۱۸۰ هزار نفر در استان اصفهان بیکار هستند

سادس/اصفهان مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان با اعلام اینکه در حال حاضر ۱۸۰ هزار نفر بیکار در استان اصفهان وجود دارد، گفت: در استان اصفهان یک میلیون و ۷۰۰ هزار خانوار در ۹ دهک درآمدی یارانه دریافت می‌کنند و نزدیک به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بیمه شده تامین اجتماعی هستند.

میثم مداحی، امروز (یکشنبه، ۲۲ تیرماه) در نشست خبری با اصحاب رسانه، با بیان اینکه اصفهان یک استان صنعتی است و نزدیک به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بیمه شده دارد، اظهار کرد: اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در حال حاضر ۳۵۹ خدمت ارائه می‌کند و یکی از این خدمات رسیدگی به دعاوی کارگر و کارفرما در مراجع تشخیص و حل اختلاف است و اداره کار استان ۴۹ هیئت تشخیص و ۲۱ هیئت حل اختلاف دارد.

وی با اعلام اینکه در سال گذشته ۳۴ هزار دادخواست کارگری و کارفرمایی در هیئت‌های تشخیص رسیدگی ثبت و برای ۲۹ هزار مورد دادنامه صادر شد، افزود: همچنین در مسائل حل اختلاف استان حدود ۷ هزار دادخواست و نزدیک به ۵ هزار دادنامه صادر شد. این آمار در حالی است که در سراسر کشور حدود  ۴۰۰ هزار دادخواست در هیئت‌های تشخیص و حل اختلاف در سال گذشته وصول شده و از این تعداد ۱۰ درصد شکایت‌های کارگری و کارفرمایی برای استان اصفهان بوده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان یکی از علل افزایش دادخواست‌ها را حجم بالای افراد تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی دانست و گفت: در استان اصفهان ۱۲۰ هزار کارگاه مشمول قانون کار هستند. تنظیم روابط بین کارگر و کارفرما بر عهده ما است، اما جوامع کارفرمایی با اتمام دادخواست ما را متهم می‌کنند که اداره کار بیشتر از کارگران در دعاوی حقوقی حمایت می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به بازرسی از کارگاه‌های فعال تولیدی، خاطرنشان کرد: بازرسی از کارگاه‌های فعال تولیدی باعث افزایش ایمنی کار در مجموعه‌ها خواهد شد، البته در بازرسی‌ها کارگاه‌های پرخطر را اولویت قرار دادیم. گفتنی است در سال گذشته حدود ۲۹ هزار بازرسی انجام شد که  در این راستا ۲۵ درصد حوادث ناشی از کار در استان نسبت به سال ۱۴۰۰ کاهش پیدا کرد.

وی از تشکل‌ها حلقه‌های واسط بین مردم و دولت خبر داد و تصریح کرد: نزدیک به ۶۷۰ تشکل کارگری و کارفرمایی در استان اصفهان وجود دارد و در سال گذشته بیش از ۱۷۰ تشکل جدید تشکیل شد. همچنین سال گذشته ۶۵ خانه کارگری تشکیل و ۲۲۵ دوره آموزشی و پیشگیری برگزار شد، در حوزه تعاون بالغ بر هفت هزار تعاونی ثبت شده که ۳۵۰۰ تعاونی فعال است و ۶۸ میلیون دلار محصول از تعاونی‌های استان در سال گذشته صادر شد. ‌

مداحی با اعلام اینکه سال گذشته حدود ۱۷ هزار نفر تحت پوشش بیمه بیکاری قرار گرفتند، ادامه داد: این بیمه مربوط به کارگرانی است که به هر دلیل از کار بیکار شدند. در حال حاضر ۱۸۰ هزار نفر بیکار در استان اصفهان وجود دارد که  یکی از وظایف مهم این اداره ایجاد آینده مطلوب و بازار کار متناسب برای آنها است.

وی با اعلام اینکه در استان اصفهان یک میلیون و ۷۰۰ هزار خانوار در ۹ دهک درآمدی یارانه دریافت می‌کنند، توضیح داد: البته طرح تشویقی برای سه دهک اول در دستور کار است که این طرح تشویقی شامل سه دهک اول یارانه‌بگیر و افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی می‌شود که اگر این افراد ۵۰ درصد یارانه معادل ۲۰۰ هزار تومان را کالابرگ استفاده کنند، ۱۲۰ هزار تومان معادل ۳۰ درصد اعتبار تشویقی به‌حساب آنان واریز می‌شود.

وی در خاتمه اظهار کرد: حدود ۳۷۰ هزار خانوار در استان در سه دهک ابتدایی یارانه‌بگیران قرار دارند که ۴۵ درصد از آنان در شهرستان‌ها هستند. میزان نرخ بیکاری در بهار سال گذشته ۱۲.۶ درصد بود؛ اما بهار امسال این نرخ به ۹.۲ کاهش یافت.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *