تولید سالانه میلیون‌ها تن دی‌اکسید نیتروژن از طریق خودروها

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اعلام اینکه دی‌اکسید نیتروژن از آلاینده‌های هواست که هر سال میلیون‌ها تن از این گاز بر اثر فعالیت‌های انسانی به ویژه مصرف سوخت‌های فسیلی و احتراق موتورهای درون‌سوز تولید می‌شود، گفت: اکسید نیتریک و دی‌اکسید نیتروژن که بهNOx معروف‌ هستند، در تولید مه‌دود فتوشیمیایی نقش عمده‌ای دارند.

به گزارش سادس دکترسیدمحمدمهدی میرزایی قمی با تأکید بر اینکه  منبع عمده دی‌اکسید ازت در مناطق شهری، حمل و نقل و تردد خودروهاست که بخش مهمی از ذرات معلق کوچک‌تر از ۲.۵ میکرون را نیز تشکیل می‌دهد، افزود: شرکت کنترل کیفیت هوا برای اولین بار در کشور با همکاری نهادهای بین‌المللی به حسگر پیشرفته سنجش ترکیبات اکسیدهای نیتروژن از خروجی خودروهای دیزلی و بنزینی مجهز شد.

وی با اشاره به اینکه امروز در کشورهای پیشرفته جهان از دستگاه‌های به‌روز و مدرنی نظیر  OBS۱ برای سنجش آلاینده‌های خروجی خودروها استفاده می‌شود که خوشبختانه یک مجموعه کامل از این تجهیزات نیز در شرکت کنترل کیفیت هوا موجود است، اظهار کرد: مجموعه مذکور برای خودروهایی با استاندارد یورو ۶ تعبیه شده و نسبت به دوده خروجی خودروها بسیار حساس است.

میرزایی قمی با بیان اینکه نصب این دستگاه‌ها که شامل حسگرهای دوده و کدری، رطوبت ، دما، فشار و سرعت هوای ورودی است، باید در نمونه‌برداری، همزمان‌سازی و اطلاعات مختلف از سنسورها به منظور امکان انجام محاسبات دقیق در یک زمان واحد، ثبت و پردازش شود، تصریح کرد: به جهت رفع این مشکل، یک دستگاه دیتالاگر ( ثبت‌کننده اطلاعات) چند کاناله اهدایی به این شرکت از جانب یکی از نهادهای بین‌المللی که به‌صورت قابل حمل است، مورد استفاده قرار گرفته که موجب کاهش تعدّد تجهیزات اندازه‌گیری، ثبت آلایندگی خودروها در شرایط تردد واقعی و افزایش دقت در همزمانی ثبت اطلاعات حسگرها شده است.

وی با بیان اهمیت اندازه‌گیری واقعی میزان آلایندگی خودروها اظهار کرد: تا قبل از اعمال استاندارد آلایندگی یورو۶ آزمون آلایندگی خودروها در یک آزمایشگاه با شرایط شبیه سازی شده جاده اندازه‌گیری می‌شد اما تحقیقات متعددی از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ توسط مراجع معتبر صورت پذیرفت و نتیجه آن تحقیقات این بود که میزان آلایندگی خودروها در شرایط تردد واقعی بسیار بیشتر از مقادیر اندازه‌گیری شده در شرایط شبیه‌سازی شده آزمایشگاهی است.

 میرزایی قمی تصریح کرد: این تفاوت در خصوص آلاینده دی‌اکسید نیتروژن خودروها به مراتب شدیدتر است، به‌نحوی که تا قبل از استاندارد یورو۶ خودروهای دیزلی در شرایط تردد واقعی بین ۷ تا ۱۰ برابر آلاینده اکسیدهای نیتروژن بیشتری نسبت به مقادیر اندازه گیری شده در آزمایشگاه منتشر می‌کردند. در همین راستا بود که سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا(EPA) در سال ۲۰۱۵ شرکت فولکس واگن را در جریان Dieselgate میلیاردها دلار جریمه کرد. برمبنای همین وجود اختلاف در آلایندگی شرایط واقعی با شرایط آزمایشگاهی، در استاندارد آلایندگی یورو۶ انجام آزمون آلایندگی در شرایط واقعی با استفاده از تجهیزات پورتابل برای صدور تأیید نوع خودروها اجباری شد تا اختلاف آلایندگی واقعی خودروها با مقادیر اندازه‌گیری شده در آزمایشگاه کاهش یابد.

وی افزود: با تجهیز این شرکت به حسگر سنجش اکسیدهای نیتروژن خودروها، اکنون انجام آزمون آلایندگی شرایط واقعی برای خودروها در ایران نیز امکان پذیر خواهد بود و می‌توان الزامات مربوط به استاندارد آلایندگی یورو۶ را در کشور اعمال کرد.

میرزایی قمی با بیان اینکه برای اولین بار در هفته گذشته، دیتالاگر  پیشرفته و حسگر ترکیبات اکسیدهای نیتروژن در شرکت کنترل کیفیت هوا روی یک دستگاه خودروی دیزل یورو ۴ و یک دستگاه خودروی بنزینی، نصب و داده‌برداری شده است، تصریح کرد: این دستگاه با قابلیت سنجش اکسیدهای نیتروژن و اکسیژن خروجی موتورهای احتراقی درون‌سوز، گامی مؤثر در جهت افزایش سهولت، دقت و صحت نتایج آزمون‌های سنجش آلاینده‌های خروجی خودروها محسوب می‌شود.

به گزارش روابط عمومی شرکت کنترل کیفیت هوا، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در خاتمه با تأکید بر اینکه این حسگر از نوع سنسورهای شیمیایی و در مقایسه با سایر دستگاه‌ها – که به دوده دیزل حساس هستند – از کارایی بسیار مطلوبی برخوردار است، خاطرنشان کرد: از دیگر مزایای این دستگاه، کالیبراسیون سریع و ساده آن است، ضمن اینکه با وجود نرم‌افزار دقیق دیتالاگر، نتایج با سرعت و سهولت به صورت عددی محاسبه می‌شود و در اختیار کاربر قرار می‌گیرد.  

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *