«معروف» هم درمان والیبال ایران نیست؛ مشکل جای دیگریست!

«معروف» هم درمان والیبال ایران نیست؛ مشکل جای دیگریست!

پیشکسوت و کارشناس والیبال ایران می گوید که تیم ملی مشکل مربی ندارد بلکه مشکل جای دیگری است.

اکبر نائینی ملی پوش سابق و کارشناس والیبال ایران در گفتگو با سادس، در خصوص وضعیت والیبال ایران گفت: در فضای مجازی مردم از ناراحتی شکست های تیم ملی از الفاظ نامناسبی استفاده‌ می‌کردند که انتقاد آنها را در خصوص نتایج تیم ملی نشان می‌داد. هرچند که من با این روش موافق نیستم اما مردم از نتایج تیم ملی راضی نیستند.

کارشناس والیبال ادامه داد: از سال ۲۰۱۳ تیم ملی در لیگ جهانی حضور داشت. در سال ۲۰۱۴ موفق شدیم به جمع ۴ تیم برتر جهان در این رقابت‌ها صعود کنیم. از سال ۲۰۱۴ به بعد، داورزنی وعده‌ سکو و مدال به مردم داد. از آن زمان چندین مربی خارجی به تیم ملی آمدند اما نتیجه‌ای نگرفتند. حتی در زمانی که آلکنو به عنوان سرمربی انتخاب شد من گفتم که مشکل والیبال مربی نیست بلکه جای دیگری مشکل دارد اما داورزنی هر دفعه وعده و وعید داده‌ و از نتایج کسب‌ شده عذرخواهی می‌کند. داورزنی متوجه شد که با مربی خارجی هم نمی‌تواند نتیجه بگیرد. آلکنو هم کنار رفت و مربی ایرانی سر کار آمد. متاسفانه با مربی ایرانی هم نتیجه نگرفتیم و این نشان می‌دهد مشکل مربی نیست چرا که مربیان متفاوت خارجی با گران ترین هزینه ها به تیم ملی آمدند اما نتیجه نگرفتیم. مشکل جای دیگری است و بسیاری از کارشناسان داخل ایران واقعیت ها را نمی‌گویند.

نائینی در ادامه گفت: ولاسکو قبل از فینال رقابتهای جهانی جوانان در مصاحبه ای سر بسته، برخی موارد را اعلام کرد. ولاسکو گفت که انتقال‌ بازیکنان از جوانان به بزرگسالان مشکلی است که ایران در آن موفق نیست و این موضوع را هم به داورزنی اعلام کرده‌ بود. ولاسکو حتی در مصاحبه اش توضیح داد که برخی مشکلات را به داورزنی گفته‌ و نمی‌خواهد به صورت عمومی درباره آن صحبت‌ کند. این مسائلی که ولاسکو درباره آن صحبت‌ می‌کند قطعا فنی نیست چرا که اگر فنی بود، داورزنی باید پس از حدود ۱۰ سال آن را حل می‌کرد که این اتفاق رخ نداده است. ولاسکو در مصاحبه خود گفت که مربیان ایرانی هم مربیان خوبی هستند و قطعا ایراد از مربی نیست. به نظر شما مشکل کجاست که ولاسکو نمی‌تواند آن را عنوان کند؟

نائینی درباره مشکل والیبال ایران اظهار کرد: من خیلی شفاف در مورد موضوعی صحبت می کنم که باعث شده والیبال ایران تضعیف شود. در گذشته هم در مصاحبه هایم عنوان کردم و امروز باز هم تأکید می کنم. یا بازیکنان در رده‌های پایه صغر سن دارند یا عدم‌ مدیریت داورزنی باعث می‌شود که بازیکنان موفق نباشند. وقتی ولاسکو در خصوص انتقال‌ بازیکنان از جوانان به بزرگسالان صحبت کرده، شاید این موضوع را می دانسته و اگر این موضوع وجود داشته و تا کنون تغییر نکرده به دلیل مشکل مدیریتی فدراسیون است.

وی ادامه داد: تیم ملی جوانان در رقابت‌های جهانی امسال و سال ۲۰۱۹ ایتالیا را شکست‌ داد و قهرمان جهان شد. جوانان ایتالیا در سال ۲۰۱۹ از ایران شکست‌ خوردند اما همان بازیکنان در سال ۲۰۲۳ در لیگ ملت‌ها مقابل ایران قرار گرفتند و ایران را به راحتی شکست‌ دادند. کارشناسانی که بهانه جوان بودن تیم ملی را می آورند این موضوع را توضیح دهند که والیبال بزرگسالان امسال‌ تقریبا همان تیمی بوده که در ۲۰۱۹ با جوانان ایتالیا بازی کرده است. میانگین سنی تیم ملی والیبال بزرگسالان ایران ۲۵.۷۸ سال و میانگین تیم ملی والیبال ایتالیا ۲۴.۲۱ سال بود. تیم ما حدود یک سال و نیم از ایتالیا بزرگتر و باتجربه تر بود. چه اتفاقی رخ داده که ایتالیا پس از ۳ سال والیبال ایران را شکست‌ می‌دهد؟

او در پاسخ به اینکه آیا کادر فنی باعث نتایج ضعیف ایران شده؟ گفت: کادر فنی زیاد تأثیری ندارد چرا که مشکل اصلی تیم جای دیگری است و اکثر کارشناسان این موضوع را می‌دانند اما می‌خواهند کنار فدراسیون باقی بمانند و برای همین ساکت اند. حضرت پور، اسفندیار و شریفی بازیکنانی بودند که در جوانان و نوجوانان بازیکنان کلیدی ایران بودند. آنها در ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹ قهرمان جوانان و نوجوانان جهان شدند و این سه بازیکن لقب بهترین‌ها را در پست خود گرفتند. زمانی که این بازیکنان به تیم ملی بزرگسالان آمدند باید از عنوان گذشته خود دفاع کنند و حداقل‌ روی سکو بروند. تیمی که قهرمان جوانان و نوجوانان شده‌ که نباید در رده ۱۴ لیگ ملت‌ها بایستد. شما میتوانید به راحتی عملکرد این سه بازیکنان را در لیگ ملت‌های ۲۰۲۳ و زمانی که قهرمان جوانان و نوجوانان شدند، مقایسه کنید.

نائینی ادامه داد: این همه اختلاف و افت طبیعی نیست. حتی سید محمد موسوی اعلام کرد که چرا بازیکنان در جوانان و نوجوانان عملکرد خوبی دارند اما در بزرگسالان خوب نیستند. یک جای کار می‌لنگد. چرا بازیکنان رشدی نکرده و موفقیت خود را تکرار نکردند. مگر می‌شود پس از حدود ۸ سال و حضور در بزرگسالان اینقدر افت داشته‌ باشند که حتی در جمع ۱۰ بازیکن برتر حضور نداشته‌ باشند؟

پیشکسوت والیبال ایران ادامه داد: یک سال و نیم پیش در همین پایگاه خبری سادس صحبت‌ کردم که برای ما صعود به المپیک کار سختی است در حالی که صعود به المپیک کار خارق‌العاده ای نیست چرا که استرالیا و مصر هم بارها به المپیک رفته اند. داورزنی برای المپیک ۲۰۲۰ قول سکو داده‌ بود که ما نهم شدیم! رفتن به المپیک شاهکار نیست هرچند که رفتن ما هم به المپیک پاریس ۵۰، ۵۰ است. زمانی که داورزنی ادعا می‌کند ما جزو ۸ تیم برتر جهان هستیم آیا باید نگران صعود به المپیک باشیم؟

او در پاسخ به اینکه آیا بهتر نیست برای مسابقات آینده از باتجربه‌های والیبال مانند سعید معروف استفاده کنیم؟ اعلام کرد: در همه جای دنیا اگر هدفی داشته‌ باشند از بهترین مهره های خود استفاده‌ می‌کنند. ۳۵ سال برای والیبال زیاد نیست و هر بازیکنی که آماده باشد باید از آن استفاده کرد تا به تیم کمک کند. آمریکا در لیگ ملت‌ها با باتجربه های خود به میدان آمد و به مدال نقره رسید. البته با آمدن سعید معروف، غفور و… مشکل تیم حل نمی‌شود. اگر بهترین کادر فنی هم داشته‌ باشیم باز مشکل خواهیم داشت چرا که پشت این تیم باید یک فدراسیون کار بلد و کمیته فنی ثابت و مستقل از بزرگان خانواده والیبال وجود داشته باشد.

نائینی گفت: داورزنی پس از نتایج ضعیف تیم ملی در برنامه تلویزیونی حاضر شد و گفت که عطایی در تیم ملی باقی خواهد ماند اما کادر را تقویت میکنیم. کمک مربی زیاد به تیم کمک نمی‌کند. داورزنی بدون استفاده از کمیته فنی مشکل تیم را تشخیص می‌دهد و راه حل هم برای آن می اندیشد! جالب این‌جاست که این تصمیم درحالی گرفته شد که حتی کمیته فنی جلسه‌ تشکیل نداده‌ بود. عطایی در لیگ ملت‌ها گفت ما جزو تیم های درجه یک دنیا نیستیم اما داورزنی قبلا اعتقاد داشت که ما جزو ۶ تیم دنیا هستیم  که این حرفها تناقض زیادی وجود دارد.

او در پایان گفت: مشکل مدیریت فدراسیون است و باید از بزرگان والیبال و کارشناسان های این رشته‌ در کمیته فنی استفاده‌ کنیم. کمیته فنی یک‌سری افراد خاص هستید و افرادی دعوت می‌شوند که روند تیم ملی را می پسندند. اکثر خاک خورده های این رشته خانه‌ نشین هستند اما افرادی که کمتر در والیبال مطرح بوده اند و یا حتی در والیبال حضور نداشته اند در کمیته فنی حاضر می شوند ، البته اکثرا بعد از تصمیم گیری های رئیس بطور انفرادی این کمیته فقط بطور نمایشی برگزار می شود که این روش یک توهین بزرگ به شرکت کنندگان در کمیته فنی است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *