گرمای هوا و چمن‌ آفتاب سوخته ورزشگاه نقش‌جهان

گرمای هوا و چمن‌ آفتاب سوخته ورزشگاه نقش‌جهان

سادس/اصفهان کمتر از ۳ روز تا شروع رقابت‌های لیگ بیست‌وسوم فوتبال کشور و نخستین میزبانی سپاهان در ورزشگاه نقش جهان باقی مانده، اما با توجه به گرمای بی‌سابقه هوا و بر خلاف مراقبت‌ها، چمن ورزشگاه شرایط نسبتاً نگران‌کننده‌ای پیدا کرده است، به‌گونه‌ای که بازیکنان مطرح سپاهان نیز با گذاشتن استوری به این موضوع واکنش نشان داده‌اند.

کمتر از ۳ روز تا شروع رقابت‌های لیگ بیست‌وسوم فوتبال کشور و نخستین میزبانی سپاهان در ورزشگاه نقش جهان باقی مانده، اما با توجه به گرمای بی‌سابقه هوا و بر خلاف مراقبت‌ها، چمن ورزشگاه شرایط نسبتاً نگران‌کننده‌ای پیدا کرده است، به‌گونه‌ای که بازیکنان مطرح سپاهان نیز با گذاشتن استوری به این موضوع واکنش نشان داده‌اند.

پس از انتشار استوری کاوه رضایی و تصاویر چمن‌های افتاب سوخته که با گرمای شدید هوای اصفهان قطعا قابل حدس بود، کریم نوری، مدیر چمن‌های ورزشی باشگاه سپاهان برای کاهش نگرانی‌ها از آخرین وضعیت این چمن گفت که با واکنش رامین رضاییان همراه بود.

نوری این شرایط را از گرما هوا و بیماری‌های قارچی می‌داند و اظهار کرد: در اصفهان و علی‌الخصوص محل احداث ورزشگاه نقش‌جهان دمای تابستان تا ۴۵ درجه سانتی‌گراد افزایش پیدا می‌کند و این گرمای بیش از حد رشد و کیفیت چمن سردسیری را تحت تاثیر قرار داده و علاوه بر کاهش کیفیت آن، چمن را مستعد حمله بیماری‌های قارچی می‌کند.

او افزود: نوع چمن ورزشگاه نقش‌جهان، چمن اسپورت ورزشی متشکل از چند نوع چمن سردسیری است که بهترین دما برای رشد و کیفیت مناسب این نوع چمن فوتبال ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد است.

مدیر چمن‌های ورزشی باشگاه سپاهان ادامه داد: به‌منظور مقابله با این مسئله، برای چمن در نقش‌جهان سایبان تعیبه شده است تا دمای هوا کاهش یابد، همچنین در این بازه زمانی در زمین چمن کاشت بذرصورت گرفته و از آنجا که کاشت بذر با دستگاه به‌صورت عرضی و طولی در داخل زمین انجام شده است، دستگاه مذکور در سطح چمن شیارهایی ایجاد کرده و بذر را در بستر چمن می‌کارد و این امر به ظاهر چمن آسیب می‌رساند که بعد از مدتی چمن خود را ترمیم می‌نماید. همچنین یک زمین چمن خزانه یک هکتاری در ضلع شرقی ورزشگاه نقش‌جهان برای پشتیبانی از چمن ورزشگاه با همان نوع بذر و بستر کاشت وجود دارد که در صورت اتفاقات غیر قابل پیش‌بینی در کمترین زمان جایگزین چمن استادیوم خواهد شد.

نوری همچنین از بررسی و ارزیابی چمن‌های مختلف از جمله چمن هیبریدی برای کاشت در ورزشگاه نقش‌جهان خبر داد و یادآور شد: در آینده نزدیک باید زمین چمن ورزشگاه را به دلیل نزدیک شدن به اتمام دوره بهره‌برداری مفید از آن، تعویض کنیم، در صورت تأیید شدن چمن هیبریدی و سازگاری آن با اقلیم آب و هوایی اصفهان، برای فصل آینده چمن ورزشگاه را تعویض می‌کنیم.

البته این در حالی است که رامین رضایین، ملی‌پوش طلایی‌ها در واکنش به صحبت‌های مدیر چمن‌های ورزشی سپاهان، نوشت: آقای محترم آینده‌ای نزدیک همین فرداست که باید شروع کنید. این زمین چمن در حد باشگاه خوب و بزرگ سپاهان نیست.

به گزارش سادس، پیش از این نیز موضوع فرونشست و نگرانی زیست محیطی نقش جهان را تهدید می‌کرد که جواد محمدی، مدیر کل ورزش و جوانان استان اصفهان به سادس گفت: زمانی درباره ورزشگاه نقش‌جهان که در منطقه فرونشست قرار دارد، صحبت‌هایی می‌شد، اما تیم‌های کارشناسی که در این خصوص فعالیت می‌کنند از ورزشگاه فوتبال نقش‌جهان بازدید کردند و اعلام شد که مسئله فرونشست این ورزشگاه را به‌هیچ عنوان تهدید نمی‌کند. قطع به‌یقین احداث اماکن و بناهای تخصصی‌ورزشی که قرار است در مجموعه نقش‌جهان ساخته شود، به مطالباتی نیاز دارد که یکی از آن‌ها بحث فرونشست است.

 حال باید دید سپاهانی‌ها برای این مسئله جدید سخت‌افزاری و حساس محیطی که  پیش از شروع رقابت‌های لیگ باعث نگرانی بازیکنان و هواداران شده را چطور حل خواهند کرد تا با خیال آسوده در هفته نخست میزبان تراکتور باشند و با این شرایط آب و هوایی تغییر چمن کی به سراغ نقش جهان می‌آید.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *