افزایش ایمنی و سلامت زائران اربعین/ هلال احمر برای راهپیمایی اربعین چه کرد؟

رئیس جمعیت هلال احمر کشورمان با تشریح گزارشی از اقدامات انجام شده از سوی این جمعیت در ماموریت اربعین ۱۴۰۲، اعلام کرد که راهپیمایی امسال علیرغم افزایش شمار زائران در وضعیت ایمنی و سلامت بهتری در مقایسه با سال‌های قبل برگزار شده است.

به گزارش سادس، راهپیمایی اربعین ۱۴۰۲ درحالی برگزار شد که شمار زائران ایرانی حاضر در این گردهمایی عظیم رکورد چشمگیری برجای گذاشت و بیش از چهار میلیون نفر در آن شرکت کرده و به زیارت عتبات رفتند، در عین حال آمارهایی که تاکنون منتشر شده حاکی از آن است که راهپیمایی امسال علیرغم افزایش شمار زائران در ایمنی بیشتری برگزار شده و خدمات ارائه شده از سوی دستگاه‌های مختلف نیز کیفیت و کمیت بالاتری در مقایسه با سال‌های قبل داشته است.

در میان دستگاه‌های مختلفی که در برگزاری راهپیمایی اربعین ۱۴۰۲ دارای مسئولیت بودند، جمعیت هلال احمر از مهم‌ترین این دستگاه‌ها بود. این جمعیت در داخل کشورمان در کنار دیگر دستگاه‌ها به اجرای طرح ویژه اربعین پرداخت و علاوه بر آن در خاک کشور عراق نیز به عنوان تنها ارگان ایرانی حضور داشت و به ارائه خدمات امدادی و درمانی به زائران پرداخت. خدماتی که شمار آن در داخل و خارج از کشور از سه میلیون و ۶۰۰ هزار خدمات امدادی و درمانی فراتر رفته است.

هلال احمر در ماموریت اربعین ۱۴۰۲ چه کرد؟

دکتر پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر کشورمان در گفت‌وگو با سادس به تشریح اقدامات این جمعیت در راهپیمایی اربعین امسال و تفاوت خدمات ارائه شده از سوی این جمعیت در مقایسه با سال‌های قبل پرداخته است.

رئیس جمعیت هلال احمر کشورمان با بیان اینکه طرح سلامت و امداد و نجات اربعین ۱۴۰۲ از سوی جمعیت هلال‌احمر رسما از تاریخ ۲۷ مرداد ماه امسال برابر با اول ماه صفر آغاز شده و  تا ۱۷ شهریورماه امسال برابر با ۲۲ ماه صفر ادامه داشت، گفت:  البته آمادگی جمعیت هلال احمر تا پایان ماه صفر نیز تداوم خواهد یافت و خدمات این جمعیت در کشور عراق به زائران ارائه می‌شود. همزمان با اجرای این طرح، طرح‌های ویژه هلال احمر در مشهد و محورهای منتهی به خراسان رضوی نیز به مناسب سالگرد شهادت امام رضا (ع)، نیز اجرا می‌شود.

کولیوند درباره ظرفیت‌های به‌کارگیری شده اعم از امکانات، منابع انسانی و تجهیزات امدادی فعال طرح اربعین ۱۴۰۲ در داخل کشور گفت: در داخل کشورمان ۱۳۳۱ مرکز و پایگاه عملیاتی امداد و نجات درآماده‌باش کامل قرار داشتند. همچنین ۱۸ مرکز امداد هوایی با ۱۸ فروند بالگرد نیز برای انجام ماموریت‌های پشتیبانی در آماده‌باش کامل قرار داشتند.  

وی با بیان اینکه ۱۵ قرارگاه مرزی شامل ۹ قرارگاه درون مرزی و شش قرارگاه برون مرزی در طول اجرای طرح ویژه اربعین ۱۴۰۲ از سوی جمعیت هلال احمر ایجاد شد، اظهارکرد: همچنین ۱۸۶ پست موقت و سیار نیز در داخل ایران و در کشور عراق برپا شد.

افزایش ایمنی و سلامت زائران اربعین/ هلال احمر برای راهپیمایی اربعین چه کرد؟
خدمات هلال احمر در عراق

مشارکت ۲۲ هزار نیروی متخصص و داوطلب در طرح اربعین هلال احمر

رئیس جمعیت هلال احمر کشورمان از مشارکت بیش از ۲۲ هزار نیروی تخصصی کادر و داوطلب جمعیت هلال احمر در ماموریت اربعین ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: در طرح امسال ۵۴۸۶ دستگاه خودروی عملیاتی به کار گرفته شد. همچنین حدود ۱۴۰ دستگاه خودروی کاپوتاژ شده شامل ۳۳دستگاه تریلی، ۹دستگاه کامیونت ایسوزو برای حمل داروها، ۱۰دستگاه خودرو فرماندهی، ۸۰دستگاه آمبولانس و شش دستگاه اتوبوس آمبولانس نیز در کشور عراق به کار گرفته شد.

کولیوند با بیان اینکه یکی از تفاوت‌های ماموریت جمعیت هلال احمر در راهپیمایی اربعین امسال ارتقاء انسجام در ارائه خدمات درمانی و امدادی به زائران حسینی در دو سوی مرزهای ایران و عراق بود، گفت: برای تحقق این منظور، ماه‌ها برنامه‌ریزی و هماهنگی انجام شد و در واقع ما در جمعیت هلال احمر بلافاصله پس از ایام اربعین ۱۴۰۱، آسیب شناسی و احصاء مشکلات مربوط به سلامت زائران و بیماری‌های موجود در زمان ایام اربعین حسینی را آغاز کردیم و راهکارهای مقابله و پیشگیری از آن را احصا کردیم. تمام این اقدامات تحت عنوان جلسه ستاد اربعین در جمعیت هلال‌احمر انجام شد.

آغاز برنامه‌ریزی برای اربعین ۱۴۰۳ از سوی جمعیت هلال احمر

وی ادامه داد: برای اربعین ۱۴۰۳ نیز جمعیت هلال احمر از حالا اقدامات خود را آغاز کرده و با آسیب‌شناسی ماموریت اربعین ۱۴۰۲ تلاش خواهیم کرد تا مشکلات موجود را رفع کرده و خدمات خود را ارتقا دهیم.

رئیس جمعیت هلال احمر کشورمان افزایش هماهنگی با طرف عراقی را نیز از دیگر اقدامات انجام شده از سوی هلال احمر برای ماموریت اربعین ۱۴۰۲ دانست و گفت: چندین دیدار با مسئولان عراقی انجام و هماهنگی‌های خوبی در این خصوص انجام شد. به عنوان مثال در تاریخ ۱۸ تیرماه امسال، از صالح الحسناوی، وزیر بهداشت عراق دعوت به عمل آمد و در جلساتی که به حضور وی و هیات همراهش در تهران و به میزبانی جمعیت هلال احمر ایران برگزار شد، تصمیمات خوبی  برای ارائه خدمات درمانی در ایام اربعین اتخاذ شد.

امکان جراحی پزشکان ایرانی در بیمارستان‌های عراق در اربعین امسال

کولیوند ادامه داد: یکی از توافقات این دیدار اجازه اعمال جراحی توسط پزشکان ایرانی در بیمارستان‌های عراقی بود. این نخستین بار است که پزشکان داوطلب هلال احمر در خاک عراق، صرفا در ایام اربعین، اجازه انجام جراحی یافتند. علاوه بر این‌ها امسال حضور اتوبوس آمبولانس، آمبولانس و خودروهای امدادی هلال احمر کشورمان در خاک عراق تسهیل شد، که این موارد در سال‌های گذشته وجود نداشت.  

به گفته وی، در دیدار با رئیس جمعیت هلال‌احمر عراق، وزیر کشور و وزیر مخابرات عراق و … نیز هماهنگی‌های خوبی برای اعزام خودروها و تیم‌های امدادی، ارتباطات رادیویی و بی‌سیم و … در ایام اربعین حسینی به کشور عراق انجام شد. تمام این اقدامات از ماه‌ها قبل از شروع راهپیمایی اربعین انجام شد.

رئیس جمعیت هلال احمر کشورمان با بیان اینکه پیش از همه این‌ موارد، هماهنگی بین بخشی در داخل کشور نیز امری ضروری بود، گفت: جمعیت هلال احمر از خردادماه همه دستگاه‌های مسئول را به میز مذاکره دعوت کرد و آمادگی کامل خود برای فعالیت در چارچوب ستاد مرکزی اربعین را اعلام کرد. امسال کنگره بین‌المللی سلامت در اربعین نیز برگزار شد.

افزایش ایمنی و سلامت زائران اربعین/ هلال احمر برای راهپیمایی اربعین چه کرد؟
هلال احمر در عراق

وی ادامه داد: همایش علمی سومین کنگره بین‌المللی سلامت در اربعین از ۱۱ تا ۱۳ مردادماه و درست دو هفته پیش از آغاز عملیات اربعین با تلاش جمعیت هلال احمر در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد و ۲۰۰ سخنران چکیده مقالات خود را پیرامون بهداشت، درمان و امداد در عملیات اربعین به طور همزمان در سه سالن همایش ارائه کردند. از این تعداد ۵۰ نفر از ۹ کشور دیگر به این کنگره پیوسته بودند. در کنگره در واقع از آخرین یافته‌های علمی برای اجرای بهتر ماموریت اربعین بهره بردیم.

کولیوند با بیان اینکه پوشش درمانی میلیون‌ها زائر از اقوام متنوع و کشورهای مختلف در اربعین، تجارب، دستورالعمل و پروتکل‌های علمی خاص خود را می‌طلبد، گفت: در همین راستا نیز کتاب راهنمای بالینی سلامت در اربعین تنها یکی از کتاب‌های جدید هلال احمر در زمینه سلامت در تجمعات انبوه بود که مرداد ماه امسال در حضور رئیس جمهور و وزیر بهداشت با همکاری سازمان نظام پزشکی کشور رونمایی شد.

افزایش دو برابری خدمات امدادی و درمانی هلال احمر در اربعین ۱۴۰۲

رئیس جمعیت هلال احمر کشورمان در پاسخ به اینکه خدمات و امکانات جمعیت هلال احمر در ماموریت اربعین ۱۴۰۲ چه تفاوتی با سال‌ها قبل داشت، به سادس گفت: در نتیجه اقدامات و هماهنگی‌های انجام شده، تعداد درمانگاه‌ها و همین‌طور تعداد کادر درمان داوطلب در اربعین امسال  دو برابر شد. به طوریکه بیش از چهار هزار پزشک متخصص، عمومی، پرستار، ماما و بهیار و امدادگر در مراکز درمانی هلال احمر کشورمان در شهرهای نجف، کربلا و مسیر بین این دو شهر مستقر شدند.

وی ادامه داد: همچنین ۱۶۰۰ پزشک و پیراپزشک داوطلب با حضور به شکل سیار در مسیر نجف تا کربلا توانستند بیش از ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار خدمت پزشکی را به راهپیمایان حسینی ارائه کنند. از طرفی در داخل کشور هم امدادگران هلال احمر علاوه بر پوشش حوادث داخلی، در مرزهای ۹ گانه داخلی در شرق و غرب کشور، در خدمت به زائران حاضر و در آماده باش کامل بودند.

کولیوند افزود: تفاوت دیگر نیز این بود که در اربعین امسال طی مذاکرات صورت گرفته با کشور عراق، علاوه بر حضور جراحان ایرانی در  چند بیمارستان عراق، تیم‌های بهداشتی عراق و ایران با همکاری یکدیگر بر تمامی موکب ها نظارت کردند و حتی برخی از موکب های متخلف را پلمب کردند.

استقرار امدادگران هلال احمر  ایران در جاده‌های عراق

رئیس جمعیت هلال احمر کشورمان درباره امدادرسانی به حوادث ترافیکی نیز گفت: با توجه به پیش‌بینی حوادث ترافیکی در مرزها و مسیر مرزها تا کربلا و نجف، جمعیت هلال احمر در هر ۱۰۰ کیلومتر،   پایگاه امدادی خود را در کشور عراق مستقر کرد. همچنین در مسیرها و نقاط پر حادثه کشور عراق نیز اتوبوس- آمبولانس هلال احمر مستقر شد تا و در صورت وجود مصدومان بدحال هرچه سریعتر نسبت به اعزام مصدومان برای ادامه درمان در داخل کشورمان انجام شود.  

به گفته کولیوند در ماموریت اربعین امسال، جمعیت هلال احمر با هماهنگی انجام شده با موسسه پاستور با تمامی امکانات در خصوص شناسایی بیماری‌های مسری در کشور عراق نیز اقدام کرده و تیم‌هایی نیز در این خصوص مستقر شدند. همچنین ۱۰ تیم پزشکی با ۶۰ سرفصل پژوهشی نیز در کشور عراق فعال بوده و بیش از ۶۰ فیلم کوتاه برای پیشگیری از گرمازدگی و انواع بیماری‌های محتمل از سوی هلال‌احمر تولید و در سایت ها و فضاهای مجازی بارگذاری و توزیع شد.

افزایش ایمنی و سلامت زائران اربعین/ هلال احمر برای راهپیمایی اربعین چه کرد؟
هلال احمر ایران در عراق

وی اضافه کرد: همچنین با توجه به اینکه امسال نگرانی‌های زیادی بابت گرمازدگی زائران وجود داشت، جمعیت هلال احمر اقدام به ایجاد تونل‌ها و اتاقک‌های هوای خنک در مرزها و کشور عراق کرد، تا زائران بتوانند با حضور در آن دمای بدن خود را به تعادل رسانده و از گرمازدگی جلوگیری کنند.

رئیس جمعیت هلال احمر کشورمان با اشاره به وظیفه این جمعیت در ارائه آموزش به مردم نیز گفت: در همین راستا نیز آموزش و آگاه‌سازی زائران اربعین را در دستورکار قراردادیم و از مدت‌ها قبل از شروع مراسم اربعین تا حین برگزاری و بازگشت زائران با استفاده از ظرفیت رسانه‌ها و تیم‌های داوطلب نسبت به آموزش به زائران برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها و جلوگیری از وقوع حوادث آموزش‌هایی را ارائه کرده و هشدار دادیم.

هلال احمر در جست‌وجوی گمشدگان

کولیوند با اشاره به فعالیت جمعی از داوطلبان و جوانان جمعیت هلال احمر برای کمک به زائران نیز اظهارکرد:  گروه‌هایی از جوانان و داوطلبان جمعیت هلال احمر نسبت به شناسایی افراد گمشده و یافتن خانواده آنان اقدام کردند. در نتیجه این طرح چندین کودک و فرد گمشده به نزد خانواده خود بازگشتند. همچنین گروه‌هایی دیگر نیز اقدام به کمک به زائران سالخورده یا بیمار کردند.

وی گفت: در نتیجه اقدامات انجام شده ما شاهد آن هستیم که در راهپیمایی اربعین ۱۴۰۲، علیرغم افزایش چشمگیر زائران، آمار حوادث و آسیب‌دیدگی‌های جدی زائران کاهش چشمگیری داشت. همچنین در حوزه رسیدگی به حوادث نیز جمعیت هلال احمر در مدت زمان کمتری در محل حاضر شده و خدمات بهتر و موثرتری را ارائه کرد. در مجموع می‌توان گفت که راهپیمایی اربعین امسال در ایمنی و سلامت بهتری برای زائران در مقایسه با سال‌های گذشته برگزار شد و ما امیدواریم در سال آینده نیز شاهد وضعیتی به مراتب بهتر از سال‌جاری باشیم.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *