تبیین اهمیت توجه به عفاف و حجاب در کتب درسی در دستور کار وزارت آموزش و پرورش

معاون پرورشی و فرهنگی و جانشین ستاد عفاف و حجاب در وزارت آموزش و پرورش، راهبردهای آموزش و پرورش در ترویج و گسترش عفاف و حجاب را تشریح کرد.

به گزارش سادس، اصغر باقرزاده در جلسه ستاد عفاف و حجاب به تبیین و تشریح سیاست‌های وزارت آموزش و پرورش در ترویج عفاف و حجاب پرداخت و اظهار کرد: آشنایی دانش آموزان، فرهنگیان و اولیای محترم با مؤلفه‌های تعلیم و تربیت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که مقام عالی وزارت آموزش و پرورش هم بر بهسازی نیروی انسانی و همچنین پیاده‌سازی سند تحول تأکید داشته و تحقق این دو موضوع را وعده داده است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش سپس به مهم‌ترین راهبردهای آموزش و پرورش در ترویج و گسترش عفاف و حجاب پرداخت و گفت: ایجاد گفتمان مثبت و سازنده بین دانش‌آموزان، پاسخگویی مربیان و مبلغان به سوالات دینی آنان در جلسات پرسش و پاسخ، تبیین اهمیت و ضرورت عفاف، حجاب و حیا در کتب درسی و اهتمام به نگرش مثبت نسبت به زیباشناختی عفاف و حجاب در دستور کار قرار گرفته است.

وی همچنین به اهمیت رعایت پوشش اسلامی همکاران در مدارس و فضاهای پرورشی، آموزش احکام شرعی برای دانش آموزان و بهره‌مندی از چهره‌های علمی، مذهبی و ایثارگران در برنامه‌ها اشاره و اضافه کرد: تبیین سبک زندگی ایرانی- اسلامی، غنی‌سازی اوقات فراغت، آموزش، ساماندهی معلمان و مربیان، برگزاری دوره‌های آموزشی، انجام مطالعات پژوهشی در خصوص حیا و عفاف و پایش‌های علمی از جمله رویکردها و برنامه‌های آموزش و پرورش در این مسیر است.

جانشین ستاد عفاف و حجاب در وزارت آموزش و پرورش در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش همواره به دنبال ایجاد فضای امن و مناسب تربیتی است تا دانش آموزان عزیز در محیطی آرام و سالم در موقعیت‌های تربیتی قرار گیرند.

اولویت اول کشور در حوزه حجاب باید دانش آموزان باشد

در بخش دیگر این برنامه حجت الاسلام والمسلمین پورثانی – مدیر کل فرهنگی و هنری، اردوها و فضاهای پرورشی و دبیر ستاد عفاف و حجاب وزارت آموزش و پرورش نیز مهم‌ترین برنامه‌ها و اقدامات آموزش و پرورش در اجرای مصوبات ۴۲۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی را در چند محور، مستندات ساختاری، آموزشی و معرفتی، فرهنگی و هنری، تبلیغی و ترویجی را ارائه کرد و گفت: برای هر کدام از مصوبات ۲۱ گانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در آموزش و پرورش متولی و مسئولی مشخص شده و اقدامات انجام گرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین پورثانی به هجمه‌های بی‌امان جبهه مخالف در حوزه فرهنگی و عفاف و حجاب اشاره کرد و همه دستگاه‌های فرهنگی را به کمک آموزش و پرورش فراخواند و گفت: باید اولویت اول کشور در حوزه فرهنگی و عفاف و حجاب آموزش و پرورش و دانش آموزان باشند.

اولویت اول نظام در مقوله عفاف و حجاب آموزش و پرورش است

در بخش دیگر این برنامه سید مجتبی هاشمی – مدیر کل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات وزارت آموزش و پرورش نیز آموزش و پرورش را یک نهاد بزرگ جریان‌ساز و تاثیرگذار با جمعیتی چشمگیر عنوان کرد و گفت: مردم سرمایه‌ها و گوهرهای زندگی خود را در اختیار آموزش و پرورش قرار داده‌اند وجه مشترک همه ما و همه سیاستگذاران نهادها و سازمان‌ها، دانش‌آموزان، جوانان و نوجوانان هستند که همگی برای اعتلای این نسل باید آگاهانه و هوشیار عمل کنیم.

وی پیشنهاد کرد که قبل از آغاز سال تحصیلی باید آسیب شناسی لازم صورت گیرد تا از بسیاری از مسائل و پدیده‌های اجتماعی و سیاسی و اجتماعی پیشگیری شود.

هاشمی بیان کرد: در واقع مسائل فراوانی در این حوزه هست اما نوع مواجهه ما با این مسائل حائز اهمیت است و نکته همین جاست.

وی در بخشی دیگر سخنان خود به مطالبه‌گری از سایر دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی پرداخت و گفت: آورده سایر دستگاه‌ها برای آموزش و پرورش که یک نسل را امانت‌دار است، چیست؟. چرا که اولویت اول نظام در مقوله عفاف و حجاب آموزش و پرورش است و همه نه تنها در سخن بلکه در عمل هم باید به یاری این نهاد جریان ساز و تاثیر گذار بیایند.

شناسایی و تقدیر از بانوان و دانش آموزان فعال در حوزه عفاف و حجاب

در بخش دیگر این برنامه، معصومه امامی رضوی مشاور وزیر در امور زنان نیز به اهمیت تربیت عقل و قلب دانش آموزان اشاره و اظهار کرد: حوزه امور زنان بر اساس وظایف ذاتی و فرایند تحولی خود برنامه‌های متنوع و متفاوتی در خصوص عفاف و حجاب داشته است که بخشی از آنها شامل نشست‌های تبیینی و توان افزایی دانش‌آموزان، پرسمان‌های دینی، شناسایی و تقدیر از بانوان و دانش آموزان فعال در حوزه عفاف و حجاب است.

در بخش دیگر این برنامه، علی باقرزاده – مشاور وزیر و رئیس شبکه آموزشی دانش آموزان (شاد) نیز ضمن ارائه گزارشی از تعداد بازدیدکنندگان این شبکه آموزشی و فراوانی آنها ، اقدامات انجام گرفته از این شبکه پرمخاطب را بیان کرد و گفت: ما در این جلسات باید در سطح عمیق‌تری به چگونگی و چرایی مسئله بیشتر فکر کنیم و مسئله پیش روی را به خوبی بشناسیم؛ زیرا تا شناخت کافی نباشد تصمیم درستی هم نمی‌توانیم بگیریم.

وی ادامه داد: ناگفته پیداست که در مواجهه با پدیده‌های موجود بدون شناخت ریشه‌های آن و فقدان مهارت‌های شناختی معلمان و مربیان توفیق چندانی کسب نمی‌کنیم. معلمان و مربیان ما در این مقوله باید شناخت و مهارت کامل و هنر لازم را داشته باشند تا با مواجهه با این پدیده‌ها بتوانند هدایتگر دانش آموزان باشند.

ملازاده مسئول هماهنگی هیئت بازرسی نهادها و سازمان‌ها نیز در این نشست ضمن تقدیر و تشکر از اقدامات خوب آموزش و پرورش، به اهمیت، ضرورت و اهداف تیم بازرسی مستقر در وزارت کشور پرداخت و به نقاط ضعف و قوت ارزیابی‌های انجام گرفته از وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: هدف ما هم افزایی، دستگیری و تقویت برنامه‌ها در گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در آموزش و پرورش است. 

وی در بخشی دیگر ضمن اشاره به قوانین موجود و قابل استناد در خصوص عفاف و حجاب، به بررسی برخی از چالش‌های موجود در مدارس، مراکز و ادارات پرداخت و مدیران و مسئولان حوزه‌های مرتبط نیز نسبت به سؤالات ایشان پاسخ لازم را ارائه کردند.

سلیمی رئیس گروه ارزیابی از وزارت آموزش و پرورش نیز ضمن اشاره به مباحث مطرح شده و ارائه راهکارهای عملیاتی و فرهنگی در آموزش و پرورش گفت: همه ما برای تعالی و ترویج عفاف و حجاب گِرد هم آمده‌ایم و امیدواریم با همکاری دغدغه و جدیت در ترویج و تحکیم این فرهنگ ارزشمند اقدامات مؤثری انجام دهیم.

بنا بر اعلام روابط عمومی و امور بین الملل معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، سلیمی به نحوه ارزیابی از سایر حوزه‌ها اشاره کرد و گفت: انتظار می‌رود همه نمایندگان معاونت‌ها و سازمان‌ها اقدامات خود را نسبت به اجرایی سازی مصوبات عفاف و حجاب ارائه کنند و در بازدیدهای دوره‌ای آمادگی لازم داشته باشند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *