توصیه وزیر بهداشت فرانسه در واکنش به سویه‌های فعلی کرونا

وزیر بهداشت فرانسه از مردم این کشور خواست حتی در صورت بروز علائم خفیف کووید ۱۹ یا در تماس با افراد آسیب‌پذیر از ماسک استفاده کنند.

به گزارش سادس به نقل از آناتولی، «اورلین روسو»، وزیر بهداشت فرانسه در پاسخ به سوالی در مورد استفاده اجباری از ماسک همانند اوایل همه گیری کووید۱۹ به شبکه تلویزیونی BFMTV گفت: امروز، ما این سناریو را نداریم.

وی ادامه داد: ما بر نظارت و ردیابی سویه‌های مختلف کرونا از جمله آن‌هایی که خطری برای سلامت عمومی ندارند و تعداد قابل توجهی از ابتلا به آن‌ها نیز وجود ندارد ولی هم اکنون در گردش هستند، ادامه می‌دهیم.

با این حال روسو تاکید کرد: به محض اینکه یک علامت کوچک کووید۱۹ در شما ظاهر شد یا با افراد در معرض خطر در تماس بودید، حتما از ماسک استفاده کنید.

فرانسه اخیراً افزایش جزئی در موارد ابتلا به کووید۱۹ را شاهد بوده و بیمارستانی در شهرستان «ژیروندِ» این کشور نیز قانون استفاده اجباری از ماسک را در داخل ساختمان اعمال کرده است.

در همین حال، وزارت بهداشت فرانسه تصمیم گرفته تا از ماه اکتبر یک کمپین جدید واکسیناسیون را برای افرادِ آسیب‌پذیر و در معرض خطر از جمله افراد بالای ۶۵ سال، زنان باردار و کارکنان مراقبت‌های بهداشتی، راه اندازی کند.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده (CDC) این روزها در حال ردیابی ویروس‌های جهش یافته کرونا هستند.

به گزارش یورونیوز، چند نوع ویروس جهش یافته در سه هفته اخیر در چندین کشور شناسایی شده است. دانشمندان در حال بررسی سویه جدید با نام «BA.۲.۸۶» هستند چراکه دارای ۳۶ جهش است که آن را از نوع غالب فعلی یعنی «XBB.۱.۵» متمایز می‌کند.

به گفته متخصصان، تاکنون هیچ مدرکی مبنی بر اینکه BA.۲.۸۶ سریعتر گسترش می‌یابد یا باعث بیماری جدی‌تری نسبت به نسخه‌های قبلی می‌شود، وجود ندارد.

دانشمندان درباره BA.۲.۸۶ چه می‌گویند؟

دکتر «وسلی لانگ»، مدیر پزشکی میکروبیولوژی تشخیصی در بیمارستان متدیست هوستون می‌گوید که زیرسویه BA.۲.۸۶ از شاخه اولیه ویروس کرونا سرچشمه می‌گیرد، بنابراین با نوع مورد هدف واکسن‌های فعلی متفاوت است.

وی اضافه می‌کند: باید دید آیا BA.۲.۸۶ می‌تواند از سایر سویه‌های ویروس پیشی بگیرد یا قابلیت فرار از پاسخ‌های ایمنی ناشی از ابتلای قبلی یا واکسیناسیون قبلی را داشته باشد.

این درحالیست که بسیاری از کشورها، آزمایش‌های بیماران و تلاش‌ برای تجزیه و تحلیل ژنوم ویروس‌های عامل موارد جدید ابتلا به کووید را به شدت کاهش داده‌اند.

دکتر «اریک توپول»، متخصص ژنومیک و مدیر موسسه تحقیقاتی «اسکریپس» در لا جولای کالیفرنیا می‌گوید که در این شرایط با توجه به سرعت شناسایی موارد جدید، مسیر ردیابی BA.۲.۸۶ در حال حاضر متناسب به نظر نمی‌رسد.

توپول می‌گوید که جهش‌های فراوان BA.۲.۸۶ باعث می‌شود این سویه در مقایسه با انواع قبلی به‌ طور اساسی در ساختار متفاوت باشد.

وی اضافه می‌کند: در حال حاضر سوال اصلی این است که آیا BA.۲.۸۶ مسری‌تر خواهد بود یا خیر و تحقیقات روی این موضوع متمرکز خواهد بود.

سازمان جهانی بهداشت در تاریخ جمعه ۵ مه ۲۰۲۳ به طور رسمی پایان وضعیت اضطراری کووید ۱۹ در جهان را اعلام کرد. این سازمان در ژانویه ۲۰۲۰، شیوع ویروس کرونا را یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی و نگرانی بین‌المللی اعلام کرده بود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *