۲۰ هکتار مرتع خراسان شمالی در آتش سوخت/ ثبت رکورد آتش سوزی در مراتع استان

سادس/خراسان شمالی فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی از ثبت رکورد در آتش سوزی مراتع استان خبر داد.

سرهنگ موسی الرضا حیاتی در گفت و گو با سادس، اظهار کرد: آتش سوزی های امسال در مراتع استان نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری یافته است، به طوری که طی امسال شاهد آتش سوزی در ۲۰ هکتار از مراتع استان بوده ایم.

وی تاکید کرد: این آمار در حالی است که طی کل سال ۱۴۰۱، آتش سوزی های رخ داده ۱۵ فقره و مساحت آتش سوزی در مراتع استان، ۱۰ هکتار بود اما امسال و اکنون که هنوز نیمی از سال به اتمام نرسیده است، شاهد آتش سوزی در ۲۰ هکتار معادل ۲ برابر کل سال گذشته هستیم.

وی عامل انسانی را مهمترین دلیل بروز این آتش سوزی ها دانست و گفت: ۹۹ درصد از علت بروز این آتش سوزی ها، انسانی بوده و وزش باد و گرمای شدید هوا نیز موجب گستردگی آتش سوزی شده است.

حیاتی با بیان اینکه تجهیزات یگان به‌ویژه در زمینه اطفای حریق در این استان ۲۸ هزار کیلومتر مربعی کافی نیست، تصریح کرد: دیگر دستگاه‌ها نیز به هنگام حریق یاریگر ما نیستند.

وی افزود: متاسفانه یگان های حفاظت سایر دستگاه ها خیلی ضعیف عمل می کنند و از دیگر سو تیم و تجهیزات مناسب هم ندارند در حالی که ما از یگان حفاظت دستگاه هایی مانند جهاد کشاورزی، اداره کل حفاظت از محیط زیست و امور عشایر استان انتظار کمک داریم.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی تاکید کرد: بهره برداران طبیعت در صورت روشن کردن آتش در طبیعت نسبت به پاکسازی اطراف آتش از گیاهان اقدام کنند تا آتش به این گیاهان سرایت نکند.

وی افزود: علاوه بر آن هنگام خاموش کردن آتش نیز از خاموش شدن آن اطمینان حاصل کنند تا بقایای آتش باقی نماند؛ چراکه اگر بقایای آتش باقی مانده باشد ممکن است با وزش باد دوباره شعله ور شده و به سایر مناطق سرایت کند.

حیاتی افزود: علاوه بر آن بهره برداران از انداختن بطری آب، به خصوص بطری آبی که درون آن آب وجود دارد و همچنین شیشه و خرده شیشه به شدت خودداری کنند، چراکه با تابش نور خورشید به آن ها، بطری آب و شیشه حالت ذره بینی پیدا کرده و امکان روشن شدن آتش وجود دارد.

وی ادامه داد: افراد در صورت مشاهده آتش سوزی و یا بلند شدن دود در طبیعت هرچه سریع تر با شماره تلفن ۱۵۰۴ تماس بگیرند تا منابع طبیعی نسبت به خاموش کردن آتش وارد عمل شود.

گفتنی است عرصه‌های طبیعی پارک ملی سالوک شهرستان اسفراین نیز روز گذشته دچار آتش سوزی شده بود که پس از چندین ساعت عملیات، مهار شد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *