نیکزاد: نجات «دریاچه ارومیه» موضوعی ملی است

نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلاکی با تاکید بر اینکه دریاچه ارومیه و احیا و نجات آن موضوعی فرادستگاهی و فراجریانی است، گفت: برای نجات این میراث ملی باید فراتر از بخشنامه و دستورالعمل اقدام کنیم که این به عزمی جدی و دوری از شعارزدگی نیاز دارد.

علی نیکزاد در گفت‌وگو با سادس اظهار کرد: امروز باید تمام دلسوزان کشور در همه عرصه‌ها بحث نجات دریاچه ارومیه را بر خود واجب بدانند و به‌عنوان یک ایرانی برای آن اقدام عاجل کنند.

وی با اشاره به نقش مردم و تشکل‌های مردم نهاد در این زمینه بیان کرد: در موارد این چنینی،‌ نقش تشکل‌های دلسوز مردم نهاد در تمام دنیا تعیین‌کننده و مهم است؛ این هم‌افزایی با دستگاه‌های مربوطه است که می‌تواند امید به احیای دریاچه ارومیه را به واقعیت نزدیک‌تر کند.

نیکزاد تمرکز خاص بر مدیریت تولیدات کشاورزی را به عنوان یکی از راه‌های کمک به احیای دریاچه ارومیه دانست و افزود: با انجام برخی امور می‌توان به احیای دریاچه ارومیه امید داشت که از جمله آن،‌ انجام نظارت همه‌جانبه بر بهره‌برداری آب جهت پیشگیری از برخی سوءاستفاده‌ها، اصلاح الگوی کشت، هدایت و حمایت از آبیاری قطره‌ای در این منطقه و حمایت عملی و موثر و داشتن طرح‌هایی است که حکم مشوق برای کشاورزانی دارد که برای اصلاح سیستم زراعت و کاشت درخت و بستن چاه‌های غیرمجاز خود اقدام می‌کنند. 

وی اضافه کرد: برای احیای دریاچه ارومیه باید به سمت استفاده از راهکارهای موجود در جهان در کنار اتخاذ سیاست‌های حوزه حکمرانی، ایجاد تعامل سازنده با مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی و مطالعه تطبیقی بین آنچه برای دریاچه رخ داده و موارد مشابه خارجی که موجودند، رفت که ضروری و راهگشا خواهد بود.

نماینده مردم اردبیل در مجلس در پایان یادآور شد: محیط زیست پایدار یکی از شاخص‌های پیشرفت و توسعه کشورها محسوب می‌شود لذا باید با این رویکرد برای احیای دریاچه ارومیه مبتنی بر ظرفیت‌ها و مدیریت مخاطرات اقدام کرد. خبرگان و متخصصان و البته مسئولان مربوطه باید در کنار هم به صورت قرارگاهی برای حل مشکل حادث شده برای دریاچه ارومیه اقدام کنند تا شاید بتوان علاج فوری برای این گوهر ناب ایران یافت.

انتهای پیام 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *