پیروزی بر بحران گرد و غبار، اتحاد همه کشورهای منطقه را می‌طلبد

مدیر اجرایی مرکز ملی هواشناسی عربستان گفت: پیروزی بر گرد و غبار نیازمند همکاری است و از کشورهای منطقه دعوت می‌کنم تا برای مبارزه با گرد و غبار متحد شویم.

به گزارش سادس و بنابر اعلام روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، أیمن بن سالم، مدیر اجرایی مرکز ملی هواشناسی عربستان اظهار کرد: در ابتدا از جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری چنین کنفرانس‌های مهمی که در آن به موضوعات مهم این چنینی پرداخته می‌شود، تشکر می‌کنم. موضوعاتی که در این اجلاس مطرح شد بسیار با اهمیت بود و نیاز به بررسی علمی‌ دارد. همانطور که در کنفرانس مطرح شد پدیده گرد و غبار  پدیده‌ای است که از مرزهای مختلف عبور می‌کند.

وی افزود: عربستان سعودی مانند بسیاری از کشورها بر روی کمربند خشک و نیمه خشک و صحرایی جهان قرار دارد. محیط زیست کشور عربستان محیطی صحرایی است که این صحرایی بودن باعث رخداد توفان‌های گرد و غبار، ماسه‌ای، موسمی و داخلی در این کشور می‌شود.

مدیر اجرایی مرکز ملی هواشناسی عربستان ادامه داد: طبعا این گرد و غبار ممکن است که از شمال کشورهایی چون عراق و یا از غرب و از شرق کشورهای همسایه وارد عربستان شود، ولی این نشان دهنده این نیست که عربستان یکی از کشورهای منشاهای گرد و غبار باشد، بلکه این پدیده برمی‌گردد به طبیعت عربستان که یک طبیعت صحرایی است.

وی ادامه داد: طبیعتاً مدتی است که عربستان بررسی مشکلات اقتصادی، درمانی و سلامتی و محیط زیستی اجتماعی پدیده گرد و غبار و مشکلات ناشی از دیگر آثار تغییر اقلیم و آب و هوایی را آغاز کرده است.

بن سالم ادامه داد: در حال حاضر ما تلاش‌های زیادی در سطح کشوری، منطقه‌ای و بین‌المللی را آغاز کرده‌ایم، از جمله این تلاش‌ها بازسازی ساختار سازمان محیط زیست در داخل کشور عربستان است. در حال حاضر ما پنج مرکز منطقه‌ای را ایجاد کرده‌ایم که یکی از این پنج مرکز، مرکز رصد تحولات و تغییرات آب و هوایی منطقه‌ای و بین‌المللی است.

وی اضافه کرد: از جمله دیگر اقدامات ما ایجاد طرح سبز عربستان برای مبارزه با بیابان‌زایی است.

مدیر اجرایی مرکز ملی هواشناسی عربستان ادامه داد: مرکز رصد تغییرات آب و هوایی عربستان سه مرکز دیگر را در دل خود جای داده که از جمله آن‌ها مرکز برنامه منطقه‌ای بارورسازی ابرها، مرکز رصد تحولات آب و هوایی، مرکز منطقه‌ای مبارزه با توفان‌های گرد و غبار و رصد این پدیده برای اقدام زود هنگام در خصوص این پدیده است.

وی افزود: این مرکز از سوی مراکز بین‌المللی کاملاً به رسمیت شناخته شده است و در حال حاضر به طور کامل از سوی عربستان مدیریت می‌شود.

بن سالم بیان کرد: اگر به برنامه‌ریزی و کارکرد این مرکز دقت کنیم، می‌بینیم که تمام این مراکز در حال برنامه‌ریزی برای مبارزه با پیامدهای منفی تحولات تغییرات آب و هوایی هستند و همچنین مرکز رصد تحولات آب و هوایی در عربستان سعودی به ما کمک می‌کند تا این پدیده‌ها را به طور علمی پیگیری کنیم و برای حل آن راه‌حل‌هایی را داشته باشیم.

وی اضافه کرد: مرکز ملی باورسازی ابرها نیز موجب می‌شود که ما در آینده بتوانیم حجم بیشتری از بارندگی را برای کشور داشته باشیم که افزایش میزان آب در کشور موجب کاهش پدیده و توفان‌های گرد و غبار و ماسه‌ای می‌شود.

مدیر اجرایی مرکز ملی هواشناسی عربستان تصریح کرد: مرکز منطقه‌ای مبارزه با پدیده گرد و غبار و هشدار زودهنگام مسئولیت بررسی و انجام پروژه‌ها و پژوهش‌های علمی برای بررسی علل و عوامل گسترش توفان‌های ماسه‌ای و گرد و غبار منطقه را بر عهده دارد.

وی توضیح داد: این پژوهش‌ها می‌توانند به این سوال پاسخ دهند که آیا کشور عربستان صعودی منشأ گرد و غبار منتشر شده در منطقه است یا خیر؟ چرا که این پژوهش‌ها، علمی هستند و بسیاری از پرسش‌ها را می‌توانند پاسخگو باشند.

بن سالم خاطرنشان کرد: تأسیس این مرکز نشان می‌دهد که عربستان تا چه اندازه تمایل دارد که برای مبارزه با پدیده توفان‌های ماسه و گرد و غبار مشارکت داشته باشد و اتفاقاً به واسطه این مرکز سایر کشورهای منطقه را دعوت می‌کند تا با اتحاد با یکدیگر برای مبارزه با این پدیده تلاش کنند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *