چالش های پیش روی داروسازان خراسان شمالی

سادس/خراسان شمالی یکی دو سالی است که داروسازان خراسان شمالی کمبود دارو را از مهمترین مشکلات خود عنوان می کنند اما در حال حاضر تاخیر در پرداخت سهم ارز دارویی از سوی بیمه ها نیز به این مشکل افزوده شده است.

 گاهی اوقات بیماران برای خرید داروی مورد نیاز خود باید بیشتر داروخانه ها را جست و جو می کردند تا داروی مورد نیاز خود را پیدا کنند. در حال حاضر تاخیر در پرداخت سهم ارز دارویی از سوی بیمه ها نیز به این مشکل افزوده شده است که در این ارتباط تعدادی از داروسازهای خراسان شمالی توضیحاتی را ارائه داده اند.

داروخانه با کمبود داروهای فصلی مواجه اند

دکتر امان الله افشین یکی از داروسازان خراسان شمالی  در گفت و گو با سادس، کمبود  دارویی را یکی از مشکلات داروسازان در داروخانه ها بیان کرد و گفت: به عنوان مثال در فصل تابستان با کمبود داروهای بیماری هایی که در این فصل شیوع می یابد مانند داروی ضد اسهال مواجه هستیم.

وی افزود: در فصل زمستان نیز بیشتر با کمبود داروهای آنتی بیوتیک مواجه بودیم که این مشکل در زمستان سال گذشته به خصوص در حوزه کودکان مشاهده شد. در واقع کمبود دارو موجب می شود تا بیماران دچار مشکل شوند و آن ها مجبور به جست و جوی داروها در داروخانه ها شوند.

تاخیر حدود سه ماهه بیمه تامین اجتماعی در پرداخت سهم ارز دارویی به داروخانه ها

دکتر افشین، بیمه ها را یکی دیگر از مشکلات داروسازان اعلام کرد و ادامه داد: در واقع قرار بر این بود سهم ارز دارو به بیمه ها پرداخت شود تا از جیب بیمار نرود و داروخانه ها بعد از ارائه اسناد به بیمه، سهم ارز به آن ها پرداخت شود.

وی بیان کرد: متاسفانه پرداخت این سهم از سوی بیمه به موقع پرداخت نمی شود و بیمه تامین اجتماعی حدود سه ماه است که سهم ارز مورد نظر را پرداخت نکرده است.

وی تاکید کرد: زمستان در راه است و در حال حاضر داروهای مربوط به بیماری های قابل شیوع در زمستان همچون آنفلوآنزا و سرماخوردگی موجود است و اگر این سهم پرداخت شود، داروساز می تواند آن را در حال حاضر و به راحتی پرداخت کند.

افزایش مدت زمان انتظار بیماران در داروخانه ها برای دریافت دارو

دکتر افشین به نسخه پیچی پزشکان نیز اشاره کرد و گفت: نسخه پیچی پزشکان برای بیماران نسبت به سال های گذشته بهتر و منطقی تر شده است.

وی افزود:  با توجه به اجرای طرح نسخه پیچی الکترونیکی که طرح بسیار خوبی بوده و حجم کار داروخانه ها از زمان اجرای آن کمتر شده وِلی مشکل زیرساختی در این زمینه وجود دارد که قطع اینترنت سبب می شود تا گاهی مدت انتظار بیمار برای دریافت دارو به ۱۰ تا ۱۵ دقیقه برسد؛ این درحالت است که در زمان نسخه های کاغذی زمان انتظار بیماران برای دریافت دارو خیلی کم بود.

کاهش موجودی داروخانه ها با تاخیر در پرداخت سهم ارز دارویی

دکتر اسماعیل نیا یکی دیگر از داروسازان خراسان شمالی نیز در ادامه در گفت و گو با سادس نیز پرداخت سهم ارز دارویی از سوی بیمه ها را مهمترین مشکل کنونی داروخانه ها عنوان و بیان کرد: با اجرای این طرح قرار شد تا ارز دارو برداشته و به بیمه ها پرداخت شود، قیمت دارو افزایش یابد و بیماران دارو را با قیمت گذشته دریافت کنند و در انتها بیمه ها سهم ارز داروخانه ها  را پرداخت کنند که این امر با تاخیر اتفاق می افتد.

وی توضیح داد: خراسان شمالی فاقد شرکت پخش دارویی بزرگ و سوله دارویی است و داروها در استان در داروخانه ها دپو می شود اما زمانیکه سهم ارز به موقع پرداخت نمی شود داروخانه ها نمی توانند داروها را به موقع خریداری و دپو کنند.
وی خاطرنشان کرد: این تعویق موجب می شود که قدرت خرید داروخانه ها پایین بیاید و زمانیکه قدرت خرید پایین می آید موجودی دارو در استان کاهش می یابد.

انجام پیگیری برای افزایش شرکت های پخش دارویی در استان

دکتر وکیلی معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز در ادامه در گفت و گو با سادس اظهار کرد: پیگیری ها برای پرداخت سهم ارز داروخانه ها در حال انجام است و بیمه ها اعلام کرده اند که به زودی این سهم پرداخت خواهد شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر یکی از مهمترین مشکل داروخانه ها در این استان کمبود دارو است، افزود: کمبود شرکت های پخش دارویی یکی از عواملی است که سبب شده تا این مشکل به وجود آید.

دکتر وکیلی ادامه داد: در حال حاضر در این استان سه شرکت پخش دارویی وجود دارد اما پیگیری ها برای افزایش تعداد آن ها در حال انجام است.

وی تاکید کرد: اگر تعداد شرکت های پخش دارویی زیاد و بزرگتری وجود داشته باسد دسترسی به داروها افزایش می یابد
انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *