قالیباف: زیرساخت‌های ورزش باید با محوریت خانواده ایجاد شود

قالیباف: زیرساخت‌های ورزش باید با محوریت خانواده ایجاد شود

محمدباقر قالیباف با تأکید بر اینکه از طریق برگزاری جلسات خشک و نامه‌نگاری‌ها هیچ مشکلی از حوزه ورزش و نیازهای ورزشکاران حل نمی‌شود به بسته شدن پنجره جمعیتی کشور و حرکت به سوی سالخوردگی جمعیت اشاره کرد و گفت: تا چند سال آینده هرچه اعتبار برای ورزش دریافت کنید دیگر فردی برای حضور در این عرصه‌ها وجود نخواهد داشت؛ لذا همه فرصت‌های از دست رفته قابل جبران هستند؛ جز این فرصت مهم جمعیتی و این نشان می‌دهد هر اقدامی برای حوزه ورزش دیر است و باید از هر فرصتی برای حمایت بیشتر و جدی‌تر از عرصه ورزش استفاده کنیم.

به‌گزارش سادس به نقل از خانه ملت، محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با رؤسای فدراسیون‌های ورزشی که صبح امروز (پنجشنبه، ۹شهریور ماه) در بهارستان صورت گرفت، با تأکید بر لزوم بازنگری در اقدامات بخش ورزش و تبیین نقش دولت در این حوزه، گفت: با نگاهی به فرهنگ تقسیم کار فعلی کشور در می‌یابیم که رده‌های پایین کشور همواره منتظر اقدام رده‌های بالا و رده‌های بالا منتظر اقدامات رده‌های بعدی هستند؛ به این معنا که در باز کردن گره‌ها و حل مشکلات، همگی منتظر برداشتن قدم توسط دیگری هستند و همین باعث می‌شود عمرها تمام شده، دهه‌ها گذشته و اشتباهات تکرار شود، از این رو لازم است در این چرخه ناکارامد تجدید نظر کنیم.

مجلس در رسیدگی به لایحه برنامه هفتم زخم‌های کهنه حوزه ورزش را درمان می‌‎کند

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در این چرخه ناکارآمد، آنهایی موفق بوده‌اند که منتظر دیگران ‌نیستند، اظهار داشت: ممکن است ورزشکاری که جوانمردانه کار را آغاز کرده در این مسیر به موفقیت آنچنانی دست نیابد اما توانسته نسبت به هم رده‌های خود به گونه‌ای عمل کند که نام نیکی از او باقی بماند.

وی در ادامه با اشاره به اقداماتی که قرار است مجلس در حمایت از حوزه ورزش در جریان رسیدگی به احکام لایحه برنامه هفتم کشور انجام دهد، گفت: شغل محسوب نشدن، تعیین تکلیف فدراسیون‌ها، دنبال کردن حق پخش برای همه باشگاه‌ها و ایجاد صندوق برای قهرمانان از جمله زخم‌های کهنه‌ای است که چند دهه به آن دچار هستیم لذا تلاش مجلس این است که در جریان رسیدگی به احکام لایحه برنامه هفتم آنها را مورد توجه قرار دهد.

وی افزود: همچنین اگر قوانین دائمی دست و پاگیری وجود دارد که مانع رشد ورزش کشور است باید با اصلاح آن به سمت تسهیل‌گری در حوزه ورزش پیش برویم و این وظیفه مجلس به عنوان نهاد قانونگذاری است.

جنس ورزش هم دولتی، هم خصوصی و هم مردمی است

قالیباف با بیان اینکه ورزش از جنسی است که همزمان می‌تواند دولت، بخش خصوصی، مردم، حوزه قهرمانی و… را در بر بگیرد، عنوان کرد: با تجربه‌ای که دارم می‌گویم ورزش هم دولتی است و هم نیست؛ هم در خود پول دارد و هم ندارد؛ تمام اینها بستگی به این دارد که چه میزان عشق، دلدادگی، توکل داشته و تا چه حد با نیت خدمت به مردم و جوانان کار را پیش ببریم.

رئیس قوه مقننه با اشاره به دوران حضور خود در نیروی انتظامی یادآور شد: در آن زمان حدود ۱۸ رشته ورزشی حرفه‌ای را راه اندازی و روزی که کار را آغاز کردیم هدفگذاری این بود که تیم فوتبال پاس ظرف دو سال قهرمان شود و در ورزشگاه متعلق به خود بازی کند که دو سال بعد نیز این اتفاق افتاد و به بازی‌های آسیایی نیز راه یافت؛ این مسئله نشان می‌دهد که با یک برنامه‌ریزی دقیق معطوف به هدف می‌شود به نتیجه رسید.

ورزش؛ صنعتی ارزش‌آفرین، غرورآفرین و هویت‌بخش است

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان ورزش را یک سرگرمی ندانست بلکه آن را صنعتی عنوان کرد که در آن ارزش افزوده فرصت‌های اقتصادی، مادی، سلامت جسم و روان وجود دارد و افزود: به ورزش از هر بُعدی بنگریم سود دارد که باید به آن باور داشته باشیم. ورزش؛ صنعت ارزش‌آفرین، غرورآفرین، هویت بخش، حریت و فتوت است.

وی اضافه کرد: بعد از ناجا که وارد شهرداری شدم به ورزش با نگاه همگانی توجه کردیم لذا در نقاط مختلف شهر، قطعات زمین را تعیین کرده و تأکید می‌کردم که در یک بازه زمانی مشخص، مثلاً تا ماه آینده باید دور این زمین فنس‌کشی و چمن شده باشد و حتی مربی هم برای آن تعیین شده باشد و اگر اینطور نباشد در شهرداری را می‌بندم؛ و همه دیدیم که به سرعت در نقاط مختلف شهر فضاهای ورزشی این چنینی برای مردم فراهم شد.

مردم باید با آشنایی با حقوق خود، مطالبه‌گر شوند

قالیباف با بیان این که به‌تنهایی در جنوب شهر بیش از ۱۲۰۰ زمین چمن ایجاد شد و به جایی رسیدیم که مردم هر محله حق خود می‌دانستند که به آنها زمین فوتبال داده شود افزود: این یعنی مردم پای کار آمده و با حقوق خود آشنا شده بودند و لذا مطالبه‌گر شدند و امروز نیز باید اینگونه به موضوع نگریست.

وی در همین زمینه تأکید کرد: البته اگر با این روحیه کار کنیم که با نشستن پشت میز و نامه‌نگاری بخواهیم اقدامی انجام دهیم، حتی با داشتن اعتبار نیز کاری نمی‌توان کرد چرا که کسانی می‌توانند پول را به درستی خرج کنند که بتوانند اعتبار و بودجه مورد نیاز خود را تولید کنند.

باید از هر فرصتی برای رشد ورزش استفاده کرد

وی با بیان اینکه متأسفانه با از دست دادن فرصت‌ها شاهد بسته شدن پنجره‌های جمعیتی کشور بوده و به سمت کشوری سالخورده پیش می‌رویم، گفت: تا چند سال آینده هرچه اعتبار برای ورزش دریافت کنید دیگر فردی برای حضور در این عرصه‌ها وجود نخواهد داشت. همه فرصت‌های از دست رفته قابل جبران هستند جز این فرصت مهم جمعیتی و این نشان می‌دهد هر اقدامی برای حوزه ورزش دیر است و باید از هر فرصتی برای حمایت بیشتر و جدی‌تر از عرصه ورزش استفاده کنیم.

قالیباف با بیان اینکه ورزش پایه فرهنگی و تمدنی دارد و باید به آن به ویژه در حوزه همگانی توجه کرد افزود: در حال حاضر شاهد مردسالاری در حوزه ورزش هستیم و این مسئله را حتی در همین جلسه می‌بینیم، به این معنا که حتی یک خانم اینجا حضور ندارد در حالی که نیمی از جمعیت کشور بانوان هستند و بانوان ورزشکار زیادی در سطوح مختلف داریم.

وی تأکید کرد: زمانی که از حضور بانوان در عرصه ورزش سخن می‌گوییم یعنی اهمیت نقش خانواده و بنابراین لازم است در این عرصه خانواده محور، برنامه‌ریزی کرده و حرکت کنیم.

وی با تأکید بر اینکه در برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها باید خانواده محور حرکت کنیم، افزود: مخاطب برنامه هفتم را به جای این که قشر بندی کنیم، خانواده قرار داده‌ایم و البته اگر ۳۰ سال قبل به این مسئله توجه می‌شد و هنگام ساختن زیرساخت‌های ورزش به گونه‌ای اقدام می‌کردیم که افراد با خانواده در استادیوم حضور یابند، فضای امروز آن قطعاً تغییر می‌کرد.

ورزش با کمترین هزینه، می‌تواند بزرگ‌ترین افتخارات عرصه بین‌المللی را برای کشور رقم بزند

قالیباف با اشاره به اقدامات حوزه ورزش در زمانی که شهرداری تهران را بر عهده داشت، اضافه کرد: فضاهای ورزشی مختلف از جمله بسیاری از استخرها به صورت دوقلو ساخته شد تا هم بانوان بتوانند از آن استفاده کنند و هم آقایان، لذا شاهد بودیم که صبح که مردم برای استفاده از اماکن ورزشی مراجعه می‌کردند، صرفاً آقایان نمی‌آمدند بلکه کل خانواده می‌آمدند و از امکانات ورزشی که به صورت مجزا فراهم شده بود استفاده می‌کردند و همین باعث ثبات و آرامش خانواده می‌شد. تأکید من این است که توجه به این مسائل پول نمی‌خواهد بلکه به جز آن، ایده، علاقه، اراده، تدبیر و دلسوزی برای خانواده‌ها و جوانان را می‌طلبد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از طریق برگزاری جلسات خشک و نامه‌نگاری‌ها هیچ مشکلی حل نمی‌شود، تأکید کرد: نباید اجازه دهیم فرصت‌ها از دست برود. خروج قهرمانان از کشور و یا فراموش کردن او بعد از دوران قهرمانی یکی از اشکالات کار بوده و افتخارآمیز نیست. در حالی که ورزش می‌تواند با کمترین هزینه بزرگ‌ترین افتخارات را در عرصه بین‌المللی برای ما رقم بزند.

جنس ورزش معجزه‌گر است

وی در ادامه با تأکید بر اثرگذاری روحی و روانی ورزش در کشور، عنوان کرد: جنس ورزش معجزه‌گر است که اقتصاد، فرهنگ، تمدن، سلامت و افتخار می‌دهد و هیچ ضرری در آن نیست که اگر این گنجینه را درک کنیم منتظر کسی نمی‌مانیم که به ما کمک کند که از این گنج استفاده کنیم لذا ظرفیت لازم برای انجام کار وجود دارد و مایلم اگر مطالبه‌ای هست از این جنس باشد.

زیرساخت‌های ورزش باید با محوریت خانواده ایجاد شود

رئیس قوه مقننه با تأکید بر اینکه زیرساخت‌های کشور را باید با محوریت خانواده ساخت که به سلامت و نشاط جامعه و سبد اقتصاد خانواده کمک می‌کند، اظهار کرد: شرایط اقتصادی امروز اجازه نمی‌دهد ورزش در سبد خانواده قرار گیرد لذا این امکان را ما باید برای آنها فراهم کنیم.

وی افزود: امروز حتی خیرین مدرسه‌ساز حاضر هستند امکانات ورزشی احداث کنند که لازم است بستر آن را فراهم کنیم و تسهیلاتی بدهیم که در نهایت آنها نیز با تخفیفاتی این امکانات را در اختیار خانواده‌ها قرار دهند. از زمانی که در شهرداری تهران بودم تا کنون، ۵۰ هزار صندلی سینما به شهر اضافه شده که بخش خصوصی مسئول آن است البته شهرداری عنوان کرد با ساخت هر عدد صندلی در حوزه تجاری به آنها کمک شود و همین موضوع باعث شد سینماهای زیادی ساخته شود که در حوزه ورزش نیز این اتفاق افتاد. لذا وقتی از یک حوزه به صورت قانونی حمایت کنیم، سرمایه‌گذاران و خیران نیز به آن توجه می‌کنند.

اجتماعی‌ترین موضوع در جامعه بعد از دین، ورزش است

قالیباف با بیان اینکه بی‌شک ورزش یک علم پیچیده است که تکنولوژی، مربی، امکانات و تجهیزات خاص خود را می‌طلبد، گفت: گاهی می‌بینیم در حوزه نوجوانان وضعیت خوبی در عرصه بین‌الملل داریم اما به حوزه بزرگسال که می‌رسیم می‌بینیم با فاصله از برخی کشورها قرار گرفته‌ایم یعنی آنها در طول مسیر امکانات و تکنولوژی‌هایی را می‌آورند اما ما در پایش این موضوع ایراداتی داریم که بخشی از آن در حوزه مسائل مدیریتی، رویکردی، علمی و فناوری و بخشی در حوزه ساختاری است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه با همه وجود از دوران مدرسه متوجه شده‌ام ورزش در همه ابعاد زندگی اثرگذار است و همه خانواده‌ها می‌توانند از آن استفاده کنند، خاطرنشان کرد: بعد از دین، اجتماعی‌ترین موضوع ورزش است که ‌می توان از این طریق با همکاری آینده کشور را بسازیم و اگر کمک‌های اداری و قانونی نیاز باشد ما مسئولان باید به آن ورود کنیم و لذا یکی از تلاش‌های جدی ما در جریان رسیدگی به احکام لایحه برنامه هفتم در همین موضوع است.

در این جلسه سرپرست وزارت ورزش و جوانان و تعدادی از روسای فدراسیون‌های ورزشی کشور نیز به بیان دیدگاه‌ها، مطالبات و پیشنهادات خود پرداختند.

پایان پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *