شکل‌گیری بیش از۸۰ هزار تشکل در کشور/اعلام جزئیات برنامه‌های روز ملی تشکل‌ها ومشارکت‌های اجتماعی

رئیس سازمان اجتماعی کشور برنامه‌های روز ملی تشکل‌ها و مشارکت اجتماعی را تشریح کرد.

به گزارش سادس، محمد عباسی در نشست خبری امروز سه‌شنبه ضمن تبریک روز خبرنگار گفت: در آستانه ۲۲ مردادماه روز ملی تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی هستیم و در مولفه‌های مهم سرمایه اجتماعی، اعتماد ملی قرار دارد که از نکات مهم آن موضوع مشارکت مردم در ابعاد مختلف یک نظام و کشور است. خوشبختانه مردم ایران پس از انقلاب اسلامی یکی از شاخص‌های بارزشان جریان مشارکت توفنده در ابعاد مختلف کشور است که در حقیقت به پشتوانه خوبی برای اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران تبدیل شده است.

وی اضافه کرد: البته از سوی دیگر این مشارکت مسئولیت‌زا نیز بوده و مسئولیتی که در قوای سه‌گانه براساس آنچه که مردم سعی می‌کنند طبق تأکیدات امامین انقلاب در صحنه باشند انتظار دارند که مسئولین نیز با خدمات شایسته این مشارکت مردمی را پاسخ دهند. جا دارد در تقویت این مشارکت مردمی و پیوستن خدمات مناسب همفکری شایسته‌ای صورت بگیرد و بهترین زمان قدرشناسی مشارکت‌های مردمی روز ملی تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی که در این روز با برگزاری نشست و رویدادهای ملی برنامه ‌ریزی‌های مناسبی پیش بینی شده است.

رئیس سازمان اجتماعی کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به این‌که علاوه بر حضور گسترده تشکل‌های ملی و شبکه‌های مردمی در ویژه برنامه‌های این روز چند اقدام موثر در این حوزه شکل گرفته است، اظهار کرد: نمایشگاهی از فعالیت تشکل‌های مردمی برگزار خواهد شد که هدف انتقال و نمایش تجارب خوب در این حوزه را دنبال می‌کند همچنین پنل‌های تخصصی پیش بینی شده که خدمات سازمان‌ها برای تقویت تشکل‌های مردمی در قالب میز خدمت برای متقاضیان تشریح و ارائه خدمات صورت می‌گیرد.

عباسی تاکید کرد: در ایران اسلامی به دلیل خصوصیت مشارکت مردم در همه ابعاد و تشکیل تشکل‌های مختلف نقاط قوت بسیاری داریم و در حال حاضر در کشور بیش از ۸۰ هزار تشکیلات در حوزه‌های مختلف شکل گرفته که ۱۰ هزار تشکل توسط وزارت کشور مجوز دریافت کردند و از این رقم نیز ۱۰۰۰ تشکل مردمی در سطح ملی فعالیت می‌کند و سایر تشکل‌های مردمی نیز به صورت محلی و منطقه‌ای فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: حضور ملت ایران در همه عرصه‌ها به ویژه رویدادهای ملی تحسین‌برانگیز بوده اما در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی قرار گرفته‌ایم که یک آمادگی مردمی و همچنین شکل‌گیری آمادگی در ساختارهای رسمی کشور را با هدف تشویق حضور افراد و تسهیل‌کنندگی حضور مردم در این انتخابات را دنبال می‌کنیم.

رئیس سازمان اجتماعی کشور در تشریح لایحه‌ای در خصوص سمن‌ها و تشکل‌ها در سطح کشور گفت: این موضوع در حقیقت طرح مجلس شورای اسلامی است. نمایندگان مجلس با بررسی مسائل پیش‌رو در مسیر گسترش حضور مردم در قالب تشکل‌های رسمی به این نتیجه رسیدند که ضوابط و آیین‌نامه‌های قبلی نیازمند اصلاحات است. همچنین تعداد مراکز صدور مجوزها و برخی مسائل دیگر نیاز به هم‌افزایی دارد. لذا موضوع در کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی بررسی شده و تاکنون ۷۰ ماده بررسی شده و امیدواریم این موضوع در مجلس به اتمام برسد که قطعا می‌تواند در حوزه تشکل‌ها کمک‌کننده باشد. بی‌تردید همه آحاد و ارکان جامعه برای تقویت تشکل‌های مردمی کمک می‌کنند. همه روسای دستگاه‌ها علاقه‌مند هستند تا با کمک دراین حوزه زمینه حضور مردم در قالب تشکل‌های مردمی را فراهم کنند. ظرفیت‌های مردمی در همه موارد می‌تواند کمک‌کننده باشد از جمله در انتخابات که در حقیقت مشارکت در سرنوشت خود است.

وی ادامه داد: یک بعد از موضوع انتخابات حضور احزاب سیاسی است که می‌توانند رأی مردم را جلب کنند که این موضوع با تلاش خود آنها مرتبط است و بُعد دیگر دستگاه حاکمیتی و وزارت کشور است که در زمینه‌ افزایش مشارکت مردم در انتخابات تلاش می‌کنند یعنی موضوعی که همه باید در انتخابات شرکت کنیم فارغ از تلاش‌های حزبی.در همین راستا تفاهم‌نامه‌ای در جهت تلاش بیشتر تشکل‌ها برای حضور حداکثری مردم در انتخابات منعقد شده است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *