افزایش مبتلایان به یک عارضه شایع و دردناک تا سال ۲۰۵۰

بر اساس داده‌های مطالعه‌ای که ۲۱ اوت (ماه جاری میلادی) به صورت آنلاین در نشریه تخصصی «The Lancet Rheumatology» منتشر شد، بار جهانی آرتروز از سال ۱۹۹۰ افزایش یافته است و پیش‌بینی می‌شود این روند ادامه پیدا کند.

به گزارش سادس به نقل از نشریه تخصصی «مدیکال اکسپرس»، دکتر «جیمی دی. اشتاینمتز» از موسسه سنجش و ارزیابی سلامت (IHME) در سیاتل و دیگر متخصصان، یک تجزیه و تحلیل سیستماتیک برای مطالعه بار جهانی این بیماری را با هدف محاسبه شیوع آرتروز دست، لگن، زانو و سایر نقاط بدن با پیش‌بینی موارد شیوع این بیماری تا سال ۲۰۵۰ میلادی انجام داده‌اند.

در این ارزیابی، نظرسنجی‌های مبتنی بر جمعیت از ۲۶ کشور و داده‌های ارائه شده توسط ایالات متحده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

متخصصان دریافتند که ۵۹۵ میلیون نفر در سال ۲۰۲۰ در سراسر جهان به آرتروز مبتلا بودند که معادل ۷.۶ درصد از جمعیت جهان و نشان‌دهنده افزایش ۱۳۲.۲ درصدی در کل موارد ابتلا به این بیماری از سال ۱۹۹۰ است.

همچنین پیش‌بینی می‌شود که موارد ابتلا به آرتروز تا سال ۲۰۵۰ در مقایسه با سال ۲۰۲۰ به ۷۴.۹، ۴۸.۶، ۷۸.۶ و ۹۵.۱ درصد به ترتیب برای آرتروز زانو، دست، لگن و سایر انواع این بیماری افزایش یابد.

یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: نظام‌های مراقبت‌ بهداشتی و دولت‌ها در حال حاضر فرصتی برای مشارکت در شناسایی جمعیت‌های آسیب‌پذیر، رسیدگی به عوامل چاقی و توسعه استراتژی‌های مدیریتی برای جلوگیری یا کند کردن روند پیشرفت آرتروز دارند.

آرتروز عارضه‌ای است که باعث می‌شود مفاصل سفت و دردناک شوند. این بیماری بسیار شایع است و هر چه فرد مسن‌تر باشد، بیشتر احتمال دارد که به آرتروز دچار شود. بعلاوه چاقی نیز یک عامل خطر شایع در بروز آرتروز است. در آرتروز تحلیل غضروف مفصلی و درگیری استخوان زیر غضروفی داریم که باعث التهاب بافت‌های اطراف می‌گردد.

تقریبا تمام مفصل‌ها ممکن است تحت تاثیر آرتروز قرار بگیرند با این حال، این بیماری بیشتر در زانو، لگن و مفاصل کوچک دست شایع است.

به نوشته روزنامه «ایندیپندنت»، سازمان خدمات بهداشت ملی انگلیس مهمترین نشانه‌های آرتروز را درد و سفتی مفاصل معرفی کرده که باعث مشکل شدن حرکت مفصل می‌شود.

با این حال در بعضی افراد ممکن است نشانه‌های دیگری مانند تورم، ضعف و حتی صدای ساییده شدن و «قرچ‌» کردن (مفصل‌ها) در هنگام حرکت مفاصل آسیب‌دیده بروز کند.

شدت عوارض ممکن است کاملا از فردی به فرد دیگر متغیر باشد و از خفیف و موقتی تا مداوم و درد شدید تغییر کند که انجام کارهای روزانه را مشکل می‌کند.

به گفته متخصصان، حفظ وزن در حد مناسب، داشتن فعالیت فیزیکی مناسب و تغذیه مناسب باعث پیشگیری از این عارضه می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *