حریق در کشتی باریِ هلند؛ نگرانی از وقوع فاجعه زیست‌محیطی

گارد ساحلی هلند و دانمارک صبح روز گذشته (جمعه) خبر دادند: شعله‌های آتش در کشتی باری «فریمانتل های‌وی» که چند روز پیش در ساحل هلند طعمه حریق شد، دیگر از بیرون کشتی قابل مشاهده نیست اما این نگرانی وجود دارد که فریمانتل ممکن است غرق شود یا از هم بپاشد.

به گزارش سادس به نقل از دویچه وله، این کشتی بندر «برمرهافن» آلمان را به مقصد «پورت‌سعید» در مصر ترک کرده بود و قرار بود بعد از آن به سنگاپور برود اما به دنبال حادثه‌ای که روز چهارشنبه برای آن رخ داد، کارشناسان هشدار داده‌اند اگر این کشتی غرق شود، فاجعه زیست محیطی اتفاق خواهد افتاد.

در تازه‌ترین گزارش‌ها آمده است کشتی آتش گرفته ۵۰۰ خودروی برقی بارگیری کرده در حالی که قبلا گفته شده بود که حامل ۲۵ خودرو برقی است.

سخنگوی گارد ساحلی دانمارک روز گذشته به پایگاه خبری آلمان گفته است که آتش‌سوزی اکنون پس از دو روز فروکش کرده، دمای هوا نیز کاهش یافته و وضعیت کشتی پایدار است.

همچنین سخنگوی گروه «شویی کیسن کایشا»، مالک ژاپنی کشتی آتش‌گرفته به پایگاه خبری آلمان گفت: این کشتی در مجموع ۳۷۸۳ خودرو بارگیری کرده است. گارد ساحلی هلند قبلا از ۲۸۵۷ خودرو صحبت کرده و اعلام کرده بود که ۲۵ دستگاه آن، خودروهای برقی بودند.

گارد ساحلی هلند همچنین اطلاع داده است: اگر دمای هوا پایین بماند کارشناسان می‌توانند کشتی را بازرسی کنند و آن را به مکانی امن بکشانند. با این حال هشدار داده شده که آتش ممکن است دوباره شعله‌ور شود.

در وضعیت کنونی کار اطفاء حریق همچنان دشوار است و جمع شدن آب در کشتی نیز می‌تواند باعث واژگونی آن شود. هنوز مشخص نیست که تیم نجات چه زمانی می‌تواند وارد کشتی شود.

اگر کشتی غرق شود و یا از هم بپاشد، عواقب وخیمی می‌تواند در انتظار اکوسیستم دریای شمال و دریای «وادن» باشد.

جزایر «آملند و ترشلینگ» که کشتی باری فریمانتل های‌وی در نزدیکی آنها دچار حادثه شده، جزو هشت جزیره هلند هستند که بین دریای وادن و دریای شمال قرار دارند.

دریای وادن به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است و این نگرانی وجود دارد که مقادیر زیاد سوخت و سایر آلاینده‌های زیان‌آور برای محیط زیست از کشتی باری نشت کند و پارک ملی دریای وادن را در معرض خطر قرار دهد.

علت وقوع آتش سوزی هنوز مشخص نیست اما به گفته مالک ژاپنی این کشتی، ممکن است یکی از خودروهای برقی که در کشتی بوده، منشاء آتش سوزی باشد.

حادثه آتش‌سوزی در این کشتی تاکنون یک کشته و دستکم ۲۲ زخمی داشته است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *