جمعیت رو به رشد دانش‌آموزان طیف اوتیسم در خوزستان

سادس/خوزستان رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی خوزستان گفت: از نظر جمعیتی در طیف اوتیسم، آمار در استان خوزستان رو به رشد است و جزو استان‌های با آمار بالای اوتیسم هستیم اما آمار تعداد دانش‌آموزان در برخی گروه‌ها مانند آسیب‌های شنوایی و بینایی، به خاطر کاشت حلزون رو به افت است.

علی ممبینی در شورای آموزش و پرورش خوزستان که امروز (۲۲ مردادماه) در اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: در راستای سیاست‌های ابلاغی وزارت آموزش و پرورش، کار بزرگی در حال انجام است و در صورت حمایت، بخش عمده‌ای از مشکلات ابتدایی حل می‌شود که شامل راه‌اندازی مراکز سنجش، آموزش، توانبخشی و مداخله بهنگام رشد و تربیتی است.

به گزارش سادس، وی افزود: در راستای بازگشایی مدارس، طرح سنجش با رویکرد جدید از دی‌ماه سال گذشته شروع شد و تا امروز، ۱۱۰ هزار و ۲۳۶ نوآموز پایه اول در استان خوزستان سنجش شده‌اند. هر ساله سنجش نوآموز تا آبان‌ماه و آذرماه ادامه داشت اما خوشبختانه امسال ۹۸ درصد دانش‌آموزان سنجش شده و مجوز ثبت‌نام گرفته‌اند.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی خوزستان با بیان اینکه دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی، آسیب‌دیده از نظر بینایی، شنوایی، جسمی و حرکتی، طیف اوتیسم و اختلالات رفتاری در حوزه استثنایی هستند، گفت: دانش‌آموزان استنثایی، افراد با نیازهای ویژه هستند که به خاطر نارسایی‌های جسمی، ذهنی، اجتماعی، روانشناختی، یادگیری و… مشکلاتی دارند و نسبت به هم‌سالان خود متفاوت هستند. بر این اساس برای اینکه مشکلات آن‌ها مانع یادگیری‌شان نشود، تغییراتی در آموزش و محتوا و برنامه‌ریزی به کار گرفته ایم تا این بچه‌ها نیز از آموزش بهره‌مند شوند.

وی با بیان اینکه در حوزه آموزش و پرورش استثنایی، حدود ۱۰۰ مدرسه با ۴ هزار و ۸۹۷ دانش‌آموز و حدود یک هزار و ۴۳۹ نیرو در استان خوزستان وجود دارد، افزود: مشکل اصلی این است که صددرصد این دانش‌آموزان باید از سرویس استفاده کنند و اگر سرویس رفت و آمد ارایه ندهیم، با توجه به وضعیت اقتصادی خانواده‌های آن‌ها، این مساله منجر به ترک تحصیل دانش‌آموزان می‌شود.

ممبینی گفت: بر اساس برآوردهای انجام شده، ۱۸ میلیارد تومان برای سرویس مدارس استثنایی خوزستان نیاز داریم که ۸ میلیارد تومان مربوط به اهواز و ۱۰ میلیارد تومان مربوط به دیگر شهرهای استان خوزستان است. شهرداری‌ها می‌توانند بخشی از رفت و آمد دانش‌آموزان را بر عهده بگیرند و در این خصوص مکاتبات انجام شده با شهرداری اهواز به جاهای خوبی رسیده است. تلاش می‌کنیم با کمک شهرداری در اهواز به نتیجه برسیم اما بحث اصلی، مربوط به شهرستان‌ها است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *