نماینده مجلس: نگفتیم نهضت سواد آموزی منحل می‌شود/رئیس نهضت سوادآموزی: در جلسات مجلس حضور نداشتم

معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی، با بیان این‌که در جلسات مجلس برای تصمیم‌گیری در خصوص انحلال شکل فعلی نهضت سوادآموزی و واگذاری ماموریت‌های آن به معاونت ابتدایی آموزش و پرورش حضور نداشته و دعوت نبوده‌ام، گفت: پیشنهاد من این است که مجلس اجازه دهد دولت برای آینده جریان سوادآموزی کشور لایحه‌ای تدوین و به مجلس ارائه دهد.

به گزارش سادس، علیرضا عبدی در ارتباط تلفنی با برنامه پرسشگر شبکه آموزش سیما، درباره مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه مجلس شورای اسلامی مبنی‌بر انحلال شکل فعلی سازمان نهضت سواد آموزی و واگذاری ماموریت‌های این سازمان به معاونت ابتدایی آموزش و پرورش، اظهار کرد: طبق آنچه شنیده‌ایم قرار است ماموریت‌های نهضت سوادآموزی بدون توسعه معاونت ابتدایی به معاونت ابتدایی آموزش و پرورش انتقال داده شود.

ادغام نهضت سوادآموزی در معاونت ابتدایی بدون توسعه این معاونت!

وی در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی‌بر این‌که انتقال این ماموریت‌ها به معاونت ابتدایی بدون توسعه معاونت ابتدایی، به چه معنا است؟، تصریح کرد: نمی‌دانم. در واقع می‌خواهند آموزش بزرگسالان را در آموزش ابتدایی ادغام کنند اما آموزش ابتدایی موجود را نمی‌خواهند توسعه دهند، پس این آموزش بزرگسالان را می‌خواهند چه کار کنند؟ در تبصره کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه آمده است که این ادغام انجام می‌شود اما ساختار معاونت ابتدایی توسعه پیدا نمی‌کند، این تناقض جدی است.

معاون وزیر آموزش و پرورش در واکنش به سخنان یک عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم مجلس در خصوص جذب نیروی جدید در نهضت سوادآموزی برای انجام فعالیت‌های این سازمان، تاکید کرد: هیچ وقت نهضت سوادآموزی به دنبال اضافه کردن نیروی جدید نبوده است. به تبع این‌که در زمان‌های مختلف نیروهای نهضت وارد آموزش و پرورش شدند، نهضت دچار مشکل نیروی انسانی شد و شورای عالی آموزش و پرورش سال ۹۳ به نهضت اجازه داد با برون‌سپاری مشکل نیروی انسانی خود را حل کند. بنابراین نباید این مشکل را پای نهضت سوادآموزی نوشت.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان این‌که سال ۶۳ به انحرافی دچار شدیم و آن دولتی کردن نهضت سوادآموزی بود، عنوان کرد: این مصوبه مجلس به ساختاری کردن و دولتی کردن نهضت سوادآموزی در حالی‌که این سازمان می‌تواند مردمی باشد؛ کمک می‌کند.

عبدی در پاسخ به این سوال که در صورت تصویب نهایی این مصوبه‌ی مجلس، تکلیف نیروهای اداری و غیررسمی نهضت سوادآموزی چه می‌شود؟، گفت: اگر این اتفاق افتد، قاعدتا نیروهای اداری نهضت در داخل آموزش و پرورش جانمایی می‌شوند و نیروهای غیررسمی نیز طبیعتا بر اساس آنچه آقای کوچکی و زاهدی (دو نماینده مجلس و عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه) تعیین تکلیف می‌شوند.

معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به اظهارات یک عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم مبنی‌بر اینکه مصوبه یاد شده در پی تعیین تکلیف نیروهای نهضت و آموزشیاران نهضت است، توضیح داد: البته علاوه بر کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم، کمیسیون اجتماعی مجلس نیز مصوبه‌ای در خصوص نیروهای نهضت دارد و این نیروها به نوعی شرکتی هستند و می‌توانند تعیین تکلیف شوند. بنابراین علاوه‌بر این مصوبه، ما مصوبه کمیسیون اجتماعی را نیز داریم و باید دید قانونگذار کدام مصوبه را سریع‌تر می‌رساند.
 

وی در خصوص اظهارات دیگر یکی از نمایندگان مجلس و عضو کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم مبنی‌بر استفاده از معلمان ابتدایی و دبیرستان برای کمک به انجام ماموریت‌های نهضت سوادآموزی، یادآور شد: یک‌بار نهضت سوادآموزی در سال ۹۰ با کل آموزش و پرورش ادغام شد. این جملات همان زمان هم اعلام شد، حتی آیین‌نامه ادغام به کل استان‌ها رفت که الان نیز سر جایش موجود است و جزو وظایف مدیران کل و مدیران مدارس است. اما مهم این است که ببینیم در بحث شناسایی بیسواد و کمک به رفع بی‌سوادی ما چقدر موفق بوده‌ایم؟ در سال‌های ۹۰ و ۹۱ نهضت سواد آموزی تمام زورش را زد، حتی در آن زمان وزیر آموزش و پرورش پشت این موضوع بود اما فقط ۵ درصد معلمان همکاری کردند.

آموزش و پرورش با کمبود نیرو چطور می‌تواند به نهضت سواد آموزی معلم دهد؟
 

معاون وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: باید قبول کنیم آموزش و پرورش مشکل نیروی انسانی دارد و حتی نمی‌تواند با معلمان حق‌التدریسی آن را رفع کند، پس چطور می‌تواند پس از اینکه نهضت با معاونت ابتدایی ادغام شد به نهضت نیرو دهد؟

عبدی: در جلسات مجلس حضور نداشتم و دعوت نبودم

عبدی در پاسخ به سوال مجری برنامه که آیا شما برای شرکت در جلسات مجلس شورای اسلامی به منظور تصویب واگذاری ماموریت‌های نهضت سواد آموزی به معاونت ابتدایی دعوت شده بودید و حضور داشتید؟، تصریح کرد: خیر حضور نداشتم و طبیعتا دعوت نشدم. پیشنهاد من این است که مجلس اجازه دهد دولت برای آینده جریان سوادآموزی کشور لایحه‌ای تدوین و به مجلس ارائه دهد.

تاکید مجلس بر بازتعریف دروس و محتوای درسی نهضت سواد آموزی

در بخش دیگر این برنامه، محمدمهدی زاهدی عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات ‌و فناوری و کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه، از طریق ارتباط تلفنی با این برنامه اظهار کرد: ما گفتیم رسالت سواد آموزی درون آموزش و پرورش با امکاناتی که آنها دارند برود. همچنین تاکید داریم در دروس و محتوای درسی نهضت بازتعریف انجام شود.

بهره‌گیری از معلمین ابتدایی و سپس دبیرستانی برای ماموریت‌های نهضت سوادآموزی

وی ادامه داد: این کار در ابتدا با بهره‌گیری از معلمان خود مدارس ابتدایی و سپس در صورت نیاز معلمان دبیرستان‌ها با عنوان اضافه‌کار و حق‌التدریس و غیره انجام شود.

ساماندهی معلمان نهضت طبق قانون برنامه هفتم توسعه

زاهدی تصریح کرد: همچنین به موازات آن برای معلمانی که در حال حاضر در نهضت سواد آموزی فعال هستند نیز ماده واحده‌ای در برنامه توسعه هفتم گذاشتیم که طبق آن دولت مکلف شده است ظرف دو سال اول برنامه، نسبت به ساماندهی آنها اقدام کند. تدوین آیین‌نامه‌ی این امر را بر عهده خود دولت گذاشتیم که چطور برای ساماندهی معلمان نهضت اقدام کند. برای مثال می‌توانند از ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان استفاده کنند، آزمون داخلی بگیرند، این نیروها یک سال دوره ‌بینند و با تجربه‌ای که دارند به کار گرفته شوند.

این عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه تاکید کرد: ما نگفتیم با واگذاری نهضت سواد آموزی به معاونت ابتدایی، بزرگسالان کنار  بچه‌های دبستانی در مدارس ابتدایی می‌نشینند.  بلکه برای مثال در معاونت ابتدایی می‌توان واحد آموزش بزرگسالان ایجاد کرد و از نیروهای خود نهضت برای آموزش استفاده کرد نه این‌که نیروی جدید از بیرون آورید و بگویید برای اداره این امر باید ۲۰ هزار نیرو جذب کنیم. برنامه‌ریزی در خصوص جزئیات را هم به دولت محول کردیم.

وی در پایان سخنان خود عنوان کرد: برنامه‌ای که مجلس دنبال می‌کند حتما به نفع کشور است. ما رایزنی لازم را با بسیاری از مقامات مرتبط با این موضوع انجام دادیم. این‌گونه نبود که فی‌البداهه تصمیم بگیریم.

بسیاری از شهرستان‌ها و استان‌های کشور از نظر بی‌سوادی سبز شده‌اند

همچنین در بخش دیگر این برنامه، جبار کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه از طریق ارتباط تلفنی با این برنامه اظهار کرد: دوستان در کمیسیون تلفیق به این نتیجه رسیدند که نهضت سواد آموزی با همان ماموریتی که دارد و از طریق کمک آموزشیاران و نیز معلمان ابتدایی در آموزش ابتدایی ادغام شود. در واقع علاوه بر آموزشیاران، معلمان ابتدایی در خارج از ساعت اداره و با دریافت حق‌التدریس و حق‌الزحمه در روستاها کار کنند. حتی شاید در برخی شرایط معلمان متوسطه هم به نهضت کمک کنند چراکه طبق این مصوبه ما کل آموزش و پرورش را درگیر نهضت می‌کنیم.

وی معتقد است: بسیاری از شهرستان‌ها و استان‌های کشور از نظر بی‌سوادی سبز شده‌اند و در این استان‌ها و شهرستان‌ها دیگر بیسوادی وجود ندارد. ما با گذر زمان باید تغییراتی در نهضت بدهیم.

اعلام نکردیم که نهضت سواد آموزی منحل می‌شود

این عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه تاکید کرد: ما اعلام نکردیم که نهضت سواد آموزی منحل می‌شود، بلکه گفتیم ماموریت آن تغییر پیدا می‌کند و از توانمندی معلمان ابتدایی بهره می‌گیرند. از طرفی طبق این مصوبه سرنوشت آموزشیاران نهضت که تقریبا بی‌انگیزه بودند، روشن می‌شود و انگیزه در آنها بیشتر می‌شود. می‌توان با آموزش کوتاه‌مدت بیسوادان روستا و حاشیه شهرها را به شکلی تحت پوشش قرار داد.

وی با بیان این‌که بیش از ۹۸ درصد کشور باسواد هستند و مردم برخی استان‌ها ۱۰۰ درصد باسواداند، توضیح داد: طبق این مصوبه در ماموریت نهضت سوادآموزی هیچ تغییراتی ایجاد نمی‌شود و هیات وزیران و شورای عالی آموزش و پرورش و خود آموزش و پرورش اختیار دارند دامنه نهضت را مردمی کنند.

آموزشیاران نهضت سر و سامان می‌گیرند

کوچکی‌نژاد با بیان این‌که آموزشیاران نهضت سوادآموزی انگیزه‌ای برای ادامه فعالیت ندارد، خاطرنشان کرد: آموزشیارن بارها به ما مراجعه کردند و گفتند ما کل روستاها را گشتیم و یک بیسواد پیدا نکردیم. این‌ها مشکلات آموزشیاران است. در این مصوبه هم آن عزیزان سر و سامان پیدا می‌کنند. حتی ما به علت فشار آموزشیاران سه چهار بار قانون وضع کردیم تا این‌ها را استخدام کردیم.

انگیزه مجلس از این مصوبه؛ خلاص شدن نهضت سواد آموزی از بروکراسی اداری

این عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی‌بر این‌که اساسا انگیزه مجلس از این مصوبه چه بود؟ توضیح داد: انگیزه مجلس از این مصوبه این است که فعالیت نهضت را بیشتر و به دورترین روستاها که معلمان هستند منتقل کند تا در آنجا کمک‌های مردمی را انجام دهند و نهضت از بروکراسی اداری خلاص شود.

چرا رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در جلسات مجلس نبود؟

وی در پاسخ به چرایی عدم حضور رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در جلسات مجلس، تصریح کرد: هم مرکز پژوهش‌ها و هم بسیاری از دیگر مراکز تصمیم‌گیر کشور در جلسات حاضر بودند و همه موافق این اقدام بودند و هیچ مخالفتی نبود. آقای عبدی رئیس سازمان نهضت سواد آموزی در جلسات نبودند اما نماینده وزیر آموزش و پرورش حضور داشت. وزیر نماینده خود برای حضور در جلسات را اعلام می‌کند و می‌توانستند آقای عبدی را بفرستند.
انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *