اطفای آتش‌سوزی جنگلهای ۴ منطقه خراسان شمالی

سادس/خراسان شمالی فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی از اطفای حریق در ۴ نقطه این استان خبر داد.

سرهنگ موسی الرضا حیاتی در گفت و گو با سادس، اظهار کرد: متاسفانه روز گذشته شاهد آتش سوزی در جنگل های درکش در شهرستان مانه و سملقان، رویین و سالوک در اسفراین، گریوان و آخرداغ در شهرستان بجنورد بودیم.

وی گفت: آتش سوزی در منطقه درکش ادامه آتش سوزی ها در دو روز گذشته بوده که سبب شده ۱.۵ هکتار از آن در آتش بسوزد.

حیاتی افزود: بروز آتش سوزی ها در برخی از مناطق استان در منطقه های صعب العبور بوده و دستیابی به آن مناطق سخت بوده است.

وی ادامه داد: ۹۹ درصد از علت بروز این آتش سوزی ها انسانی بوده و وزش باد و گرمای شدید هوا نیز موجب گستردگی آتش سوزی شده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: طی امسال ۱۰ فقره آتش سوزی رخ داده است که ۱۱.۸ هکتار از عرصه های مرتعی و جنگلی در آتش سوختند و هنوز مساحت آتش سوزی های دو روز گذشته مشخص نشده است.

به گفته وی در سال گذشته نیز ۱۵ فقره آتش سوزی اتفاق افتاده که مساحت آتش سوزی ها ۱۰ هکتار بوده است.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی تاکید کرد: بهره برداران طبیعت در صورت روشن کردن آتش در طبیعت نسبت به پاکسازی اطراف آتش از گیاهان اقدام کنند تا آتش به این گیاهان سرایت نکند.

وی گفت: علاوه بر آن هنگام خاموش کردن آتش نیز از خاموش شدن آن اطمینان حاصل کنند تا بقایای آتش باقی نماند؛ چراکه اگر بقایای آتش باقی مانده باشد ممکن است با وزش باد دوباره شعله ور شده و به سایر مناطق سرایت کند.

حیاتی افزود: علاوه بر آن بهره برداران از انداختن بطری آب، به خصوص بطری آبی که درون آن آب وجود دارد و همچنین شیشه و خرده شیشه به شدت خودداری کنند. چراکه با تابش نور خورشید به آن ها، بطری آب و شیشه حالت ذره بینی پیدا کرده و امکان روشن شدن آتش وجود دارد.

وی ادامه داد: افراد در صورت مشاهده آتش سوزی و یا بلند شدن دود در طبیعت هرچه سریع تر با شماره تلفن ۱۵۰۴ تماس بگیرند تا منابع طبیعی نسبت به خاموش کردن آتش وارد عمل شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: اگر افراد در حاشیه جاده ها نیز با آتش سوزی کوچک مواجه شدند در گام اول نسبت به خاموش کردن آن اقدام کنند و سپس با شماره تلفن مذکور تماس بگیرند تا با این اقدام از سرایت آتش جلوگیری شود.

وی گفت: این اداره کل علاوه بر نیروهای جنگلبانی برای اطفای حریق از ظرفیت همیاران طبیعت نیز استفاده می کند که تعداد همیاران طبیعت در این استان حدود ۵ هزار نفر است.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی افزود: در این استان ۴۴۳ هزار و ۵۵۰ هکتار جنگل وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: بیشترین بروز آتش سوزی در مناطق مرتعی این استان رخ می دهد و علت آن نیز تردد زیاد افراد در این مناطق است.

حیاتی به مناطق رویشی اُرس در استان نیز اشاره کرد و گفت: باید به شدت مراقب آتش سوزی در این مناطق بود، چراکه درخت های ارس به علت وجود رزین در آن ها همانند بمب عمل می کنند و سرعت آتش سوزی در آن ها بسیار بالا است.

گفتنی است ۳۳ درصد از عرصه های جنگلی با مساحت ۳۵ هزار هکتار در این استان در معرض آتش سوزی شدید هستند. علاوه بر آن ۶۴ درصد عرصه های جنگلی استان نیز در معرض آتش سوزی متوسط و ۳ درصد در معرض آتش سوزی کم قرار دارد.

۴۱۰ هکتار از جنگل های این استان از نوع درخت های ارس است که اگر حریقی در آن صورت گیرد برگشت پذیری و احیاء این گونه از درخت ها، بسیار سخت است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *