یک باور غلط که جان تالاب امیرکلایه را نشانه گرفته است

سادس/گیلان رئیس اداره محیط زیست لاهیجان به باوری غلط درباره آتش زدن کاه و کلش برای نابودی کرم ساقه خوار در شالیزارها برای فصل زراعی آینده اشاره کرد که جان تالاب امیرکلایه را نشانه گرفته و گفت: آتش زدن کاه و کلش شالیزارهای اطراف تالاب امیرکلایه برای محیط زیست این اکوسیستم ارزشمند خطر دارد.

علی امیری در گفت و گو با سادس، با بیان اینکه تالاب امیرکلایه یکی از تالاب های منحصر به فرد گیلان محسوب می شود که دارای آب شیرین و نزدیک به دریا است، اظهار کرد: خوشبختانه امسال شاهد آتش سوزی در تالاب امیرکلایه نبودیم، اما سال گذشته آتش سوزی در این زیستگاه ارزشمند رخ داد.

وی افزود: به منظور آمادگی مقابله با حوادث آتش‌سوزی در مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست، کارگاه آموزشی و مانور اطفای حریق برگزار کردیم، زیرا با توجه به گرمای هوا و پوشش گیاهی در این مناطق و به تبع آن افزایش احتمال وقوع آتش‌سوزی در زیستگاه‌ها و همچنین حساسیت و اهمیت تالاب ها، لزوم آشنایی هرچه بیشتر با روش های مقابله با اینگونه حوادث که بیشتر بر اثر بی‌توجهی و سهل‌انگاری و یا گاهی به دلیل سوزاندن پوشش گیاهی تالاب‌ یا مزارع اطراف به وقوع می‌پیوندد، بیشتر احساس می‌شود و لذا برای تحقق این امر از مشارکت جوامع محلی بهره گرفته ایم.

امیری با بیان اینکه شالیزارهای زیادی در اطراف تالاب امیرکلایه وجود دارد، تصریح کرد: با توجه به نزدیک شدن به فصل برداشت برنج به صورت موردی ممکن است کشاورزانی اقدام به آتش زدن کاه و کلش کنند که این امر موجب آتش سوزی در تالاب می شود و آسیب های جدی به این اکوسیستم ارزشمند وارد می کند لذا برای پیشگیری از این مورد اقدامات مختلفی از جمله آموزش و ترویج فرهنگ فروش کاه و کلش و یا نگهداری از آن برای خوراک دام انجام شده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست لاهیجان عنوان کرد: اگر آتش سوزی و یا تصرفی در تالاب امیرکلایه صورت بگیرد، برخی از گونه های جانوری و گیاهی آن در خطر خواهند بود.

وی اضافه کرد: همچنین با هماهنگی‌های صورت گرفته با فرمانداری، بخشداری و شورای بخش رودبنه، اداره منابع طبیعی، جمعیت هلال احمر، بسیج، دهیاران و شورای روستاهای حاشیه تالاب و یگان حفاظت و کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست شهرستان، مردم با روش های مقابله با آتش‌سوزی در زیستگاه‌ها بیشتر آشنا شدند.

امیری گفت: مطالبی مفید و ارزشمند در زمینه انواع حریق و نحوه اطفای آن و استفاده از انواع تجهیزات و خاموش‌کننده‌های آتش و کاربرد آنها آموزش داده شده است.

وی ادامه داد: تالاب امیرکلایه از مکان های امن جهت زمستان گذرانی پرندگان مهاجر در گیلان است و سال گذشته در فصل مهاجرت شاهد فرود جمعیت مطلوبی از این مهمانان زیبا در این تالاب بودیم.

رئیس اداره محیط زیست لاهیجان خاطرنشان کرد: در حال حاضر به صورت موردی مشاهده خوتکاهای پر سفید در تالاب امیرکلایه لاهیجان به ما گزارش شده است و امیدواریم امسال شاهد جمعیت بیشتری از پرندگان مهاجر در این اکوسیستم ارزشمند باشیم.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *