لزوم ایجاد یک اتحاد جهانی برای حفاظت از جنگل‌های حرّا

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست بر لزوم ایجاد یک اتحاد جهانی برای حفاظت از جنگل‌های حرّا تاکید کرد.

به گزارش سادس مرتضی ذوالجودی در سخنانی که به صورت ویدیویی در مجمع عالی رتبه حفاظت از مانگروها در چین پخش شد، گفت: از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران مایلم تا مراتب تشکر خود را از دولت جمهوری خلق چین بابت میزبانی این رویداد و پیگیری ایجاد مرکز بین المللی حفاظت از مانگروها، اعلام کنم. حضور نمایندگان محترم کشورها در این جلسه مهم به منظور بحث و بررسی در موضوع حفاظت از جنگل‌های مانگرو بسیار ارزشمند است. این نشان می‌دهد که حفاظت از اکوسیستم‌های مانگرو به عنوان یک مسئله برجسته بین‌المللی شناخته شده است و افکار جهانی به این موضوع توجه ویژه‌ای دارد. متاسفانه هیات ایرانی به دلیل ناهماهنگی‌های پیش آمده نتوانست در این جلسه حضور پیدا کند لیکن برای شما جلسه موفقیت آمیزی را آرزومندم.

وی اضافه کرد: همه ما می‌دانیم که اکوسیستم‌های مانگرو به عنوان یکی از زیست‌بوم‌های مهم ساحلی در جهان از نظر اکولوژیک و حفاظتی بسیار ارزشمند هستند. آن‌ها به عنوان پشتیبان اصلی برای حفظ تنوع زیستی،  محافظت از سواحل در برابر سیلاب و حفاظ ساحلی عمل می‌کنند همچنین این اکوسیستم‌ها در کاهش اثرات تغییر اقلیم و جذب و ترسیب کربن بسیار موثر هستند.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه مجموع پوشش جنگلی حرا در ایران حداقل ۱۹۲ کیلومتر مربع است، گفت: ایران یکی از کشورهایی است که در آن جنگل‌های حرا به دلیل دمای سرد زمستان به شمالی‌ترین حد پراکنش خود می‌رسند. بزرگترین توده‌های حرا در ایران در بخش جنوبی در آب‌های ساحلی حفاظت‌شده جزیره قشم در خلیج فارس به وجود می‌آیند. جنگل‌های حرا در منطقه قشم و سواحل هرمزگان از مهم‌ترین اکوسیستم‌های طبیعی جنوب غربی آسیا هستند و به‌عنوان ذخیره‌گاه زیست کره در یونسکو به ثبت رسیده‌اند. در اینجا، مایلم اشاره‌ای داشته باشم به نامگذاری گونه حرا به افتخار طبیب و دانشمند بزرگ ایرانی، ابوعلی سینا. این نامگذاری نشان از تلاش‌های ایرانیان در حفظ و مراقبت از جنگل‌های مانگرو و اهمیت و جایگاه ویژه آن نزد ایرانیان دارد.

وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران برای حفظ جنگل‌های حرا اهمیت زیادی قائل است، اظهارکرد: در چند دهه گذشته، مطالعات مهمی در این زمینه در کشور صورت گرفته که در این خصوص می‌توان برآورد جذب و ترسیب کربن جنگل‌های مانگروی ایران، ارزشگذاری اکولوژیک‌ جنگل‌ها و شناسایی تنوع زیستی و تعیین مکان‌های مناسب برای کاشت نهال ها را مثال زد. توسعه این جنگل‌ها از طریق کاشت نهال با مشارکت بخش‌های دولتی، صنایع و سازمان‌های مردم نهاد صورت گرفته است و طی سه دهه گذشته، بیش از ۸ میلیون اصله نهال از گونه حرا در سواحل جنوبی ایران کاشته شده است همچنین بالغ بر ۳۰۰۰ هکتار به وسعت جنگل‌های مانگرو ایران به‌صورت طبیعی در ذخیره‌گاه زیستکره حرا در نتیجه حفاظت افزوده شده است.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در پایان می‌خواهم از دولت جمهوری خلق چین، کامبوج و ماداگاسکار که پیشنهاد ایجاد مرکز بین المللی مانگرو را ارائه کرده‌اند، تشکر و تاکید کنم که ما باید سیاست‌های محلی و ملی را برای تضمین مدیریت پایدار جنگل‌های حرا تقویت کنیم و دولت‌ها باید شیوه‌های پایداری مانند طرح‌های حفاظتی مبتنی بر جامعه را ترویج و معیشت‌های جایگزینی را فراهم کنند که متکی به اقدامات مخرب نباشد. همکاری بین‌المللی در این تلاش بسیار مهم است. ما باید یک اتحاد جهانی برای حفاظت از حرا ایجاد کنیم و دولت‌ها، سازمان‌های غیردولتی، دانشمندان و جوامع محلی را گرد هم بیاوریم. این اتحاد اشتراک گذاری دانش، ظرفیت‌سازی و حمایت مالی از پروژه های احیای حرا را تسهیل می‌کند.

ذوالجودی در پایان اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران با توجه به تجربیات گسترده خود در زمینه جنگل‌های حرا و در راستای قطعنامه ۱۹ چهاردهمین اجلاس کنفرانس طرف‌های متعاهد کنوانسیون تالاب های رامسر آمادگی دارد تا با همکاری نزدیک و به اشتراک گذاری آخرین تجربیات در تلاش‌های بین‌المللی برای حفظ، احیاء و استفاده خردمندانه از این سرمایه های طبیعی ارزشمند سهیم باشد.

بر اساس اعلام سازمان حفاظت محیط زیست اداره ملی جنگلداری و مرتع چین با همکاری شهرداری شهر شنجن مشترکا میزبان مجمع عالیرتبه حفاظت از جنگل های حرا در تاریخ ۶تا۴ مردادماه در شهر شنجن است. این مجمع در مورد نقشه راه برای بهبود همکاری جهانی در خصوص جنگل‌های حرا و به‌ویژه ایجاد مرکز بین المللی حرا در شنجن، که توسط رئیس جمهور چین در COP۱۴ کنوانسیون رامسر در سال گذشته اعلام شده بود، بحث و بررسی خواهد کرد.

همچنین اهداف، ساختار سازمانی، مکانیسم مالی و نحوه عملکرد مرکز بین المللی حرا در این مجمع به بحث گذاشته می‌شود. نقشه راه برای بهبود همکاری جهانی در خصوص حفاظت از جنگل های حرا تهیه شده در این اجلاس به همراه پیشنهاد ایجاد مرکز بین المللی حرا در شهر شنجن، توسط کشور چین به عنوان یک ابتکار منطقه ای برای بررسی در شصت و دومین نشست کمیته دائم کنوانسیون رامسر- که شهریور ماه امسال برگزار می‌شود – ارائه خواهد شد. 

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *