توضیحاتی درباره فصل زنان و خانواده برنامه هفتم توسعه در مجلس

عضو کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه بر لزوم رفع موانع رشد و شکوفایی زنان در لایحه برنامه تاکید کرد و گفت در همین راستا پیشنهاداتی برای تغییر در لایحه برنامه داده شده که از جمله آنها تغییر ساختار مشاوران امور بانوان دستگاه‌هاست.

فاطمه قاسم پور در گفت و گو با سادس در توضیح تغییرات صورت‌گرفته در فصل زنان و خانواده برنامه هفتم توسعه در مجلس گفت: کمیسیون اجتماعی موضوعات مهم و مرتبط با لایحه برنامه هفتم توسعه در حوزه زنان را پیش از تقدیم لایحه دولت به مجلس آغاز کرد و بعد از ارسال لایحه نیز دقیق تر به بررسی آن پرداخت و مواردی را اصلاح کرد و پیشنهادات الحاقی نیز داشت.

وی با اشاره به تاکید سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه بر دو موضوع تحکیم نهاد خانواده و رفع موانع رشد و شکوفایی زنان گفت: با همین رویکرد محورهای اصلی برنامه در دو بخش زنان و خانواده شفاف و احکام مختلف حول این محورها طراحی شد. ضمن آن‌که چند موضوع مهم و ضروری را هم در برنامه مدنظر قرار گرفت.

قاسم پور با اشاره به رویکرد مجلس در فرآیند اصلاح بخش زنان و خانواده لایحه دولت گفت: با توجه به این‌که در حوزه زنان در سیاست‌گذاری هنوز نتوانسته‌ایم به اجماع حداکثری دست یابیم، سعی شد با استفاده از ظرفیت حداکثری کارشناسی و تعریف فرآیندهایی، تا حد امکان مشارکت کارشناسان را داشته و در تعامل با ایشان بتوانیم این مسیر را طی کنیم.

این عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه با بیان اینکه اصلاحاتی در لایحه متناسب با بند ۱۵ سیاست‌های کلی برنامه هفتم صورت گرفت، افزود: زنان ما از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون توانسته‌اند ظرفیت‌ها و استعدادهای خود را در زمینه‌های مختلف به خصوص زمینه‌های پژوهشی، علمی، ورزشی و عرصه های دیگر تقویت کنند منتها به اندازه‌ای که زنان توانمند و تقویت شده‌اند کمتر از این توانمندی‌ها در اداره کشور استفاده شده است لذا نیازمند رفع موانع و تسهیل شرایط برای زنان هستیم در همین راستا در اصلاح برنامه هفتم توسعه مواردی در بخش‌هایی نظیر دانش‌بنیان، حمایت از تعاونی‌ها و کسب و کارهای زنان، خانه‌های خلاق و نوآوری، زیرساخت‌های شتاب‌دهی نوآوری در نظر گرفته شد.

وی با اشاره به بخش خانواده در برنامه هفتم توسعه گفت: با توجه به اینکه در سیاست‌های کلی برنامه هفتم بر تحکیم خانواده تاکید شده، با مشورت با جمع کارشناسی اصلاحاتی در بخش خانواده اعمال شد. در لایحه دولت موضوع زنان سرپرست خانوار به درستی مورد توجه قرار گرفته بود که البته این ماده نیازمند بازنویسی و بازطراحی بود که این اقدام صورت گرفت. ضمن آن‌که موضوعاتی نظیر زنان روستایی و هویت دختران نوجوان نیز به احکام کمیته اضافه شده است.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ‌از سال گذشته در کمیسیون اجتماعی در هر کدام از این موارد در تعامل با کنشگران آن عرصه، دستگاه‌های مربوطه و کارشناسان طی فرآیندی متمرکز نقاط چالش را و رویکرد مطلوب مداخله را مشخص کردیم و حکم آن تعریف شد. احکام نهایی در این موضوعات مجدد با کارشناسان و کنشگران هر بخش مورد بازبینی قرار گرفت.

وی با اشاره به ساختار حکمرانی حوزه زنان و خانواده در برنامه هفتم گفت: یکی دیگر از پیشنهادات در برنامه ایجاد تغییراتی در ساختار مشاورین امور بانوان دستگاه‌ها و همچنین معاونت امور زنان و خانواده است. باید ساختار اجرایی مرتبط با حوزه زنان و خانواده تغییراتی داشته تا بتواند ماموریت‌های خود را به خوبی انجام دهد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی افزود: پس از نهایی‌شدن پیشنهادات اصلاحی و الحاقی کمیته، این پیشنهادات مجدد با جمع حدودا ۱۰۰ نفره‌ای از کارشناسان حوزه زنان و خانواده و همچنین مراکز پژوهشی و دانشگاهی مرتبط به شور گذاشته شده است؛ نکات جمع‌آوری‌شده در کمیته زنان و خانواده کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه مورد بررسی نهایی قرار خواهد گرفت و در پیشنهادات اصلاحی و الحاقی لحاظ خواهد شد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *