مالچ‌پاشی طبیعی در کانون‌های گرد و غبار خوزستان انجام می‌شود

سادس/خوزستان مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به برنامه‌ریزی برای مدیریت کانون‌های گرد و غبار گفت: برای نخستین بار مالچ‌پاشی طبیعی در هفت کانون فوق بحرانی گرد و غبار خوزستان و یک استان دیگر انجام خواهد شد.

داوود میرشکار در گفت‌وگو با سادس، در خصوص وضعیت وقوع گرد و غبار در استان خوزستان اظهار کرد: فعلا نمی‌توان وضعیت گرد و غبار در ماه‌های آینده را پیش‌بینی کرد زیرا این مساله به باد، باران، تامین حق‌آبه تالاب‌ها و عوامل دیگری بستگی دارد.

وی افزود: از طرف دیگر گاهی گرد و غبار با منشاء خارجی در خوزستان رخ می‌دهد که نمی‌توان وضعیت گرد و غبار ناشی از کانون‌های ریزگرد خارجی را به صورت قطعی برآورد کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به برنامه‌ریزی برای مدیریت کانون‌های گرد و غبار بیان کرد: برای نخستین بار مالچ‌پاشی طبیعی در هفت کانون فوق بحرانی گرد و غبار خوزستان و یک استان دیگر انجام خواهد شد.

وی افزود: فعلا این کار به صورت پایلوت در خوزستان و سیستان و بلوچستان اجرایی می‌شود که اکنون حل مشکلات اداری و مالی آن در حال انجام است. تامین اعتبار آن انجام شده است و امیدواریم امسال این کار رقم زده شود.

میرشکار با تاکید بر لزوم همکاری دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط برای مدیریت کانون‌های گرد و غبار گفت: رئیس سازمان برنامه و بودجه خوزستان قول تامین اعتبار مورد نیاز برای اجرای اقدامات توسط دستگاه‌های اجرایی برای کنترل کانون‌های گرد و غبار را داده است و امسال اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان کارهای این دستگاه‌ها در این خصوص را به صورت سختگیرانه رصد خواهد کرد تا حداقل این چالش زیست محیطی تا میزان زیادی مدیریت شود.  

وی با بیان اینکه چالش‌های زیست محیطی خوزستان قابل مدیریت هستند، افزود: هفته آینده دومین کارگروه مدیریت گرد و غبار با حضور دکتر طهماسبی دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار در اهواز برگزار می‌شود و امیدواریم چالش‌ها در این خصوص رفع شوند.

میرشکار افزود: لازم است دانشگاهیان، نخبگان، شرکت‌های دانش بنیان و سایر افرادی که در این حوزه اقدامات خوب و شایسته‌ای دارند و صاحب ایده هستند نیز در قالب کارگروه‌های تخصصی پای کار بیایند و مشارکت کنند و در پیشبرد اهداف حفاظتی به ما کمک کنند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *