اصفهان رتبه سوم کشور برای ثبت‌نام اربعین

سادس/اصفهان مدیرکل حج و زیارت استان اصفهان با اعلام اینکه اغلب زائران اربعین حسینی برای زیارت عتبال و عالیات سفر زمینی و دریایی را انتخاب کرده‌اند، گفت: مرز مهران با آماری نزدیک به ۳۹۹ هزار نفر میزبان اغلب زائران است، اما در این میان مرز باشماق با کمترین تعداد آمار میزبان زائران است. مردم با مشاهده اطلاعات وضعیت ترافیک می‌توانند با مراجعه به سامانه مرز خود را تغییر دهند.

حجت‌الاسلام حسین اژدری، در نشست با اصحاب رسانه، با اعلام اینکه تاکنون نزدیک به ۸۰۰ هزار نفر در سامانه سماح برای زیارت عتبات و عالیات در اربعین ثبت نام کرده‌اند، اظهار کرد: در حال حاضر تهران اولین استانی است که بیشترین آمار ثبت‌نامی را با ۱۱۵ هزار نفر در این سامانه دارد، سپس استان خراسان رضوی با ۷۰ هزار نفر ثبت‌نامی و استان اصفهان با ۶۰ هزار نفر ثبت‌نامی در رتبه‌های دوم و سوم برای اعزام به کربلای معلی قرار دارند.

وی در رابطه با اینکه چه تعدادی از افراد سفر خود را هوایی و زمینی انتخاب کرده‌اند و کدام مرزها آماربیشترین ازدحام جمعیت زائران را دارد، افزود: حدود ۲۵ هزار نفر سفر خود را هوایی انتخاب کرده و اغلب زائران و نزدیک به ۳۶ هزار نفر سفر زمینی ترجیح دادند. همچنین مرز مهران با آماری نزدیک به ۳۹۹ هزار نفر میزبان اغلب زائران است. در ادامه ۱۱۶ هزار نفر از مرز شلمچه و ۳۲ هزار نفر از مرز خسروی عبور خواهند کرد، اما در این میان مرز باشماق با کمترین تعداد آمار میزبان زائران است. مردم با مشاهده اطلاعات در سامانه سماح می‌توانند به دلیل ترافیک مرزها، مرز خود را تغییر دهند.

مدیرکل حج و زیارت استان اصفهان، سلامت مردم را در اولویت دانست و گفت: هرچقدر که تعداد ثبت‌نام‌ها درسامانه سماح دقیق باشد، گروه‌های هلال اهمر و پایگاه‌های درمانی به همان میزان نیرو و دارو اضافه می‌کنند و به همان میزان موکب‌ها را تجهیز خواهند کرد. برای ثبت‌نام و گذرنامه شهروندان اصفهانی در دبستان دخترانه فرهنگ محسنیه امکاناتی فراهم شده که مردم راحت بتوانند به آن دسترسی پیدا کنند. همچنین ۲۴۰ دفتر زیارتی نیز برای زائرانی که نمی‌توانند آنلاین ثبت نام کنند، وجود دارد.

وی درباره بیمه‌ای که برای زائران درنظر گرفته شده، خاطرنشان کرد: سال‌های گذشته زمانی که حادثه یا خسارتی برای زائران اتفاق می‌افتاد، بعد از مدتی آن را پیگیری می‌کردند تا خسارت دریافت کنند، ولی از این پس کسانی که در سامانه سماح ثبت‌نام انجام دهند، به راحتی می‌توانند با وارد شدن به سایت سماح پوشش بیمه‌ای خود را انتخاب کنند.

حجت‌الاسلام اژدری، اضافه کرد: افراد می‌توانند با پرداخت ۳۵ هزارتومان تا حدود ۱۰۰ میلیون تومان بیمه، با پرداخت ۴۵ هزارتومان حدود ۷۰۰ میلیون تومان بیمه و با پرداخت ۵۵ هزارتومان نزدیک به ۹۰۰ میلیون تومان بیمه دریافت کنند. همچنین اگرفوتی در کشور عراق رخ دهد، باید به دفتر حج و زیارت در همانجا مراجعه کنند، اگر بخواهند درهمان کربلا معلی دفن شوند، نامه‌ای صادر خواهد شد و هزینه بیمه کشور عراق پرداخت خواهد شد.

وی درباره گمشدگان دربین راه یا در کشور عراق، توضیح داد: همه‌ زائران و همه موکب‌داران به راحتی می‌توانند بامراجعه به سامانه سماح کد ملی‌ خود وارد کرده و به نقشه ورودی و خروجی تمام خیابان‌ها دسترسی پیدا کنند.

وی در خاتمه تصریح کرد: همچنین اگر اگر کارت‌های معتبری همانند، کارت ملی، کارت بانکی پیدا شود، نیروهای امدادی با اداره پست هماهنگ خواهند شد تا آنها را به دست زائران برسانند، همچنین افراد می‌تواند اشیا گمشده خود را با مراجعه به پایگاه عتبه مقدسه اباعبدالله(ع) و عتبه مقدسه قمربنی هاشم(ع) و پایگاه گمشدگان حج و زیارت درکربلا و نجف اشرف پیگیری کنند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *