرت به نیم قرن نزدیک شد

نیم قرن ناکامی

این بار تیم ملی امید با وجود برتری مقابل چین، به علت تفاضل گل کمتر از صعود به مرحله بعدی مسابقات انتخابی المپیک بازماند و رویای رسیدن به این مسابقات ۴۸ ساله شد. شاگردان حمید استیلی در دور گروهی ۴ امتیازی شد و به علت تفاضل گل کمتر در رده سوم گروهش قرار گرفتند.

۱ – کره جنوبی ۷ امتیاز

۲ – ازبکستان ۴ امتیاز، تفاضل گل +۱

۳ – ایران ۴ امتیاز، تفاضل گل صفر

۴ – چین یک امتیاز

بازیکنانی چون امید نورافکن، مهدی قایدی، الله یار صیادمنش و جعفر سلمانی در آن تیم بودند.

این پرونده نیم قرن ناکامی فوتبال ایران در کسب سهمیه المپیک بود. این بار در انتخابی المپیک پاریس در همان دور اول انتخابی حذف شدیم و نتوانستیم حتی به عنوان یکی از بهترین تیم‌های دوم به دور بعد برسیم. این بار پاریس که نه، به دوحه هم نرسیدیم تا در دور نهایی انتخابی المپیک حاضر باشیم. این بار رضا عنایتی یکی دیگر از مربیانی بود که طعم تلخ ناکامی در انتخابی المپیک را چشید.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *