تاکید بر مشق و روخوانیِ کتاب در مدارس سوئد

بسیاری از معلمان سوئدی با آغاز سال تحصیلی جدید از کودکان می‌خواهند که با محدود کردن زمان استفاده از تبلت، تحقیق آنلاین و تمرین مهارت کار با صفحه کلید رایانه، کتاب‌های چاپی بیشتری را روخوانی کنند و با مداد و قلم روی دفترهای کاغذی مشق بنویسند.

به گزارش سادس به نقل از یورونیوز، «لوتا ادهولم»، وزیر آموزش و پرورش سوئد که ۱۱ ماه پیش روی کار آمد، یکی از بزرگترین منتقدان غلبه همه جانبه فناوری است. 

وی یک ماه پیش با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که دولت این کشور قصد دارد، تصمیم آژانس ملی آموزش برای اجباری کردن استفاده از دستگاه‌های دیجیتال در پیش‌دبستانی‌ها را لغو کند.

وزیر آموزش و پرورش سوئد همچنین به آسوشیتدپرس گفته است که قصد دارد به استفاده از یادگیری دیجیتال برای کودکان زیر ۶ سال پایان دهد.

یک ارزیابی بین‌المللی از سطح توانایی روخوانی دانش‌آموزان کلاس چهارم نشان می‌دهد که با وجود بالاتر بودن نمراتِ کودکان سوئدی نسبت به میانگین نمرات در سایر دانش‌آموزان در اروپا، توانایی روخوانیِ کتاب در دانش آموزان سوئدی در سال ۲۰۲۱ میلادی نسبت به سال ۲۰۱۶ کاهش یافته است.

البته برخی کارشناسان آموزش، کاستی‌های یادگیری در دوران همه‌گیری کرونا و همچنین تعداد فزاینده دانش آموزان مهاجری را که سوئدی زبان مادری آنها نیست، از جمله دلایل این افت مطرح می‌کنند. با این حال کم نیستند کارشناسانی که به این باور رسیده‌اند که استفاده بیش از حد از صفحه نمایش دیجیتالی موجب افت تحصیلی دانش‌آموزان شده است.

در همین حال نتایج یک بررسی دانشگاهی توسط موسسه کارولینسکا (Karolinska Institute) تاکید دارد که تمرکز نظام آموزشی باید دوباره بر کسب دانش از طریق کتاب‌های درسی چاپی و تخصص معلمان جلب شود.

یونسکو نیز ماه گذشته به کشورهای جهان توصیه کرد که فناوری در آموزش باید به گونه‌ای به کار گرفته شود که هرگز جایگزین آموزش حضوری و تحت سرپرستی معلمان نشود.

البته همچنان کارشناسانی هستند که نسبت به لزوم محدودسازی آموزش دیجیتال متقاعد نشده‌اند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *