پهلوانان نمی میرند

پهلوانان نمی میرند

سادس/قم امروز ۵ شهریور تولد جهان پهلوان تختی است، روزی که به احترام این پهلوان بزرگ که سال‌ها روی تشک کشتی درس بزرگ‌مردی را آموزش داد روز ملی کشتی نام‌گذاری شده است.

غلامرضا تختی در روز پنجم شهریور ماه ۱۳۰۹ در خانواده‌ای متوسط در محله‌ی خانی آباد تهران به دنیا آمد.

او از پایین‌ترین طبقات اجتماعی آمد و در بین ضعیف‌ترین مردم زندگی کرد تا بر بام قهرمانی دنیا ایستاد. به عشق مردم پنجه در پنجه حریفان انداخت و مدال هایش را از مردمی گرفت که در کوچه و بازار مردم داری اش را دیده بودند. همین مردم دنیای «آقا تختی» شدند.

تختی یک مدال طلا، دو نقره و یک عنوان چهارمی المپیک، یک طلا و دو نقره مسابقات قهرمانی جهان و یک مدال طلای بازی‌های آسیایی را در کارنامه زرین و پرافتخار خود دارد اما قبل از هرچیزی باید توجه داشت که شهرت و محبوبیت غلامرضا تختی تنها به خاطر قهرمانی ورزشی نبود. او شخصیتی اجتماعی هم بود.

غلامرضا تختی در کنار ورزش در صحنه سیاست نیز حضور فعالی داشت و در برابر ستمگری های رژیم پهلوی ایستاد و سرانجام پس از سال ها افتخار آفرینی در عرصه ورزش کشتی در 17 دی 1346 خورشیدی درگذشت.

باید توجه داشت که پهلوانی اولویت نخست کشتی‌گیران است. پهلوانی تنها مختص به رشته کشتی نیست و ورزشکاران در هر رشته‌ای اگر سایر خصایص انسانی را تقویت کنند می‌توانند به آن مرحله از محبوبیت میان مردم برسند اما کشتی به دلیل قابلیت‌های زورآزمایی در جامعه بیشتر به عنوان رشته پهلوانی شناخته شده است.

تختی نه ‌تنها در رقابت با خارجی‌ها برای ملتش افتخار آفرید که در سختی هم مردمش را تنها نگذاشت و بسیاری او را با نهضتی بزرگ که برای یاری مردم زلزله ‌زده بوئین‌ زهرا به راه انداخته بود به یاد می‌آورند. نهضتی که نور امید را در قلب ویران مردمی زنده کرد که بر خاک نشسته بودند و خود را در آخر خط می‌دیدند. اما اسطوره جاودانه تاریخ ورزش ایران با حرکتی خودجوش نشان داد که قلبی از جنس نور دارد که هر شعله‌اش می‌تواند گرمابخش زندگی یک انسان باشد.از تختی زیاد گفته‌اند و گفته‌ایم اما گویا داستان زندگی سراسر پهلوانی و مردانگی‌اش هیچ‌ گاه کهنه نخواهد شد. مردی که تحصیلات آکادمیک نداشت اما هر برش از زندگی او، هزاران ساعت کلاس درس برای جویندگان معرفت است.

پهلوانان نمی میرند

تختی یک اسطوره ماندگار است

مقوله اخلاق در عرصه ورزش از جایگاهی والایی برخودار است و بسیاری از کارشناسان آن را حلقه مفقوده این پدیده مهم اجتماعی می دانند. بنابراین یکی از روش های موثر در ترویج اخلاق در ورزش، نهادینه کردن فرهنگ پهلوانی در میان ورزشکاران به شمار می رود. توسعه ورزش های باستانی نیز یکی از شاخصه های اخلاق مداری در میان قشر جوان است و این مهم زمانی تحقق خواهد یافت که مسوولان فرهنگی در این زمینه توجه ویژه و کافی داشته باشند.

تختی می تواند به عنوان الگویی کامل به نسل جوان شناسانده و همچنین به آیندگان نیز معرفی شود. او را می توان در زمره یک اسطوره سیاسی در عرصه های استکبار ستیزی در شرایط اختناق کامل کشور دانست. وی پهلوانی بزرگ بود که با تمامی قوا در برابر استبداد ایستادگی کرد و در جهت خدمت به مردم لحظه ای کوشش غافل نشد.

هفدهم دی ماه ۱۳۴۶ خبر در گذشت رازآلود تختی، همه مردم ایران را در بهت فرو برد. پیکر قهرمان کشتی ایران در ابن بابویه شهرری دفن شد و همه ساله در ۱۷ دی ماه مردم شهرری به همراه تمام علاقه مندان این پهلوان که از اقصی نقاط مختلف بر سر مزارش حضور پیدا می‌کنند، نام و یادش را گرامی داشته و به این  اسوه مردانگی و فتوت ادای احترام می‌کنند.

یادداشت از: مهتاب ابرقویی خبرنگار سادس

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *