آتش جنگل‌های ارتفاعات کوه «نارک» گچساران کامل مهار شد

سادس/کهگیلویه و بویراحمد فرماندار شهرستان گچساران از مهار کامل آتش جنگل‌های ارتفاعات کوه «نارک» این شهرستان که از روز سه شنبه شروع شده بود، خبر داد.

«روانبخش دیهیم خوب» در گفت و گو با خبرنگار سادس گفت: این آتش سوزی که از روز سه شنبه شروع و حدود ساعت ۹ صبح روز چهارشنبه مهار شده بود که دوباره ساعت ۱۱ مجددا شعله ور شد، با تلاش های صورت گرفته عصر روز چهارشنبه کاملا مهار شد و هم اکنون تعدادی نیرو در منطقه جهت پایش حضور دارند.

وی با بیان اینکه نیروهای مردمی و تشکل‌های مردم نهاد در مهار و خاموش کردن این آتش سوزی سنگ تمام گذاشتند، اظهار کرد: همه دستگاه‌ها و ادارات اعضای مدیریت بحران شهرستان، مدیریت بحران و منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز با چند اکیپ به مهار آتش کمک کردند.

فرماندار شهرستان گچساران در خصوص علت آتش سوزی خاطرنشان کرد: هنوز علت و میزان خسارات وارده این آتش سوزی مشخص نیست و در حال بررسی است.

دیهیم خوب تصریح کرد: چند نفر از نیروهای امدادی که در حال کمک به مهار آتش بودند دچار مصدومیت و گرمازدگی شدند.

وی بیان کرد: پوشش گیاهی این منطقه بیشتر گیاهی و بلوط است که الحمدالله با توجه به کوهستانی و صخره ای بودن آسیب چندانی نرسیده است.

آتش جنگل‌های ارتفاعات کوه «نارک» گچساران کامل مهار شد

اسلام جاودان خرد، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص گفت: یگان حفاظت محیط‌زیست شهرستان گچساران و باشت در کنار نیروهای مردمی تشکل های زیست محیطی و منابع طبیعی در اطفای حریق مناطق آزاد گچساران تلاش چشم گیری داشتند تا به مناطق حفاظت شده سرایت نکند.

وی افزود: یگان حفاظت محیط زیست شهرستان گچساران و باشت با تجهیزات مورد نیاز در اطفاء حریق آتشی که از سه روز قبل به جان جنگل و مرتع کوه‌های تنگ شیخ خواجه، منطقه آزاد این شهرستان افتاده بود حضوری فعال داشتند. 

جاودان خرد اظهارکرد: در ۷۲ ساعت گذشته نیروهای یگان حفاظت محیط گچساران و باشت در کنار نیروهای مردمی، تشکل های زیست محیطی؛ حیات سبز، قلات گناوه، پیشگامان زاگرس و نیروهای منابع طبیعی تلاش زیادی برای اطفای حریق داشتند تا قبل از آنکه آتش به مناطق حفاظت شده برسد مهار شود. 

مدیرکل محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: نیروهای یگان حفاظت محیط زیست در مدت سه شبانه روزی‌ که در محل آتش سوزی حضور داشتند، با تجهیزات مورد نیاز از جمله دمنده و آتش‌کوب در مهار این آتش سوزی نقش فعالی داشتند.

جاودان خرد تصریح کرد: آتش در ساعاتی از روز مهار می شد اما باتوجه به پوشش مرتعی عمدتا علوفه ای و صعب العبور بودن مناطق و هم چنین وجود سرشاخه های خشک باعث می‌ شد آتش مجددا شعله ور شود و گاها در ارتفاعات وزش باد باعث می شد اطفای آن از توان نیروهای محیط زیست و منابع طبیعی خارج شود.

وی ادامه داد: نقش نیروهای مردمی، تشکل های زیست محیطی، بسیج در کنار نیروهای سایر دستگاه های اجرایی می تواند آتش را خیلی زود مغلوب کند. 

مدیرکل محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد ضمن تشکر از تلاش همه کسانی که به هر نحوی در مهار آتش نقش‌ داشتند عنوان کرد: مطابق با اصل ۵۰ قانون اساسی، حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی یک وظیفه همگانی است، بنابراین می‌طلبد دستگاه های اجرایی در کنار نیروهای مردمی، اصحاب رسانه، بسیج و سپاه در مواقع نیاز حضوری فعال داشته باشند تا بتوانیم قبل از آنکه آتش شعله ور و همه گیر شود آن را خاموش نماییم. 

جاودان خرد تعداد نیروهای محیط زیست و منابع طبیعی را محدود دانست و تاکید کرد: تعداد نیروهای این دو دستگاه با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارد، از طرفی بارها پیش آمده در چندین نقطه از کوه‌های استان همزمان آتش سوزی اتفاق افتاده است، بطوری‌که باید همزمان با تعداد نیروهای کم در همه نقاط حضور داشته باشیم و همین باعث می شود آنطور که باید کار اطفای حریق پیش نمی رود در اینجاست که دست یاری خود را به سوی مردم دراز می‌کنیم تا نسوزد بلوطی ک سرمایه ارزشمندی برای نسل های آینده است.

به گزارش سادس، وی بیان کرد: هنوز نمی توان بطور قاطع بگویم آتش کوه‌های «نارک» گچساران سرد و خاموش شده است، قطعا فرماندار و مسئولان ارشد شهرستانی بعنوان مسئولان ستاد مدیریت بحران در زمان مناسب اعلام خواهند کرد، قاعدتا تا ۷۲ ساعت آینده باید منطقه بصورت مستمر پایش شود، مواظب وزش باد و آتش‌های زیر خاکستر باشیم که مجددا شعله ور نشوند.

آتش جنگل‌های ارتفاعات کوه «نارک» گچساران کامل مهار شد

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *