باز هم زنگ خطر بی‌توجهی به ایمنی به صدا درآمد/ انباشت ریسک در تهران

وقوع دو حادثه مرتبط با ساختمان به فاصله کمتر از 24 ساعت در تهران، باز هم زنگ خطر ایمنی در ساختمان‌ها را به صدا درآورد. موضوعی که رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران هم نسبت به آن هشدار داده است.

علی نصیری در گفت‌وگو با سادس درباره ضرورت توجه به مساله ایمنی در ساختمان‌ها گفت:  متاسفانه طی دو روز پیاپی در تهران شاهد حوادث ناگوار و ناراحت‌کننده‌ای بودیم که اگر دقیق و درست به آن نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که در تمام این حوادث عدم رعایت موازین ایمنی سبب وقوع حادثه شده است. در حادثه ظهر روز یکشنبه که که منجر به ریزش چندین ساختمان شده بود، عدم توجه به ایمنی در ساخت و ساز و رعایت قوانین و مقررات شهرسازی سبب ساخت ساختمان‌های غیراصولی شده و در حادثه انفجار نیز عدم توجه به ایمنی وسایل گازسوز یا کپسول گاز این حادثه را رقم زد.

وی با بیان اینکه ایمنی به جان انسان‌ها بستگی دارد، گفت: نباید این موضوع کوچک انگاشته شود چرا که بی‌توجهی به ایمنی حوادث جدی به دنبال دارد. اما نمی‌دانم چرا موضوع ایمنی در موارد جزو اولویت‌های برخی از مردم نیست. مثلا در حالی که در تمام جهان مردم از صحنه خطر و حادثه فرار می‌کنند، در کشور ما با موبایل به سمت محل حادثه می‌دوند، که این در درجه اول ایمنی افراد را به خطر می‌اندازد و پس از آن روند امدادرسانی را مختل می‌کند. 

باز هم زنگ خطر بی‌توجهی به ایمنی به صدا درآمد/ انباشت ریسک در تهران
علی نصیری

تماشاچی حوادث نباشید

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: من از مردم خواهش می‌کنم که در هیچ حادثه‌ای به عنوان تماشاچی حضور پیدا نکنند و محل را برای تردد عوامل امدادی بازگشایی کنند. 

نصیری با اشاره به حادثه ریزش ساختمان‌های غیراصولی در حین تخریب، اظهارکرد: این حادثه در اثر ساخت و سازهای غیراصولی که رخ داده بود، عزیزان شهرداری و پلیس برای آنکه اجازه ندهند متروپل‌های دیگری در شهرباشد و آوار آن بر سر مردم و ساکنانش ریخته شود، خودشان وارد محل شده و جانشان را دادند. در این حادثه ما شاهد عدم توجه به موازین ایمنی در ساخت و ساز بودیم و در واقع اگر در ساخت این ساختمان‌ها اصول ایمنی و مقررات رعایت شده بود، اصلا نیازی به تخریب آن هم نبود.

 وی با انتقاد از بی‌توجهی مردم به اصول ایمنی گفت: متاسفانه عمده مردم ما اصول ایمنی را جدی نمی‌گیرند. یعنی چه ایمنی در منازل باشد و چه در ساخت و ساز باشد، در اولویت‌های بعدی قرار می‌گیرد. مثلا در مورد همین کپسول گاز، خانواده‌ها ایمنی را جدی نمی‌گیرند. آمارها هم همین را نشان می‌دهد که حوادث ناشی از ایمنی از موضوعات امنیتی بیشتر است.

نصیری با تاکید بر اینکه باید موضوع ایمنی را یک بار برای همیشه جدی بگیریم، گفت: البته این دو حادثه نشان داد که توجه به ایمنی باید هم در رفتار ما باشد و هم در ساختمان‌ها و محیطمان وجود داشته باشد. این دو حادثه و ده‌ها مورد دیگر زنگ خطر جدی برای ایمنی است که باید به آن توجه شود. 

انباشت ریسک در تهران

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه تهران شهری زلزله‌خیز است، گفت: همین ساختمان‌هایی که دیروز تخریب شد، اگر زلزله‌ای رخ می‌داد و چند ده نفر هم در آن‌ها ساکن بودند چه می‌شد؟  تهران زلزله خیز است و گسل‌های زمین‌شناسی آن فعال است. گسل‌های دوقلوی ری و کهریزک، بافت فرسوده و ساختمان‌های غیراصولی که چند مورد آن را دیروز دیدیم از جمله این مواردند. 

وی با بیان اینکه در شهر تهران ریسک انباشت شده داریم، اظهارکرد:شهرداری تهران اقدامات خوبی را در این خصوص آغاز کرده و البته ما از  مردم هم دعوت می‌کنیم که در دوره‌های آموزشی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران شرکت کنند. 

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *